De Grote Beek Letterbox Hybrid

Aladdin: Er is veel onderhoud gedaan in de bossen van het landgoed.
Daardoor is de bestaande letterbox route niet meer mogelijk.

Hidden : 5/19/2008

Wandelen, puzzelen en zoeken op het landgoed 'De Grote Beek' met een knipoog naar letterboxing.
Deze geocache ligt met toestemming op dit terrein van de Geestelijke Gezondheidszorg Eindhoven.

1918. De oorlog die een eind moet maken aan alle oorlogen is voorbij. Geocaching heet nog gewoon letterboxing en in Eindhoven/Woensel verrijst het statige gebouwencomplex van het Rijkskrankzinnigengesticht. Pas na WO II krijgt de instelling de naam, die in Eindhoven nog steeds een begrip is: de Rijks Psychiatrische Inrichting of RPI. Gedurende driekwart eeuw is de RPI hermetisch afgesloten; een enclave in de Lichtstad, met bewaakte in- en uitgangen. Omwonenden en passerende automobilisten zien wel eens schimmen door de bossen dwalen, of verwarde verpleegden, die zich vastklampen aan de hoge hekken.

Maar tijden veranderen, net als inzichten en behandelmethoden. Patiënten worden cliënten, die zoveel mogelijk in de samenleving staan en niet erbuiten. De hekken verdwijnen en tegenwoordig is de instelling bekend als de Geestelijke Gezondheidszorg Eindhoven (en de Kempen), kortweg GGzE. Locatie 'De Grote Beek' is een open gemeenschap, waar gasten welkom zijn tussen zonsopgang en zonsondergang. In een parkachtige omgeving staan zowel gerenoveerde oorspronkelijke gebouwen als nieuwe, comfortabele paviljoens. Er is een museum, een boekbinderij, een boerderij, een plantenkas en er zijn twee restaurants, waaronder 'In De Gebakken Peer', waar u gastvrij wordt ontvangen en bediend door cliënten van GGzE. Bezoek 'De Grote Beek' bij voorkeur op een doordeweekse dag. Dan is er het meeste te zien en te beleven en maakt u de grootste kans op een praatje met de mensen die er wonen en werken.

Maar de ruim 6 kilometer lange speurtocht over landgoed 'De Grote Beek' is sowieso een belevenis, waarbij ook natuurliefhebbers ruimschoots aan hun trekken komen. De wandeling voert namelijk door het Doktersbos, het Mannenbos en het Vrouwenbos; namen die herinneren aan een strikte scheiding, die decennialang gold als een ijzeren wet.

Parkeren en op pad
U bereikt 'De Grote Beek' via de hoofdingang aan de Boschdijk 771. Op het terrein is overal voldoende gelegenheid tot gratis parkeren. De speurtocht start in het plantsoen met monumentale bomen achter het hoofdgebouw. Loop langs de kapel en hou daarna links aan en volg de ANWB knooppunten fietsroute tot aan de boerderij.

Door de tunnel
U nadert de boerderij via een 'tunnel' van fruitbomen en bogen. Om welke fruitbomen gaat het?
- Pruim; A = 1
- Kers; A = 2
- Peer; A = 3
... OF A = 16 min het aantal bogen van de tunnel (Op elke paar palen behoort een boog te zitten).

Naar de dierentuin
U staat links naast een viool en gaat wandelen door de 'dierentuin', waarbij u het aantal stappen telt. RLL betekent pad rechts laten liggen en LLL pad links laten liggen. Als U op een kruispunt staat betekend RLL rechtdoor en 2xRLL linksaf. Ga vanaf de viool 2xLLL-RLL-RLL-LLL-LLL-RLL-RLL-LLL-LLL-RLL-RLL-RLL-RLL-2xLLL. Terug bij de viool noteert u het aantal stappen.

Naar de boerderij
Voel aan de voordeur van de boerderij. Is deze open, dan kunt u naar binnen voor een kop warme chocolademelk met slagroom. Wilt u de tocht vervolgen, loop dan verder richting Zuid Oost en ga rechts de lange lindenlaan in.

Naar het Doktersbos
Steek de kruising over en loop tegenover het derde lichtpunt het Doktersbos in. Ga rechts bij een brede laan met bomen aan beide zijden. Wat voor bomen zijn dit?
- Kastanje; B = 4
- Eiken; B = 5
- Beuken; B = 6
Neem voor de elfde boom aan de rechterkant het paadje en zoek in een bocht naar links bij de stam van een boom naar puzzel 1. Noteer de oplossing en vervolg daarna uw weg. Ga aan het einde rechtsaf en volg dit pad rechtdoor tot u het Doktersbos verlaat.

Naar het Mannenbos
Loop onder de draden door en tel ze. C is het aantal draden gedeeld door 9 en daarna verhoogd met 1. Volg de markeringen 'groen met 2 witte strepen' tot aan een regenpijp. Maak een ommetje om het huisnummer te achterhalen en te genieten van het uitzicht over het park. D is het huisnummer van het gebouw gedeeld door 9. Ga terug naar de regenpijp en loop rechtuit het bos in tot aan het spoor, waar aan uw linkerhand een paaltje met een gele kop staat. Houd echter rechts aan en volg de bospaden langs deze paaltjes tot aan een gele paal met een nummer. E is het cijfer dat in dit nummer het meest voorkomt. Vervolg daarna de weg in Oostelijke richting en verlaat het Mannenbos via de hekken.

Naar het Vrouwenbos
Loop rechtdoor, steek het kruispunt over en houd links aan bij de splitsing. Zoek bij de stam van de eerste dennenboom na het hek van het Vrouwenbos naar puzzel 2 en noteer de oplossing. Loop nu verder en neem het eerste pad links tot aan het asfaltpad. Ga hier rechtsaf en volg dit pad en neem het eerste (versperde) pad rechts. Tel de eikenbomen rechts naast het pad en stop bij boom (A+B-C-D+E). Zoek bij de stam van deze boom puzzel 3 en noteer de oplossing.

Naar de cache
U heeft cijfers genoteerd bij de letters. Een oneven cijfer staat voor rechts, een even cijfer voor links. Wandel nu door naar de T-kruising en ga A, B, E en D. Loop vanaf D éénderde van het aantal passen van de wandeling door de 'dierentuin'. Als het goed is staat U nu voor een hek. Zoek hier op een paal een rond plaatje waarop 'GC' en een getal staat. Met de 3 cijfers (FGH) en de reeds andere gevonden cijfers kunt U de cache op N 51° 28.EHB - E 5° 26.FAG vinden.
U kunt vanaf dit hek ook met de oplossingen van de puzzels de cache vinden.

De stempel met stempelkussen horen in de letterbox, dus a.u.b. niet ruilen en meenemen.