Skip to content

4 Un jour pas comme les autres EarthCache

Hidden : 2/29/2024
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


 

 

FRANCAIS

Bienvenue au cours d'eathcache.

Ajourd'hui c'est interrogation écrite.

LEÇON:

- Marbre ou pas Marbre, telle est la question

Le terme « marbre » est une appellation traditionnelle dérivée du grec marmaros, qui signifie « pierre resplendissante » et indiquait n'importe quelle pierre « lustrable », c'est-à-dire dont la surface pouvait être lustrée au moyen de polissage.
Dans ce sens, l'appellation n'a pas de définition géologique précise et ne se réfère qu'à la capacité d'une roche à être polie et refléter la lumière.

           - La pierre bleu

C'est une roche calcaire dure et solide, lourde, compacte comme du marbre (mais ce n'est pas un vrai "marbre" au sens pétrographique, car ce calcaire sédimentaire n'est pas métamorphisé, bien que sa composition, essentiellement de la calcite, et ses caractéristiques techniques sont assez proches du marbre).

La Pierre bleue du Hainaut est une roche calcaire compacte d’âge primaire, dont la formation se situe plus précisément entre le Dévonien moyen et le Carbonifère inférieur, (-385 à -325 millions d’années av. J.C). Ces calcaires constitués par des coraux, des algues ou des crinoïdes et sont souvent riches en fossiles.

La composition minérale des deux pierres est une différence de taille. En effet, la pierre est extraite à deux endroits dont les caractéristiques environnementales et climatiques sont totalement différentes. L’origine géographique influence forcément la formation géologique de la pierre. La Pierre Bleue du Hainaut est une pierre calcaire très compacte, très dense et non-poreuse. La pierre asiatique, dont la pierre bleue chinoise, est au contraire une roche dolomitique, composée de calcaire, mais aussi de magnésium. Si elles se ressemblent dans leur aspect, elles n’ont pas les mêmes qualités de par leur composition. La qualité est d’ailleurs l’une des principales différences entre la pierre bleue belge et la pierre asiatique.

La pierre bleue est une roche sédimentaire calcaire de couleur bleu gris provenant des province de Hainaut de Namur et de Liège (Belgique). Son extraction se fait surtout en Belgique dans les régions de Soignies, Ecaussines, Sprimont et Spontin. Utilisée en architecture comme pierre de taille, c'est la pierre la plus répandue et la plus marquante du bâti traditionnel et du patrimoine architectural de la  région wallonne en Belgique, ses gisements étant assez bien répartis d'un bout à l'autre de la région. Elle a aussi été abondamment exportée dans les régions voisines, et notamment en Flandre depuis le Moyen-Age.

C'est une roche calcaire dure et solide, lourde, compacte comme du marbre (mais ce n'est pas un vrai "marbre" au sens pétrographique, car ce calcaire sédimentaire n'est pas métamorphisé, bien que sa composition, essentiellement de la calcite, et ses caractéristiques techniques sont assez proches du marbre).

Elle présente de nombreux avantages pour la construction : résistance aux intempéries, aux salissures et à la pollution. Elle est non poreuse, sèche vite et elle est donc à la fois étanche à l'humidité et non gélive.

Une même pierre peut donner des coloris très différents simplement selon la manière dont sa surface est travaillée : noir, gris clair, bleu-gris, bleu... De manière générale, elle est d'un gris bleuté très clair, jusqu'à blanchâtre, lorsque la surface non polie est mate (non brillante), mais elle devient presque noire lorsqu'elle est polie et brillante comme du marbre. Cette particularité permet de créer des décors en faisant contraster deux textures et couleurs sur la même pierre, par exemple par gravure. L'usure de sa surface lui fait prendre ainsi des patines bien particulières en vieillissant, différentes selon les usages. La couleur varie aussi fortement avec l'humidité de la surface: elle devient plus sombre lorsqu'elle est mouillée, ainsi les bâtiments et les dallages en pierre bleue peuvent avoir une teinte très variable en fonction de la météo.

Elle est constituée de fossiles calcaires d'organismes marins, de coraux, de brachiopodes, de crinoïdes, de mollusques et de bioclastes divers cimentés par une boue calcaire.

 Débris de coraux tabulés (Michelinia sp) 

Les cellules sont ici remplies de la même matière que la matrice.

 Polypier de tétracoralliaire (Sychnoelasma sp.)

Le cœur du polypier est bien dégagé... et rempli du même matériel que la matrice.Les cellules sont ici remplies de la même matière que la matrice.

 Fragments de Brachiopode 

De nombreux bioclastes sont visibles, beaucoup semblent être des articles de crinoïdes.

 

 Articles de crinoïdes isolés ou empilés 

Les bioclastes les plus nombreux sont des articles isolés ou empilés de crinoïdes (échinodermes). Les articles isolés sont aussi appelés entroques et sont le composant principal des calcaires dits calcaires à entroques ou calcaires à encrines. Pour voir des crinoïdes "entiers" et d'autres calcaires à entroques

Mollusque du carbonifère inférieur

On note la nette différence entre le remplissage interne (peu de bioclastes) et la matrice riche en fragments variés.
source image: Olivier Dequincey

- Le "Marbre" granitique

Dans l'Antiquité, la plupart des roches granitiques au sens large étaient dénommés « syénite », mais ce terme est aujourd'hui réservé à une roche plutorique apparentée au granite mais dépourvue de quartz (la syénite ).

Les granites sont d'origine plutonique (par opposition aux roches effusives, d'origine volcanique, comme le basalte). Ils se forment en profondeur par refroidissement très lent du magma, mélangé à d'autres roches. Les minéraux cristallisent alors dans un certain ordre : d'abord les micas, puis les feldspaths, enfin les quartz. Certains granites naissent de la fusion de la croûte continentale lors d'une collision entre deux plaques tectoniques.

Deux modèles principaux de processus pétrogénétique responsable de la formation des granites sont proposés :

  • fusion crustale de roches à différents niveaux de composition variable (ces roches de la croûte continentale ou océanique donnant directement par fusion un liquide granitique) ;
    • fusion mantellique de roches ultamafiques qui donnent des basaltes ou des andésites/diorites, évoluant ensuite par le processus de différenciation en une série magmatique plus ou moins complète, qui s'étend du magma basique primaire au granite.

Ces modèles (origine mantellique et crustale) sont insuffisants pour expliquer la variété des granites dont la formation résulte le plus souvent d'une contamination et d'un enrichissement du magma basique par la sillice et les alcalins (Na et K) qui diffusent de la croûte continentale, ou d'un mélange entre des magmas basiques d'origine mantellique et des magmas granitique d'origine crustale (granite mixte). Si l'immense majorité des granites peut avoir deux origines différentes (mantellique et crustale), mais non incompatibles, tous les intermédiaires possibles existent.

La formation des granites résulte de mécanismes qui diffèrent selon l'environnement géodynamique au moment de leur mise en place. Les géologues distinguent les granites anorogéniques (dans une région non soumise à un cycle orogénique) et les granites orogéniques dont la formation est liée à l'orogenèse et peut se faire au cours celle-ci (granites syntectoniques plus ou moins orthogneissifés formant des granitres circonscrits à bords nets, des granites d'anatexie à bords diffus, ou des granites mixtes) ou à la fin (granites syn-à post-tectoniques formant des petits massifs circonscrits ou des grands batholites tardifs).

Ces roches plutoniques sont souvent utilisées comme pierre marbrière car leur polissage donne un rendu lustré assez spectaculaire.
Parmis ces formations, les granites porphyroïdes sont les plus recherchés.

Un granite porphyroïde se distingue des autres des autres granites par la taille de certains de leurs cristaux ; il présente en effet des cristaux de feldspaths pluricentimétriques, qualifiés de phénocristaux.

Les phénocristaux de feldspaths peuvent avoir plusieurs compositions chimiques, qui va se traduire par des différences de coloration :
- Quand le phénocristal est blanc, il s'agit de feldspath pur.
- Quand le phénocristal est rose, on parle d'orthose, cette coloration est due en grande partie à la présence d’oxyde de fer (hématite) dans le réseau cristallin du feldspath alcalin.

 

Le granite est formé de minéraux en grains tous visibles à l'œil nu ; principalement des micas (biotite ou muscovite), des feldspaths potassiques (orthoses) et des plagioclases, noyés dans du quartz xénomorphe (qui emplit les vides interstitiels). En effet, le quartz est le dernier minéral à cristalliser lors du refroidissement des masses granitiques. Le granite peut contenir également de la hornblende, de la magnétite, du grenat, du zircon et de l'apatite, etc.

Le granit offre une large gamme de couleurs, chacune ayant sa propre beauté et son attrait distinct. Voici les couleurs courantes du granit :      

 Le granit gris : Le granit gris est l’une des couleurs les plus populaires. Il varie du gris clair presque blanc au gris foncé presque noir.

 

 Le granit noir : Le granit noir est réputé pour son aspect sophistiqué et moderne. Il existe des variations allant du noir absolu sans motifs au noir avec des motifs de cristaux ou des veines claires.

 

 Le granit rose : Le granit rose est apprécié pour sa tonalité chaleureuse et colorée. Les teintes peuvent aller du rose pâle au rouge plus intense.

 

Le granit blanc offre une apparence élégante et lumineuse. Il peut être d’un blanc pur ou présenter des motifs et des veines subtils avec des grains plus foncés et plus prononcés.

 

Le granit jaune peut offrir des nuances vibrantes allant du jaune clair au jaune doré intense. Le granit marron varie du brun clair au brun foncé avec des veines et des grains plus ou moins fins.

 

     - Le "Marbre" véritable

Le terme « marbre » serait d'abord une appellation traditionnelle dérivée du grec μάρμαρος / mármaros, qui signifie « pierre resplendissante », puis du latin marmor) et indiquait n'importe quelle pierre « lustrable », c'est-à-dire dont la surface pouvait être lustrée au moyen de polissage. Dans ce sens, l'appellation n'a pas de définition géologique précise et ne se réfère qu'à la capacité d'une roche à être polie et refléter la lumière.

Pour les scientifiques, un marbre est une roche métamorphique dérivant d'un calcaire ou d'une dolomie sédimentaire ayant été transformée généralement par métamorphisme régional ou plus rarement par métamorphisme de contact. Dans ce processus de transformation de la roche originelle, les structures sédimentaires sont effacées et la roche carbonatée recristallise en un amas de cristaux de calcite et/ou de dolomite engrenés de dimensions millimétriques à centimétriques. Les intercalations argileuses, les minéraux détritiques ou les oxydes minéraux présents dans le carbonate originel donnent alors au marbre diverses colorations et veinages polychromes du plus grand effet esthétique.

Comme de nombreuses roches d'origine métamorphique (ex. les ardoises) et fréquemment aussi les roches d'origine magmatique (ex. granites), les marbres possèdent une scistosité - « feuille » ou « passe » des carriers - c’est-à-dire une direction préférentielle d'orientation des cristaux qui à l'Antiquité était utilisée pour découper les blocs selon un plan de moindre résistance de la roche.

Dans les études archéologiques et historico-arstitiques sont comprises, parmi les "marbres", d’autres roches qui n’en sont pas du point de vue géologique et chimique, telles que les granits et porphyres, les diorites, les basaltes (tous d'origine magmatique ou volcanique), les albaâtres (d'origine sédimentaire chimique) ou les calcaires particulièrement durs mais n'ayant pas subi de processus de re-cristallisation (aussi dénommées "pierres marbrières").

On parle traditionnellement de marbres antiques par opposition aux marbres modernes, selon que l'origine des carrières desquelles ils ont été extraits est gréco-romaine ou non. Une marbrerie désigne l'atelier où l'on fabrique les marbres. Le marbrier désigne lui, l'ouvrier qui taille et monte les pièces de marbre sur la pierre, les raccorde et les pose. De nombreux abus de langages sont observés sur le mot "marbre" chez des producteurs de céramiques et de produits agglomérés à base de résine à des fins de marketing. Ces produits ne sont pas d'origine naturelle et sont le résultat de processus chimiques et thermiques dont la durabilité et l'innocuité n'est pas prouvée. Il convient toujours de se renseigner sur l'origine naturelle d'un marbre.

Le marbre est utilisé depuis l'Antiquité comme matériau pour la sculpture et pour l’architecture. La consistance ferme et dense du marbre lui permet de prendre un beau poli, et sa translucidité associée au haut indice de réfraction des cristaux decalcite, principal composant des vraies marbres, permet à la lumière de « pénétrer » dans la superficie de la pierre avant d’être réfléchie, conférant à ce matériau (et surtout aux marbres blancs) une luminosité spéciale. Certains marbres ne sont pas unis et contiennent des veinages. Selon le taillage ou la coupe du marbre, l'artiste utilise ces veinages pour créer des motifs.

Dans ce processus de transformation de la roche originelle, les structures sédimentaires sont effacées et la roche carbonatée recristallise en un amas de cristaux de calcite et/ou de dolomie engrenés de dimensions millimétriques à centimétriques.

Les intercalations argileuses, les minéraux détritiques ou les oxydes minéraux présents dans le carbonate originel donnent alors au marbre diverses colorations et veinages polychromes.

- La couleur blanche est caractéristique d'une roche primaire de carbonate de calcium pur, sans impureté. L'exemple le plus connu est le marbre de Carrare.

- La couleur vert va provenir de la serpentinite, un minéral issu de l'altération par hydrolyse de la péridotite ; on le retrouve par exemple dans le marbre Vert de Mer.
Ce marbre se caractérise également par une structure veinée de filons blancs, fait de calcite pur.

CAS PRATIQUE

Question 1 : Est ce que toutes les roches sur terre peuvent être applelés marbres? Pourquoi?

Question 2: Quand sont apparus ces differentes roches dans la leçon?

Question 3 : Qu'elle est la composition de ces roches dans la leçon?

 

 

Question 4 : Décrivez les différentes roches selon la couleur sur la photo : structure, taille des éléments, couleur?

Peut-on parler de marbre pour les roches présentes ? En utilisant le descriptif, déterminer la nature de cette formation? Quels détails permet de justifier votre réponse?

 

 

Question 5 : Est ce que les roches sont identiques ou différents au niveau structures, taille des éléments, selon la couleur sur la photo?

 

 

Question 6 : Pouvez-vous donner le nom du fossiles sous la zone caché par la couleur?

 

FIN de l'intérogation écrite, rendez-votre copie et passons à la prochaine leçon.

 

"Loguez cette cache "Found it" et envoyez-moi vos propositions de réponses soit via mon profil, soit via la messagerie geocaching.com (Message Center), et je vous contacterai en cas de problème." N'oubliez pas une photo avec votre pseudo geocaching sur les lieux de la earthcache.
Conforme et courte... mais vous pouvez toujours créer votre propre formulation...

 

ENGLISH

Welcome to the eathcache course.

Today is a written test.

LESSON:

- Marble or not Marble, that is the question

The term "marble" is a traditional name derived from the Greek marmaros, which means "resplendent stone" and indicated any "lustrable" stone, that is to say whose surface could be polished by polishing.
In this sense, the name has no precise geological definition and only refers to the ability of a rock to be polished and reflect light.

            - The blue stone

It is a hard and solid limestone rock, heavy, compact like marble (but it is not a true "marble" in the petrographic sense, because this sedimentary limestone is not metamorphosed, although its composition, essentially calcite, and its technical characteristics are quite close to marble).

The Blue Stone of Hainaut is a compact limestone rock of primary age, whose formation is located more precisely between the Middle Devonian and the Lower Carboniferous (-385 to -325 million years BC). These limestones are made up of corals, algae or crinoids and are often rich in fossils.

The mineral composition of the two stones is a significant difference. In fact, the stone is extracted in two places whose environmental and climatic characteristics are completely different. The geographical origin necessarily influences the geological formation of the stone. Hainaut Blue Stone is a very compact, very dense and non-porous limestone. Asian stone, including Chinese blue stone, is on the contrary a dolomitic rock, composed of limestone, but also magnesium. Although they are similar in appearance, they do not have the same qualities due to their composition. Quality is also one of the main differences between Belgian blue stone and Asian stone.

Blue stone is a gray-blue limestone sedimentary rock from the provinces of Hainaut, Namur and Liège (Belgium). Its extraction is mainly done in Belgium in the regions of Soignies, Ecaussines, Sprimont and Spontin. Used in architecture as a cut stone, it is the most widespread and most striking stone of traditional buildings and the architectural heritage of the Walloon region in Belgium, its deposits being fairly well distributed from one end of the region to the other. region. It has also been abundantly exported to neighboring regions, and particularly to Flanders since the Middle Ages.

It is a hard and solid limestone rock, heavy, compact like marble (but it is not a true "marble" in the petrographic sense, because this sedimentary limestone is not metamorphosed, although its composition, essentially calcite, and its technical characteristics are quite close to marble).

It has many advantages for construction: resistance to bad weather, dirt and pollution. It is non-porous, dries quickly and is therefore both moisture-proof and frost-proof.

The same stone can give very different colors simply depending on the way in which its surface is worked: black, light gray, blue-gray, blue... Generally speaking, it is a very light bluish gray, up to whitish. , when the unpolished surface is matte (not shiny), but it becomes almost black when polished and shiny like marble. This particularity allows you to create decorations by contrasting two textures and colors on the same stone, for example by engraving. The wear of its surface causes it to take on very specific patinas as it ages, varying depending on usage. The color also varies greatly with the humidity of the surface: it becomes darker when wet, so bluestone buildings and paving can have a very variable shade depending on the weather.

It is made up of calcareous fossils of marine organisms, corals, brachiopods, crinoids, molluscs and various bioclasts cemented by calcareous mud.

  Debris of tabulate corals (Michelinia sp)

The cells here are filled with the same material as the matrix.

  Tetracoral Polypier (Sychnoelasma sp.)

The heart of the polypier is clearly cleared... and filled with the same material as the matrix. The cells are here filled with the same material as the matrix.

  Brachiopod Fragments

Numerous bioclasts are visible, many appear to be crinoid articles.

 

  Crinoid items isolated or stacked

The most numerous bioclasts are isolated or stacked articles of crinoids (echinoderms). The isolated articles are also called entroques and are the main component of limestones known as entroques limestones or inkrine limestones. To see “whole” crinoids and other entroque limestones

Lower Carboniferous Mollusk

We note the clear difference between the internal filling (few bioclasts) and the matrix rich in various fragments.
image source: Olivier Dequincey

- Granite “Marble”

In Antiquity, most granitic rocks in the broad sense were called "syenite", but this term is today reserved for a plutoric rock related to granite but devoid of quartz (syenite).

Granites are of plutonic origin (as opposed to effusive rocks, of volcanic origin, such as basalt). They form at depth by very slow cooling of magma, mixed with other rocks. The minerals then crystallize in a certain order: first the micas, then the feldspars, finally the quartz. Some granites are born from the fusion of the continental crust during a collision between two tectonic plates.

Two main models of the petrogenetic process responsible for the formation of granites are proposed:

crustal fusion of rocks at different levels of variable composition (these rocks of the continental or oceanic crust directly giving rise to a granite liquid by fusion);
mantle fusion of ultamafic rocks which give basalts or andesites/diorites, then evolving through the process of differentiation into a more or less complete magmatic series, which extends from primary basic magma to granite.
These models (mantle and crustal origin) are insufficient to explain the variety of granites whose formation most often results from contamination and enrichment of the basic magma by sillica and alkalis (Na and K) which diffuse continental crust, or a mixture between basic magmas of mantle origin and granitic magmas of crustal origin (mixed granite). If the vast majority of granites can have two different origins (mantle and crustal), but not incompatible, all possible intermediates exist.

The formation of granites results from mechanisms which differ depending on the geodynamic environment at the time of their establishment. Geologists distinguish between anorogenic granites (in a region not subject to an orogenic cycle) and orogenic granites whose formation is linked to orogeny and can take place during it (more or less orthognesifated syntectonic granites forming circumscribed granites with sharp edges, anatexia granites with diffuse edges, or mixed granites) or at the end (syn-to post-tectonic granites forming small circumscribed massifs or large late batholiths).

These plutonic rocks are often used as marble stone because their polishing gives a fairly spectacular glossy finish.
Among these formations, porphyroid granites are the most sought after.

A porphyroid granite is distinguished from other granites by the size of some of their crystals; it indeed presents multicentimetric feldspar crystals, described as phenocrysts.

Feldspar phenocrysts can have several chemical compositions, which will result in differences in coloring:
- When the phenocryst is white, it is pure feldspar.
- When the phenocryst is pink, we speak of orthoclase, this coloring is largely due to the presence of iron oxide (hematite) in the crystal lattice of the alkali feldspar.

   

Granite is made up of grainy minerals all visible to the naked eye; mainly micas (biotite or muscovite), potassium feldspars (orthose) and plagioclase, embedded in xenomorphic quartz (which fills the interstitial voids). In fact, quartz is the last mineral to crystallize when granite masses cool. Granite may also contain hornblende, magnetite, garnet, zircon and apatite, etc.

Granite offers a wide range of colors, each with its own distinct beauty and appeal. Here are the common colors of granite:

 Gray granite: Gray granite is one of the most popular colors. It varies from light gray almost white to dark gray almost black.

 

 Black granite: Black granite is renowned for its sophisticated and modern appearance. There are variations from absolute black without patterns to black with crystal patterns or light veins.

 

 Pink granite: Pink granite is appreciated for its warm and colorful tone. Shades can range from pale pink to more intense red.

 

 White granite: White granite offers an elegant and bright appearance. It can be pure white or have subtle patterns and veining with darker, more pronounced grains.

 

 Yellow granite: Yellow granite can offer vibrant shades ranging from light yellow to intense golden yellow. Brown granite varies from light brown to dark brown with more or less fine veins and grains.

- Real “Marble”

The term "marble" would firstly be a traditional name derived from the Greek μάρμαρος / mármaros, which means "resplendent stone", then from the Latin marmor) and indicated any "lustrable" stone, that is to say whose the surface could be polished by means of polishing. In this sense, the name has no precise geological definition and only refers to the ability of a rock to be polished and reflect light.

For scientists, a marble is a metamorphic rock derived from limestone or sedimentary dolomite having been generally transformed by regional metamorphism or more rarely by contact metamorphism. In this process of transformation of the original rock, the sedimentary structures are erased and the carbonate rock recrystallizes into a mass of meshed calcite and/or dolomite crystals of millimeter to centimeter dimensions. The clay intercalations, detrital minerals or mineral oxides present in the original carbonate then give the marble various colorings and polychrome veining of the greatest aesthetic effect.

Like many rocks of metamorphic origin (e.g. slates) and frequently also rocks of magmatic origin (e.g. granites), marbles have a scistosity - "leaf" or "pass" of quarrymen - that is i.e. a preferential direction of orientation of the crystals which in Antiquity was used to cut the blocks according to a plane of least resistance of the rock.

In archaeological and historical-artistic studies, other rocks which are not from a geological and chemical point of view are included among the "marbles", such as granites and porphyries, diorites, basalts (all of them). magmatic or volcanic origin), alabasters (of chemical sedimentary origin) or limestones that are particularly hard but have not undergone a re-crystallization process (also called "marble stones").

We traditionally speak of ancient marbles as opposed to modern marbles, depending on whether the origin of the quarries from which they were extracted is Greco-Roman or not. A marble factory designates the workshop where marble is made. The marble worker refers to the worker who cuts and mounts the pieces of marble on the stone, connects them and installs them. Numerous abuses of language are observed on the word "marble" among producers of ceramics and resin-based agglomerated products for marketing purposes. These products are not of natural origin and are the result of chemical and thermal processes whose durability and safety have not been proven. It is always advisable to inquire about the natural origin of a marble.

Marble has been used since ancient times as a material for sculpture and architecture. The firm and dense consistency of marble allows it to take a beautiful polish, and its translucency associated with the high refractive index of decalcite crystals, the main component of real marbles, allows light to “penetrate” into the surface of the stone before be thoughtful, giving this material (and especially white marble) a special luminosity. Some marbles are not smooth and contain veining. Depending on the cutting or cutting of the marble, the artist uses these veins to create patterns.

In this process of transformation of the original rock, the sedimentary structures are erased and the carbonate rock recrystallizes into a mass of meshed calcite and/or dolomite crystals of millimeter to centimeter dimensions.

The clayey intercalations, detrital minerals or mineral oxides present in the original carbonate then give the marble various colors and polychrome veining.

- The white color is characteristic of a primary rock of pure calcium carbonate, without impurities. The best-known example is Carrara marble.

- The green color will come from serpentinite, a mineral resulting from the alteration by hydrolysis of peridotite; it is found for example in Vert de Mer marble.
This marble is also characterized by a veined structure of white veins, made of pure calcite.

 

PRACTICAL CASE

Question 1: Can all rocks on earth be dappled marbles? For what ?

Question 2: When did these different rocks appear?

Question 3: What is the composition of these rocks?

 

 

Question 4: Describe the different rocks according to the color in the photo: structure, size of the elements, color?

Can we speak of marble for the rocks present? Using the description, determine the nature of this training? What details support your answer?

 

 

Question 5: Are the rocks identical or different in terms of structure, size of the elements, depending on the color in the photo?

 

Question 6: Can you give the name of the fossil under the area hidden by the color?

 

END of the written quiz, return your copy and let's move on to the next lesson.

 

 

"Log this cache "Found it" and send me your suggested answers either via my profile or via geocaching.com messaging (Message Center), and I will contact you if there is a problem." Don't forget a photo with your geocaching nickname at the earthcache location.
Compliant and short... but you can always create your own wording...

 

Additional Hints (No hints available.)