Skip to content

Pic de Vallonpierre 2741 m EarthCache

Hidden : 6/15/2023
Difficulty:
3 out of 5
Terrain:
3.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Le Pic de Vallonpierre est un sommet situé dans le parc national des Écrins, principalement constitué d'ardoise. Le parc a été créé en 1973 et il appartient dans dix parcs nationaux français. Il est situé dans le sud-est de la France, au sud de Grenoble et au nord de Gap, dans les départements de l'Isère et des Hautes-Alpes. Il s'étend sur la région montagneuse des Alpes dauphinoises. Le parc culmine à 4 102 m d'altitude avec le sommet de la Barre des Écrins et couvre une superficie de 918 km⊃2; en zone de haute montagne. Il est caractérisé par de hauts sommets, des champs glaciaires, des vallées glaciaires, des alpages, des forêts subalpines et des lacs. Ses frontières coïncident en grande partie avec le Massif des Écrins, délimité par les principales vallées du Drac, de la Romanche et de la Durance (avec la Guisane). Le parc a reçu le Diplôme européen des espaces protégés.

Les Alpes peuvent être divisées en orientales et occidentales. Les Alpes orientales comprennent l'Autriche, l'Allemagne, l'Italie, la Slovénie et une petite partie de la Suisse. Les Alpes occidentales comprennent la majorité des Alpes suisses, certaines parties des Alpes italiennes et l'ensemble des Alpes françaises.

Du point de vue de la structure géologique, les Alpes orientales peuvent être divisées en Alpes cristallines centrales, composées de gneiss, de micaschiste et de schiste, les Alpes du Nord, composées de calcaire et de dolomie, et les Alpes calcaires du Sud. Dans les Alpes calcaires, les roches principalement des périodes triasique, jurassique et crétacée prédominent. Les calcaires peuvent être mélangés avec du quartz. Les massifs centraux des Alpes forment un noyau de granit, de gneiss ou d'ardoise cristalline. Ce noyau est un vestige des montagnes carbonifères plus anciennes. Des bandes de sédiments de flysch se trouvent également sur les bords. 

Ci-dessous, nous divisons les roches en trois groupes principaux et examinons de plus près les principaux minéraux alpins et aussi quelques autres pierres importantes dans le but d'obtenir des réponses aux questions posées pour résoudre le cache.

Les roches magmatiques 

Elles se forment quand un magma se refroidit et se solidifie:

Le granite: il se forme en profondeur par refroidissement très lent du magma. Il présente une texture grenue. On observe clairement les minéraux (p.ex. le granit du Tarn) Le basalte: il se forme à la surface par refroidissement rapide du magma. Les cristaux microscopiques ne sont pas visibles à l’oeil nu Au fil du temps, les roches magmatiques apparaissent à la surface de la terre. Par exemple au sommet d’une montagne. Par érosion, pluie, glace … de petites particules (sédiments) sont détachées et transportées. Il en résulte la formation de dépôts sédimentaires.

Les roches sédimentaires

Le matériel sédimentaire provient de différentes sources. Il existe un vaste gamme de roches, dont les aspects sont très variés et les applications multiples. Le sable est une roche sédimentaire. Les grains de sable sont comprimés et se cimentent. D’autres exemples sont la craie et le calcaire, formés par des débris calcaires de corail, coquillages et squelettes. Les roches sont de nouveau soumises à des pressions très fortes. Il en résulte une transformation en roches métamorphiques.

Les roches métamorphiques

Les roches sont soumises à une chaleur et à une pression intenses. Ces forces transforment les roches sédimentaires en un autre type de roche qu’on appelle “roche métamorphique”. Le sable se transforme ainsi en grès, le calcaire en marbre. Les roches métamorphiques retournent vers les grandes profondeurs de la terre et fondent en magma. Quand le magma refroidit, il se solidifie et une roche magmatique se forme.

La description des roches principales suit.

Granit

Les granites sont des roches ignées profondes contenant de grandes quantités de quartz et de feldspath. D'autres minéraux comprennent la biotite, la muscovite, la tourmaline et le grenat. Ils sont généralement de couleur claire, grisâtre ou blanchâtre, parfois avec une teinte bleue. Bien sûr, des variétés jaunâtres, roses et rouges sont également connues. Cette roche est uniformément grainée de façon omnidirectionnelle, parfois porphyrique. La structure est hypidiomorphiquement granuleuse.

La séparation granitique est cubique, parfois épaisse en forme de banc, il existe également une séparation colonnaire et sphérique, une séparation polyédrique irrégulière est typique des zones plissées.

Lors de l'aération des granites, les bords d'origine sont fortement arrondis. C'est pourquoi vous pouvez trouver des formes arrondies sur les rochers et les rochers. Dans le cas de la séparation des blocs, des rochers de dimensions considérables sont créés.

Grès

Le grès est une roche sédimentaire classique consolidée. En termes simples, une roche peut être qualifiée de grès si une partie importante est constituée de grains de sable d'une taille de 0,06 à 2 mm. Le grès est formé en cimentant des grains (généralement du quartz, des feldspaths et des fragments de roche) avec du ciment. Ce mastic est très souvent carbonaté ou ferrique. La masse interstitielle (par exemple l'argile) est appelée la matrice. La composition du grès varie selon l'endroit où il se trouve. Le grès a des couleurs très différentes : du gris au jaune en passant par le rouge (indiquant la présence d'oxydes de fer), parfois il peut être multicolore. Il s'effrite et s'altère facilement. Il est largement utilisé dans la construction, la sculpture et à des fins de maçonnerie.

Avec les sables, les grès sont l'une des roches sédimentaires les plus répandues. Ensemble, ils représentent plus d'un quart de tous les sédiments connus à la surface de la Terre.

Ardoise

Les schistes sont des roches à grains fins partiellement métamorphosées formées d'argiles et de siltstones. Si le schiste est davantage exposé à une pression et à une température plus élevées, il forme des roches métamorphisées appelées schiste cristallin. Les ardoises ont tendance à être de couleur noire à grise et ont un bon clivage planaire, de sorte qu'elles peuvent facilement être transformées en dalles minces.

En raison de ses bonnes propriétés isolantes, notamment contre l'électricité, l'ardoise était également utilisée dans divers tableaux électriques et relais pour moteurs électriques. Certains utilisent encore l'ardoise pour aiguiser les couteaux et comme toiture. Dans les endroits où l'ardoise était extraite, des dalles d'ardoise de haute qualité étaient également utilisées pour les pierres tombales.

Calcaire

Le calcaire est une roche sédimentaire à grain fin à entier. Il est principalement composé de carbonate de calcium (CaCO3), soit sous forme de calcite soit d'aragonite. La dolomite, la sidérite, le quartz, les minéraux argileux et les fragments fossiles se trouvent sous forme de mélanges. Avec la dolomite, le calcaire représente les quatre cinquièmes de tous les sédiments à la surface de la Terre.

Les calcaires purs sont blancs. Le calcaire limoneux non consolidé organodétrique chimiquement pur est appelé craie. Diverses impuretés colorent la roche en gris, rouge (oxydes de fer), notamment lorsqu'elle est exposée aux intempéries.

Les minéraux qui sont souvent des mélanges d'autres roches.

Silice / quartz

Le quartz est un minéral de formule chimique SiO2 (dioxyde de silicium), abondamment présent dans la lithosphère, où il constitue l'un des minéraux les plus importants.

Il produit une variété de variétés, y compris la pierre étoilée, le cristal clair, l'or rose rose, le brun ou le brun fumé, la calcédoine cryptocristalline, l'agate rayée, l'onyx, l'améthyste violette, l'œil de tigre, le quartz ferrugineux, le jaspe cristallisant dans un système triclinique, la citrine jaune, le noir morion ou cochon vert ou silex et autres. Le quartz est un composant commun du granit, du grès et de nombreuses autres roches.

Le quartz est très résistant aux intempéries, c'est une des raisons pour lesquelles il s'accumule dans les alluvions et les sédiments sous forme de grains, galets, blocs (formant sables, graviers, etc.).

Mica

Le mica est une désignation pour un groupe de minéraux très large appartenant aux aluminosilicates. C'est un groupe important de minéraux formant des roches. Les micas font partie des phyllosilicates qui cristallisent dans le système monoclinique, parfois leur symétrie est difficile à reconnaître car ils acquièrent un port pseudo-hexagonal. Ils ont une fission basale parfaite. Cette caractéristique typique est donnée par leur structure cristalline en couches (manifestée par un éclat nacré sur les surfaces de clivage). Les fines écailles transparentes ou translucides atteignent des dimensions considérables. Ils servaient également de remplissage pour les fenêtres et les vitres réfractaires des fours. Le mica est non conducteur, ininflammable, fond mal, plutôt pas du tout.

Le fer

Le fer (symbole chimique Fe, latin ferrum) est l'élément de métal de transition le plus abondant et le deuxième métal le plus abondant sur Terre, il est également abondant dans l'espace, où il joue un rôle important dans le développement des étoiles. Il est connu de l'humanité depuis la préhistoire. Les minéraux de fer sont très abondants dans la nature et le fer en est obtenu (sous forme d'alliage avec du carbone) par réduction dans un haut fourneau. Il se produit abondamment sous forme de mélange de diverses roches, qui sont colorées en rouge par sa présence.

Remarque: Les photos de toutes les roches ci-dessus sont jointes sur la liste, deux sont prises de l'endroit de la cache.

L’ascension & mon histoire

L'accès est facile depuis le Col de Vallonpierre qui se trouve sur le GR54. Le chemin le plus court est depuis le refuge de Vallonpierre, mais il est également possible de l'emprunter dans l'autre sens depuis le refuge du Pré de la Chaumette.

Je m'y suis arrêté pendant ma traversée du parc des Écrins en juin. Je suis parti de Bourg d’Oisans et arrivé à Chaillol 1600. J'ai même grimpé un jour jusqu'au sommet du Vieux Chaillol pour le lever du soleil. Recherche de la voiture à Bourg en stop. Aventure superbe! Sur le chemin, j'ai trouvé / créé quelques géocaches de laquelle appartient ceci!

Bon grimpe!

Les questions:

1- De quelle minéral principal décrit ci-dessus est créé le sommet?

2- De quelle composante décrit ci-dessus est créé le sommet?

3- Comment ce sommet a été créé (groupe principal)? Utilisez l'information dans le listing.

4- Regardez la crête / montagnes au nord. Quelle couleur est-ce? Quelle roche pensez-vous est un mélange de ce massif?

5- Attachez votre photo du haut au logo.

 

=== English version ===

Pic de Vallonpierre is a peak in the Ecrins National Park, mainly made of slate. The park was created in 1973 and is one of France's ten national parks. It is located in southeastern France, south of Grenoble and north of Gap, in the departments of Isère and Hautes-Alpes. It covers the mountainous region of the Dauphiné Alps. The park reaches an altitude of 4,102 m, with the Barre des Écrins peak, and covers an area of 918 km⊃2; in the high mountain zone. It is characterized by high peaks, glacial fields, glacial valleys, alpine meadows, sub-alpine forests and lakes. Its borders largely coincide with the Massif des Écrins, bounded by the main valleys of the Drac, Romanche and Durance (with the Guisane). The park has been awarded the European Diploma for Protected Areas.

The Alps can be divided into eastern and western regions. The eastern Alps include Austria, Germany, Italy, Slovenia and a small part of Switzerland. The western Alps include most of the Swiss Alps, parts of the Italian Alps and the entire French Alps.

In terms of geological structure, the Eastern Alps can be divided into the Central Crystalline Alps, composed of gneiss, mica schist and schist, the Northern Alps, composed of limestone and dolomite, and the Southern Limestone Alps. In the calcareous Alps, rocks mainly from the Triassic, Jurassic and Cretaceous periods predominate. Limestone may be mixed with quartz. The central massifs of the Alps form a core of granite, gneiss or crystalline slate. This core is a remnant of the older Carboniferous mountains. Bands of flysch sediment are also found at the edges.

Below, we divide the rocks into three main groups and take a closer look at the main alpine minerals and also some other important stones, with the aim of obtaining answers to the questions posed to solve the cache

Magmatic rocks 

They form when magma cools and solidifies:

Granite: formed at depth by the slow cooling of magma. It has a grainy texture. The minerals are clearly visible (e.g. Tarn granite) Basalt: formed at the surface by rapid cooling of the magma. The microscopic crystals are not visible to the naked eye. Over time, magmatic rocks appear on the earth's surface. At the top of a mountain, for example. By erosion, rain, ice... small particles (sediments) are detached and transported. The result is the formation of sedimentary deposits.

Sedimentary rocks

Sedimentary material comes from a variety of sources. There is a vast range of rock types, with many different aspects and applications. Sand is a sedimentary rock. Sand grains are compressed and cemented together. Other examples are chalk and limestone, formed by the calcareous debris of coral, shells and skeletons. Once again, the rocks are subjected to very high pressures. The result is metamorphic rock.

Metamorphic rocks

Rocks are subjected to intense heat and pressure. These forces transform sedimentary rock into another type of rock known as "metamorphic rock". Sand becomes sandstone, limestone marble. Metamorphic rocks return to the depths of the earth and melt into magma. When the magma cools, it solidifies and a magmatic rock is formed.

The main rocks are described below.

Granite

Granites are deep igneous rocks containing large amounts of quartz and feldspar. Other minerals include biotite, muscovite, tourmaline and garnet. They are usually light, grayish or whitish in color, sometimes with a blue tint. Of course, yellowish, pink and red varieties are also known. This rock is uniformly grained in an omnidirectional way, sometimes porphyritic. The structure is hypoidiomorphically granular.

The granitic separation is cubic, sometimes thick in the form of a bench, there is also a columnar and spherical separation, an irregular polyhedral separation is typical of the folded zones.

When aerating granites, the original edges are strongly rounded. This is why you can find rounded shapes on rocks and boulders. In the case of the separation of blocks, boulders of considerable dimensions are created.

Sandstone

Sandstone is a classic consolidated sedimentary rock. In simple terms, a rock can be called sandstone if a significant part consists of sand grains with a size of 0.06 to 2 mm. Sandstone is formed by cementing grains (usually quartz, feldspars and rock fragments) together with cement. This mastic is very often carbonated or ferric. The interstitial mass (eg clay) is called the matrix. The composition of sandstone varies depending on where it is found. Sandstone has very different colors: from gray to yellow to red (indicating the presence of iron oxides), sometimes it can be multicolored. It crumbles and weathers easily. It is widely used in construction, sculpture and for masonry purposes.

Along with sands, sandstones are one of the most common sedimentary rocks. Together they make up more than a quarter of all known sediment on the Earth's surface.

Slate

Shales are partially metamorphosed fine-grained rocks formed from clays and siltstones. If shale is further exposed to higher pressure and temperature, it forms metamorphosed rocks called crystalline shale. Slates tend to be black to gray in color and have good planar cleavage so they can easily be made into thin slabs.

Due to its good insulating properties, especially against electricity, slate was also used in various switchboards and relays for electric motors. Some still use the slate for sharpening knives and as roofing. In places where slate was quarried, high quality slate slabs were also used for tombstones.

Limestone

Limestone is a fine to whole grained sedimentary rock. It is mainly composed of calcium carbonate (CaCO3), either in the form of calcite or aragonite. Dolomite, siderite, quartz, clay minerals and fossil fragments are found as mixtures. Along with dolomite, limestone accounts for four-fifths of all sediment on the Earth's surface.

Pure limestones are white. Chemically pure organodetric unconsolidated silty limestone is called chalk. Various impurities color the rock in grey, red (iron oxides), especially when exposed to bad weather.

Minerals that are often mixtures of other rocks.

Silica/quartz

Quartz is a mineral with the chemical formula SiO2 (silicon dioxide), abundantly present in the lithosphere, where it is one of the most important minerals.

It produces a variety of varieties, including Starstone, Clear Crystal, Pink Rose Gold, Brown or Smoky Brown, Cryptocrystalline Chalcedony, Striped Agate, Onyx, Purple Amethyst, tiger eye, ferruginous quartz, crystallizing jasper in a triclinic system, yellow citrine, black morion or green pig or flint and others. Quartz is a common component of granite, sandstone, and many other rocks.

Quartz is very resistant to bad weather, this is one of the reasons why it accumulates in alluvium and sediments in the form of grains, pebbles, blocks (forming sands, gravels, etc.).

Mica

Mica is a designation for a very broad group of minerals belonging to the aluminosilicates. It is an important group of rock-forming minerals. Micas are part of the phyllosilicates that crystallize in the monoclinic system, sometimes their symmetry is difficult to recognize because they acquire a pseudo-hexagonal port. They have perfect basal fission. This typical characteristic is given by their layered crystalline structure (manifested by a pearly luster on the cleavage surfaces). Thin transparent or translucent scales reach considerable dimensions. They were also used as filling for the windows and the refractory panes of the ovens. Mica is non-conductive, non-flammable, melts badly, rather not at all.

The iron

Iron (chemical symbol Fe, Latin ferrum) is the most abundant transition metal element and the second most abundant metal on Earth, it is also abundant in space, where it plays an important role in the development of stars. It has been known to mankind since prehistoric times. Iron minerals are very abundant in nature and iron is obtained from them (as an alloy with carbon) by reduction in a blast furnace. It occurs abundantly as a mixture of various rocks, which are colored red by its presence.

Note: The photos of all the rocks above are attached on the listing, two are taken from the cache location.

The ascent & my story

Access is easy from the Col de Vallonpierre which is on the GR54. The shortest route is from the Vallonpierre refuge, but it is also possible to take it in the other direction from the Pré de la Chaumette refuge.

I stopped there during my crossing of the Ecrins park in June. I started from Bourg d'Oisans and arrived at Chaillol 1600. I even climbed one day to the top of Vieux Chaillol for sunrise. Search for the car in Bourg hitchhiking. Superb adventure! Along the way I found/created a few geocaches which this belongs to!

Good climbing!

The questions:

1- From which main mineral described above is the summit created?

2- From which component described above is the summit created?

3- How was this summit created (main group)? Use the information in the listing.

4- Look at the ridge/mountains to the north. What color is it? What rock do you think is a mixture of this massif?

5- Attach your photo to the log.

Additional Hints (No hints available.)