Skip to content

Éléphant blanc à Lesconil EarthCache

Hidden : 3/1/2023
Difficulty:
2.5 out of 5
Terrain:
3.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Attention, cette Earthcache est accessible à marée basse. Horaires des marées sont ici.

Vous vous engagez de votre propre initiative dans la recherche de cette cache à vos risques et périls. Je décline donc toute responsabilité en cas de problème.

Il s'agit d'une Earthcache, il n'y a pas de récipient à chercher, mais il faut répondre aux questions à la fin du descriptif.

 

Éléphant blanc à Lesconil

 

Aux coordonnées de la Earthcache on se trouve sur le massif granitique de Pont l’Abbé. C’est un massif leucogranitique, de teinte claire due à la présence de deux micas. A l’affleurement on observe le faciès prénommé granite à muscovite de Guilvinec, dont l’âge a été estimé à la période Carbonifère. Ce pluton granitique s’est probablement mis en place lors de l’orogenèse varisque. C’est une roche plutonique à texture grenue, de grain grossier. Sa composition minéralogique est assez classique pour un granite: quartz, feldspaths (orthoses et plagioclases), micas (muscovite et biotite). La spécificité du granite de Guilvinec est sa teinte leucocrate due à la présence des micas blancs (muscovite) qui lui donnent cet aspect claire.

Le granite est le résultat du refroidissement lent, en profondeur, de grandes masses de magma intrusif qui formeront le plus souvent des plutons. On peut les observer à la surface grâce à l'érosion qui décape les roches sus-jacentes. Ces magmas acides (c'est-à-dire relativement riches en silice) sont essentiellement le résultat de la fusion partielle de la croûte terrestre continentale.

 

Erosion du granite

L’érosion du granite est un processus qui débute dès le refroidissement du pluton magmatique en profondeur. Lors de refroidissement du magma, se forment des fissures de retrait majoritairement orthogonales, les diaclases, qui débitent le massif granitique en blocs parallélépipédiques. Les eaux de surface s'infiltrent plus ou moins profondément selon ces discontinuités et provoquent l'altération des feldspaths par hydrolyse en argile. Ensuite, cette argile, facilement mobilisable, provoque la désagrégation de la roche avec libération du quartz et des micas. Puis les argiles de décomposition des feldspaths sont, avec le quartz et le mica, entraînés par les eaux qui circulent dans les diaclases. Les parallélépipèdes s’arrondissent de plus en plus en boules. Une fois l'arène (sable) et autres sédiments dégagés, il ne reste plus que les boules de granites. C’est ainsi que l’on peut voir à la surface le chaos granitique.

 

Formes mineures d’altération

Le chaos granitique est souvent associé à des formes mineures d'érosion (micromodelés tels les taffoni, les vasques, les cannelures, etc.) dont la datation et l'interprétation sont parfois réalisées mais restent difficiles en raison de la multiplicité des facteurs qui conditionnent leur genèse et la vitesse de leur évolution. La vitesse de la désagrégation pouvant atteindre parfois plusieurs millimètres ou même plusieurs centimètres par millénaire.

 

Météorisation

Un chaos granitique est constitué de blocs ou de boules de roche. Ce sont des blocs ou des rochers dégagés par l'érosion. Ces formes font partie des produits de la météorisation. La météorisation, appelée aussi altération météorique, altération atmosphérique ou altération climatique, est l’ensemble des processus mécaniques, physico-chimiques ou biologiques de réduction élémentaire des roches et des minéraux à la surface de la Terre par les agents météoriques (il s'agit principalement de l'eau, des gaz atmosphériques et des variations de température), mécaniques ou biologiques. Cette attaque de la roche en place s'effectue au contact de l'atmosphère ou à son voisinage, et les phénomènes météorologiques en contrôlent étroitement la marche. Aussi la qualifie-t-on de météorisation, pour la distinguer de l'érosion qui implique un transport.

 

Taffoni

Les taffoni sont des cavités dus à l’accroissance de l’érosion superficielle géo et biochimique au niveau de zones initialement légèrement déprimées ou poreuses (petites dépressions, trous …). Ces zones humides sèchent moins vite que les autres, notamment lorsqu'elles sont orientées sur une face moins exposée au soleil. Les taffonis se développent préférentiellement sur les versants exposés aux embruns ou aux vents humides, principalement sur les parties hautes des cavités. Cette altération qui affecte surtout les roches magmatiques grenues et les roches sédimentaires gréseuses dont l'hétérogénéité est propice à l'action de l'érosion différentielle, se conjugue avec des phénomènes d'hydratation qui contribuent à désagréger les cristaux, et avec la déflation éolienne qui intervient pour évacuer les débris fins, formant ces cavités creuses.

 

Vasques et Cannelures

Les rivages et la côte montrent fréquemment une étonnante diversité de modelés granitiques évoquant, dans l’imaginaire, des animaux fantastiques. Ainsi surgissent des rochers sillonnés de profondes cannelures, façonnées par l’écoulement des eaux à partir des vasques ou selon les zones de discontinuités (diaclases, filons,…). Ces modalités d’érosion sont favorisées par la texture à gros grain de la roche sur laquelle agissent plus facilement une micro-gélifraction (fissuration par le gel) et un micro-éclatement (lié au sel transporté par les embruns).

 

Encoches de pédogenèse

Parfois, la base des masses isolées a été attaquée par corrosion pédologique entraînant, avec l’apparition d’une encoche de pédogenèse, la genèse de pittoresques rochers en forme de champignons. En effet les encoches horizontales se forment lorsque la partie basse du bloc de granite se trouve constamment en contact avec de l’eau à cause du climat et/ou de l'imperméabilité de la roche qui empêche le drainage de l'eau vers le bas. Ce processus est accéléré dans les zones des climats tropicaux (chaudes et humides) et par des sols acides environnants dus à la décomposition des végétaux. Les acides humiques présents dans le sol attaquent certains minéraux du granite. Le bloc est rongé, digéré au fur et à mesure qu’avance la zone d’altération. Ces encoches de pédogenèse témoignent des anciens niveaux du sol.

 

 

Sources

Wikipedia

Louis Chauris, « Pour une géo-archéologie du Patrimoine : Pierres, carrières et constructions en Bretagne », Revue archéologique de l'Ouest [En ligne], 32 | 2015

www.geodiversite.net/media1215

 

 

Questions pour valider cette Earthcache :

 

  1. Une photo de vous ou d’un objet vous représentant sur le site sans dévoiler les réponses.

En descendant dans les rochers cherchez « l’éléphant » sur votre droite. Pour le trouver, vous pouvez vous aider de la Photo 1.

Photo 1

  1. Est-ce que vous constatez sur « l’éléphant » les traces de l’érosion selon les diaclases, si oui, au quel endroit ?
  2. Y a-t-il l’altération météorique ? Si oui, où et quelle est sa forme ? (vasques, cannelures, taffoni)
  3. Y a-t-il la corrosion pédologique ? Si oui, au quel endroit ?

Remontez au WP1 et trouvez la « tête de l’élan ». Vous pouvez vous aider de la Photo 2.

Photo 2

  1. Y a-t-il l’altération météorique ? Si oui, où et quel est sa forme ? (vasques, cannelures, taffonis)
  2. Y a-t-il la corrosion pédologique ? Si oui, au quel endroit ?

 

Loguez cette cache "Found it" et envoyez-moi vos propositions de réponses soit via mon profil, soit via la messagerie geocaching.com (Message Center), et je vous contacterai en cas de problème. Les logs enregistrés sans réponses seront supprimés.

 

 

English version

 

Please note, the Earthcache is accessible at low tide. Tide times are here.

You engage in the search for this cache on your own initiative at your own risk. I therefore decline all responsibility in the event of a problem.

This is an Earthcache, there is no container to look for, but you have to answer the questions at the end of the description.

 

White Elephant at Lesconil

 

At the coordinates of the Earthcache we are on the granite massif of Pont l'Abbé. It is a leucogranitic massif, of a light color due to the presence of two micas. At the outcrop, we observe the facies named muscovite granite of Guilvinec, whose age has been estimated at the Carboniferous period. This granitic pluton was probably emplaced during the Variscan orogeny. It is a coarse-grained plutonic rock. Its mineralogical composition is fairly standard for a granite: quartz, feldspar (orthoclase and plagioclase), mica (muscovite and biotite). The specificity of Guilvinec granite is its leucocratic tint due to the presence of white micas (muscovite) which give it this clear appearance.

The granite is the result of the slow cooling, at depth, of large masses of intrusive magma which will most often form plutons. They can be observed on the surface thanks to the erosion which strips the overlying rocks. These acidic magmas (that is to say relatively rich in silica) are essentially the result of the partial melting of the continental earth's crust.

 

Granite erosion

Granite erosion is a process that begins as soon as the magmatic pluton cools at depth. When the magma cools, mostly orthogonal shrinkage cracks form, joints, which cut the granite massif into parallelepipedic blocks. The surface waters infiltrate more or less deeply according to these discontinuities and cause the alteration of the feldspars by hydrolysis into clay. Then, this easily mobilized clay causes the rock to disintegrate with the release of quartz and micas. Then the clays of decomposition of the feldspars are, with the quartz and the mica, carried away by the waters which circulate in the joints. The parallelepipeds are rounded more and more into balls. Once the arena (sand) and other sediments have been cleared, only the granite balls remain. This is how we can see the granite chaos on the surface.

 

Minor forms of alteration

Granite chaos is often associated with minor forms of erosion (micromodelling such as taffoni, basins, grooves, etc.) whose dating and interpretation are sometimes carried out but remain difficult due to the multiplicity of factors that condition their genesis and the speed of their evolution. The speed of disintegration can sometimes reach several millimeters or even several centimeters per millennium.

 

Weathering

A granitic chaos is made up of blocks or balls of rock. These are blocks or rocks released by erosion. These forms are part of the products of weathering. Weathering, also called meteoric weathering, atmospheric weathering or climatic weathering, is the set of mechanical, physico-chemical or biological processes of elementary reduction of rocks and minerals on the Earth's surface by weathering agents (this is mainly water, atmospheric gases and temperature variations), mechanical or biological. This attack on the bedrock takes place in contact with the atmosphere or in its vicinity, and meteorological phenomena closely control its progress. It is therefore called weathering, to distinguish it from erosion, which involves transport.

 

Taffoni

Taffoni are cavities due to the increase in geo and biochemical surface erosion at the level of initially slightly depressed or porous areas (small depressions, holes, etc.). These wet areas dry less quickly than the others, especially when they are oriented on a side less exposed to the sun. The taffonis develop preferentially on the slopes exposed to the spray or to the humid winds, mainly on the upper parts of the cavities. This alteration, which mainly affects granular magmatic rocks and sandstone sedimentary rocks whose heterogeneity is conducive to the action of differential erosion, is combined with hydration phenomena which contribute to breaking up the crystals, and with wind deflation. which intervenes to evacuate the fine debris, forming these hollow cavities.

 

Bowls and Grooves

The shores and the coast frequently show an astonishing diversity of granite shapes evoking, in the imagination, fantastic animals. Thus arise rocks furrowed with deep grooves, shaped by the flow of water from the basins or according to the zones of discontinuities (joints, veins, etc.). These erosion methods are favored by the coarse-grained texture of the rock, on which micro-gelifraction (fissuring by frost) and micro-bursting (linked to the salt transported by the spray) act more easily.

 

Pedogenesis notches

Sometimes, the base of isolated masses has been attacked by soil corrosion leading, with the appearance of a pedogenesis notch, to the genesis of picturesque mushroom-shaped rocks. Indeed the horizontal notches are formed when the lower part of the granite block is constantly in contact with water because of the climate and/or the impermeability of the rock which prevents the drainage of water downwards. . This process is accelerated in areas of tropical climates (hot and humid) and by surrounding acidic soils due to the decomposition of plants. The humic acids present in the soil attack certain minerals in the granite. The block is eaten away, digested as the alteration zone advances. These pedogenesis notches testify to the old ground levels.

 

Questions to validate this Earthcache:

  1. A photo of you or an object representing you on the site without revealing the answers.

As you descend into the rocks, look for the “elephant” on your right. To find it, you can use Photo 1.

Photo 1

  1. Do you notice on the "elephant" the traces of erosion according to joints, if so, where?
  2. Is there weathering? If yes, where and what is its form? (basins, grooves, taffoni)
  3. Is there soil corrosion? If yes, where?

Go back to WP1 and find the "head of the moose". You can take help from Photo 2.

Photo 2

  1. Is there weathering? If so, where and what is its form? (basins, grooves, taffoni)
  2. Is there soil corrosion? If yes, where?

Log this "Found it" cache and send me your suggested answers either via my profile or via geocaching.com (Message Center), and I will contact you in the event of a problem. Logs recorded without response will be deleted.

Additional Hints (Decrypt)

nggragvba à yn zneér

Decryption Key

A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M
-------------------------
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z

(letter above equals below, and vice versa)