Skip to content

[MegaOignies] EC #03 Le granite d'Henriette 🌍 EarthCache

Hidden : 10/31/2022
Difficulty:
2.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Cette cache a été posée à l'occasion du Mega évent "Au Charbon" à Oignies GC9XH0Z. Ce rassemblement a été voulu par les organisateurs comme un moment de convivalité entre passionés de Geocaching, de nature et de patrimoine. Notre volonté est de permettre à chaque profil de joueur de pouvoir pratiquer ce loisir comme il le souhaite et de partager avec d'autres des moments de rassemblement et de partage autour d'un site emblématique du bassin minier du Pas-de-Calais : Le carreau de fosse du 9-9bis de Oignies.


Le granite d'Henriette

Cette Earth Cache a pour but de vous faire (re)découvrir le granite.


Le monument à Henriette de Clercq

Madame de Clercq fait l’acquisition à Oignies du château local auprès des descendants Lauragais, puis entreprend des rénovations. Souhaitant disposer d’eau courante dans les étages de sa nouvelle demeure et aussi alimenter les étangs et bassins ornant le parc de quarante-quatre hectares, elle sollicite en 1841 les services de l’ingénieur hydraulicien Georges Mulot, afin de creuser un puits artésien dans sa propriété. Il trouve l’eau à la profondeur de 130 mètres, mais poursuit le forage. Le 7 juin 1842, il fore2 « inopinément » un gisement de charbon encore inconnu, en fait une discontinuité dans la veine carbonifère en exploitation dans le Nord, à une profondeur de 151 mètres. À l'époque, cela fait un siècle qu'on cherche en vain à découvrir, à l'ouest de Douai, le prolongement du bassin minier du Nord, exploité depuis 1757 avec la création de la Compagnie des mines d'Anzin (Bassin minier du Nord-Pas-de-Calais). Mais dans le Pas-de-Calais, les couches géologiques ont une orientation dfférente ce qu'on ignore à ce moment-là.

Il semble que Mme de Clercq et Georges Mulot ne perçoivent pas immédiatement l'ampleur et l'importance de la trouvaille, à l'encontre d'Henri Soyez, entrepreneur dynamique depuis longtemps à la recherche de nouveaux charbonnages. Lorsqu'il apprend l'information, Soyez fait avec succès un sondage au hameau de l'Escarpelle, à Roost-Warendin, au nord-ouest de Douai, le 13 juin 1846, et y découvre la houille.

La découverte n’est divulguée qu’en 1852, date à laquelle Madame de Clercq obtient les droits de concessions de Dourges avec Georges Mulot. Elle avait fait creuser une première fosse avec l'aide des spécialistes de la Compagnie des mines de Vicoigne avant de fonder la Compagnie des mines de Dourges et d'obtenir cette concession officielle.

Monument à madame de Clercq, dit de la Découverte du charbon (1913-1932) à Oignies, orné d'un médaillon représentant Henriette de Clercq. 🔽

Monument à madame de Clercq.
Par Jérémy-Günther-Heinz Jähnick / Oignies - Monument de la Découverte du Charbon (01) / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25832048


Le granite

Le granite (du latin "granum" , grain, en rapport à son aspect visuel), est une roche magmatique plutonique, formée par le refroidissement lent, en profondeur, d'un magma issu de la fusion partielle de la croûte continentale. Il peut également inclure des roches périphériques qui font fondre partiellement et former des zones denses différentes du granite. Ce sont les xénolithes.

Le granite est formé de minéraux en grains tous visibles à l'œil nu ; principalement des micas (biotite ou muscovite), des feldspaths potassiques (orthoses) et des plagioclases, noyés dans du quartz xénomorphe (qui emplit les vides interstitiels). En effet, le quartz est le dernier minéral à cristalliser lors du refroidissement des masses granitiques. Le granite peut contenir également de la hornblende, de la magnétite, du grenat, du zircon et de l'apatite, etc.

Les feldspaths potassiques se reconnaissent à leur teinte rose foncé voire rouge brique. Ils se présentent sous la forme de cristaux automorphes à section sub-rectangulaire.

Les feldspaths plagioclases ont une teinte plus claire, blanche à rosée. Les cristaux peuvent être sub-automorphes, ce qui provoque une confusion possible à l'oeil nu avec les feldspaths potassiques. Le plus souvent, les plagioclases sont xénomorphes.

Le quartz, xénomorphe sous forme d'amas grenus, est localisé entre les autres minéraux. Il est reconnaissable à sa teinte grise à rosée, à son éclat gras et à sa cassure conchoïdale.

Les minéraux noirs sont quasi-exclusivement de la biotite. La biotite se reconnaît à sa couleur noire, son éclat sub-métallique.

Le granite regroupe les leucogranites et les granitoïdes:

  • leucogranites (du grec leukos, blanc) : roches granitiques claires.
  • granitoïde : ce terme désigne l'ensemble des roches de la famille des granites (granites, granites monzonitiques, granodiorites) et aussi, parfois, l'ensemble des roches magmatiques plutoniques saturées et à feldspaths alcalins, dans ce cas, les granitoïdes comprennent alors, non seulement les roches de la famille des granites, mais également, les syénites, les monzonites et les tonalites.

Les rhyolites sont les roches volcaniques correspondantes du granite ; elles ont la même composition chimique, leur texture est différente car elle se sont, contrairement au granite, refroidies très rapidement.


Le diagramme de Streckeisen présente les différentes roches magmatiques plutoniques en fonction de leur teneur en minéraux. 🔽


Diagramme de Streckeisen

La cristallisation du granite

Les minéraux composant le granite ne cristallisent pas tous en même temps, mais en fonction de la température. Un extrait des séries de Bowen montre l'ordre de cristallisation.

Séries de Bowen. 🔽


Séries de Bowen.

Caractéristiques des minéraux

Les caractéristiques des minéraux observables à l’oeil nu et sur le terrain sont en autre la couleur, le clivage, l'éclat, la cassure, le forme des cristaux. Le granite que vous allez observer étant coupé et poli, nous ne nous intéresseront qu'à la couleur, l'éclat et la forme des cristaux.


L'éclat

C'est la perception visuelle de la manière dont un minéral réfléchit la lumière. Il existe trois catégories d'éclat, dont la dernière est déclinée.

  • métallique : fort pouvoir réflecteur de la surface et forte absorption de la lumière dans le volume du minéral.
  • submétallique : ne réfléchit pas la totalité de la lumière.
  • non métallique : c’est l’éclat des minéraux transparents; il est subdivisé en plusieurs types:
    • vitreux : c'est l'éclat typique du verre
    • adamantin : c'est l'éclat brillant typique du diamant, du zircon
    • résineux: il est identique à l'éclat adamantin, avec des couleurs jaunes, orangées ou marrons
    • nacré ou soyeux :il est le résultat d’une structure fibreuse fine; les minéraux à éclat nacré ont des propriétés optiques ressemblant à celles des vêtements en soie
    • perlé : il est typique des micas ; souvent, les minéraux à éclat perlé ont une tonalité iridescente
    • cireux : le minéral apparaît comme s’il était couvert d’une couche de cire
    • mat: l'éclat est très faible

La forme des cristaux

Les minéraux cristallisent dans sept systèmes cristallins, offrant une multitude de formes. Plus simplement, le schéma des principaux habitus d'un cristal (morphologie la plus habituelle) fournit les formes les plus courantes. 🔽

Principaux habitus


Quelques minéraux du granite

Les photos des minéraux sont indicative, vous ne les verrez pas comme cela sur cette Earth Cache (!), leurs formes, couleurs, reflets et aspects pouvant varier.

Le quartz (groupe des silicates ou des oxydes en fonction de la classification) 🔽

Quartz

Par Didier Descouens — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6494817

  • Couleurs: incolore, blanc (le plus souvent)
  • Clivage: rarement observable
  • Eclat: vitreux
  • Cristaux: interstitiels dans le granite

La biotite (groupe des silicates, sous-groupe des phyllosilicates de la famille des micas) 🔽

Biotite

  • Couleurs: très sombre à noir
  • Clivage: parfait en lame
  • Eclat: submétallique, perlé
  • Cristaux: tabulaires

La muscovite (groupe des silicates, sous-groupe des phyllosilicates de la famille des micas) 🔽

Muscovite sur Quartz

Par Rob Lavinsky, iRocks.com – CC-BY-SA-3.0

  • Couleurs: blanc, gris argent
  • Clivage: parfait
  • Eclat: perlé
  • Cristaux: tabulaires

L’orthose (famille des feldspaths, sous-famille des feldspaths potassiques) 🔽

Orthose

Par Didier Descouens — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7677917

  • Couleurs: incolore; blanc laiteux; gris; jaune; jaune gris; rouge rose; rougeâtre; rose
  • Clivage: parfait à bon
  • Eclat: vitreux à nacré
  • Cristaux: prismatiques

L’oligoclase (famille des feldspaths, sous-famille des plagioclases) 🔽

Oligoclase

  • Couleurs: incolore; blanc; vert; gris; verdâtre; jaunâtre; brun; rougeâtre; orange; bleuâtre
  • Clivage: parfait à facile
  • Eclat: vitreux, nacré
  • Cristaux: massif ou en cristaux tabulaires maclés


Lexique

  • automorphe: minéral se présentant sous la forme d'un cristal parfait ou, au moins, limité par des faces cristallines planes. Le terme contraire est xénomorphe.
  • croûte continentale: elle constitue l'armature des continents et des zones de fond marin peu profond près de leurs côtes, appelées plateaux continentaux, par opposition à la croûte océanique qui forme le fond des océans. Elle forme, avec le manteau lithosphérique sous-jacent, la lithosphère continentale.
  • leucocrate: roche riche en quartz et feldspaths et contenant moins de 10% de minéraux mafiques.
  • macle: une association orientée de plusieurs cristaux identiques formant visuellement un cristal unique.
  • mafique: roche silicatée riche en magnésium et en fer.
  • rhombododécaèdre: composé de douze faces égales qui sont des losanges.
  • roche magmatique plutonique: ce sont des roches magmatiques grenues, en général de grande extension géographique. On les rencontre dans les massifs montagneux, jeunes (Alpes, Himalaya, Andes) ou vieux (Massif armoricain, Massif central, Appalaches).
  • xénomorphe: se dit d'un minéral qui, bien que cristallisé, ne présente pas les faces caractéristiques du système cristallin. Cela est dû généralement au fait que les cristaux voisins, déjà formés, ont empêché son développement.



Sources


Comment valider cette Earth Cache

Petit rappel concernant les "Earth Caches": il n'y a pas de contenant à rechercher, ni de logbook. Il suffit de se rendre sur les lieux, de répondre aux questions ci-dessous. Vous pouvez loger en "Found it" et envoyez-moi vos propositions de réponses, soit via mon profil, soit via la messagerie geocaching.com (Message Center), et je vous contacterai en cas de problème.


No box


Localisation

Lorsque vous êtes face au monument, contournez le par la gauche et observez l'arrière.

Localisation

Localisation

Questions

Observez le bloc de granite; il y a quatre minéraux distingables à l'oeil nu.

  • 1a: l'un d'entre est dominant; quelle est sa couleur, sa forme, sa taille? Est-il automorphe ou xénomorphe? De quoi peut-il s'agir?
  • 1b: un deuxième, est moins bien représenté, et présente une forme et une taille identique; quelle est sa couleur, sa forme? Est-il automorphe ou xénomorphe? De quoi peut-il s'agir?
  • 1c: le troisième minéral est plus sombre; quelle est sa couleur, sa forme, sa taille? Est-il automorphe ou xénomorphe? De quoi peut-il s'agir?
  • 1d: reste un dernier minéral; quelle est sa couleur, sa forme, sa taille? Est-il automorphe ou xénomorphe? De quoi peut-il s'agir?
  • 2a: d'après vos observations, quel est l'ordre de cristallisation des minéraux de ce granite?
  • 2b: comment expliquez vous que certains minéraux soient parfaitement cristallisés, et d'autres non? Lesquels?
  • 3: une photo de vous ou d'un objet vous représentant, est obligatoire pour valider cette Earth Cache.
  • 4 : question subsidiaire - quelle est la couleur de la pantoufle sur les séries de Bowen?

Merci par avance de ne pas poster de spoiler dans vos logs!


Bon Geocaching!



This cache was placed during the Mega vent "Au Charbon" in Oignies GC9XH0Z. This gathering was wanted by the organizers as a moment of conviviality between enthusiasts of geocaching, nature and heritage. The desire is to allow each profile of player to be able to practice this leisure as he wishes and to share with others moments of gathering and sharing around an emblematic site of the mining basin of Pas-de-Calais: the pit tile of 9-9bis of Oignies.


Henriette's granite

This Earth Cache aims to help you (re)discover granite.


The monument to Henriette de Clercq

Madame de Clercq acquired the local castle in Oignies from the Lauragais descendants, then undertook renovations. Wishing to have running water in the floors of her new residence and also to supply the ponds and basins adorning the forty-four hectare park, in 1841 she solicited the services of the hydraulic engineer Georges Mulot, in order to dig an artesian well in her property. He found water at a depth of 130 metres, but continued drilling. On 7 June 1842, he 'unexpectedly' drilled a still unknown coal deposit, in fact a discontinuity in the Carboniferous vein being exploited in the North, at a depth of 151 metres. At the time, a century had passed since the discovery of the extension of the Nord mining basin, which had been exploited since 1757 with the creation of the Compagnie des mines d'Anzin (Bassin minier du Nord-Pas-de-Calais), to the west of Douai. But in the Pas-de-Calais, the geological layers have a different orientation which was unknown at the time.

.

It seems that Mme de Clercq and Georges Mulot did not immediately perceive the extent and importance of the find, unlike Henri Soyez, a dynamic entrepreneur who had long been looking for new collieries. When he learned of the information, Soyez successfully drilled a hole in the hamlet of Escarpelle, in Roost-Warendin, north-west of Douai, on 13 June 1846, and discovered the coal.

.

The discovery was not disclosed until 1852, when Madame de Clercq obtained the rights to the Dourges concessions with Georges Mulot. She had had a first pit dug with the help of specialists from the Compagnie des mines de Vicoigne before founding the Compagnie des mines de Dourges and obtaining this official concession.

Monument to Madame de Clercq, known as the Monument of the Discovery of Coal (1913-1932) in Oignies, decorated with a medallion representing Henriette de Clercq. 🔽

Monument to Madame de Clercq.
Par Jérémy-Günther-Heinz Jähnick / Oignies - Monument de la Découverte du Charbon (01) / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25832048


Granite

Granite (from the Latin "granum" , grain, in relation to its visual appearance), is a plutonic magmatic rock, formed by the slow cooling, at depth, of magma from the partial melting of the continental crust. It may also include peripheral rocks that partially melt and form dense zones different from granite. These are called xenoliths.

Granite is made up of granular minerals, all visible to the naked eye; mainly micas (biotite or muscovite), potassium feldspars (orthoses) and plagioclases, embedded in xenomorphic quartz (which fills the interstitial voids). Indeed, quartz is the last mineral to crystallise during the cooling of granitic masses. Granite may also contain hornblende, magnetite, garnet, zircon and apatite, etc.

Potassium feldspars can be recognised by their dark pink or even brick red hue. They occur as automorphic crystals with a sub-rectangular cross-section.

.

Plagioclase feldspars have a lighter, white to pinkish hue. The crystals may be sub-automorphic, causing possible confusion with potassium feldspars to the naked eye. Most commonly, plagioclases are xenomorphic.

.

Quartz, xenomorphic in the form of granular clusters, is located between the other minerals. It is recognisable by its grey to pinkish hue, greasy luster and conchoidal fracture.

The black minerals are xenomorphic in the form of gritty clusters.

The black minerals are almost exclusively biotite. Biotite can be recognised by its black colour, sub-metallic luster.

Granite includes leucogranites and granitoids:

  • leucogranites (from the Greek leukos, white): clear granitic rocks.
  • granitoid: this term designates all the rocks of the granite family (granites, monzonitic granites, granodiorites) and also, sometimes, all the saturated plutonic magmatic rocks with alkaline feldspars, in this case, the granitoid rocks include not only the rocks of the granite family, but also the syenites, monzonites and tonalites.

Rhyolites are the corresponding volcanic rocks of granite; they have the same chemical composition, their texture is different because they have, unlike granite, cooled very quickly.


The Streckeisen diagram shows the different plutonic magmatic rocks according to their mineral content. 🔽


Streckeisen diagram

Granite crystallization

The minerals in granite do not all crystallise at the same time, but according to temperature. An extract from the Bowen series shows the order of crystallisation.

Bowen series. 🔽


Bowen series.

Characteristics of minerals

The characteristics of minerals that can be observed with the naked eye and in the field include colour, cleavage, luster, breakage, crystal shape. As the granite you are about to observe is cut and polished, we will only be interested in the colour, luster and shape of the crystals.


The shine

It is the visual perception of how a mineral reflects light. There are three categories of luster, the last of which is declined.

  • metallic: high reflectivity of the surface and high light absorption in the volume of the mineral.
  • submetallic: does not reflect all the light.
  • non-metallic: this is the luster of transparent minerals; it is subdivided into several types:
    • vitreous: this is the typical shine of glass
    • adamantine: this is the typical brightness of diamond, zircon
    • resinous: it is identical to the Adamantine sheen, with yellow, orange or brown colours
    • pearlescent or silky: the result of a fine fibrous structure; pearlescent minerals have optical properties similar to those of silk clothing
    • pearlescent: typical of micas; often pearlescent minerals have an iridescent tone
    • waxy: the mineral appears as if it is covered with a layer of wax
    • matt: the shine is very weak

The shape of the crystals

Minerals crystallise in seven crystal systems, offering a multitude of shapes. More simply, the diagram of the main habitus of a crystal (most common morphology) provides the most common shapes. 🔽

Main habitus


Some minerals in granite

The photos of the minerals are indicative, you will not see them like that on this Earth Cache (!), their shapes, colours, reflections and aspects may vary.

Quartz (silicate or oxide group depending on the classification) 🔽

Quartz

Par Didier Descouens — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6494817

  • Colours: colourless, white (mostly)
  • Cleavage: rarely observable
  • Luster: vitreous
  • Crystals: interstitial in granite

Biotite (silicate group, phyllosilicate subgroup of the mica family) 🔽

Biotite

  • Colours: very dark to black
  • Cleavage: perfect as a blade
  • Luster: submetallic, pearl
  • Crystals: tabular

Muscovite (silicate group, phyllosilicate subgroup of the mica family) 🔽

Muscovite sur Quartz

Par Rob Lavinsky, iRocks.com – CC-BY-SA-3.0

  • Colours: white, silver grey
  • Cleavage: perfect
  • Luster: pearl
  • Crystals: tabular

Orthoclase (feldspar family, potassium feldspar subfamily) 🔽

Orthose

Par Didier Descouens — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7677917

  • Colours: colourless; milky white; grey; yellow; grey yellow; pinkish red; reddish; pink
  • Cleavage: perfect to good
  • Luster: vitreous to pearly
  • Crystals: prismatic

Oligoclase (feldspar family, plagioclase subfamily) 🔽

Oligoclase

  • Colours: colourless; white; green; grey; greenish; yellowish; brown; reddish; orange; bluish
  • Cleavage: perfect to easy
  • Luster: glassy, pearly
  • Crystals: solid or tabular mottled crystals


Lexicon

    automorphic: a mineral in the form of a perfect crystal or at least limited by flat crystal faces. The opposite term is xenomorphic. continental crust: it forms the framework of the continents and the shallow sea bed areas near their coasts, called continental shelves, as opposed to the oceanic crust which forms the bottom of the oceans. Together with the underlying lithospheric mantle, it forms the continental lithosphere. leucocrate: a rock rich in quartz and feldspars and containing less than 10% mafic minerals. macle: an oriented association of several identical crystals that visually form a single crystal. mafic: silicate rock rich in magnesium and iron. rhombododecahedron: composed of twelve equal faces that are rhombuses. plutonic magmatic rock: these are gritty magmatic rocks, generally of great geographical extent. They are found in mountainous massifs, both young (Alps, Himalayas, Andes) and old (Armorican Massif, Central Massif, Appalachians). xenomorphic: said of a mineral which, although crystallised, does not have the characteristic faces of the crystalline system. This is generally due to the fact that neighbouring crystals, already formed, have prevented its development.


Sources


How to validate this Earth Cache

A reminder about the "Earth Caches": there is no container to look for, nor a logbook. You just have to go to the place and answer the questions below. You can log in "Found it" and send me your suggestions for answers, either via my profile, or via the geocaching.com message center, and I will contact you if there is a problem.


No box


Location

When you are facing the monument, go around it to the left and look at the back.

Location

Location

Questions

Look at the granite block; there are four minerals distinguishable to the naked eye.

  • 1a: one of them is dominant; what is its colour, shape, size? Is it automorphic or xenomorphic? What might it be?
  • 1b: a second one is less well represented, and has an identical shape and size; what is its colour, shape? Is it automorphic or xenomorphic? What might it be?
  • 1c: the third mineral is darker; what is its colour, shape and size? Is it automorphic or xenomorphic? What might it be?
  • 1d: one last mineral remains; what is its colour, shape, size? Is it automorphic or xenomorphic? What might it be?
  • 2a: according to your observations, what is the order of crystallisation of the minerals in this granite?
  • 2b: how do you explain that some minerals are perfectly crystallised, and others not? Which ones?
  • 3: a photo of you or an object representing you is mandatory to validate this Earth Cache.
  • 4: subsidiary question - what is the colour of the slipper on the Bowen series?

Thank you in advance for not posting spoilers in your logs!


Happy Geocaching!


Additional Hints (No hints available.)