Tomandluv krizek - Zeleznorudsko Traditional Geocache

Tomandlův křížek - rozcestí

Tomandlův křížek - detail

Tomandlův křížek v zimě 2018

Rozcestí Tomandlův křížek leží na Pancířském hřbetu v sedle mezi Habrem a Pancířem. Křižují se zde červená a žlutá turistická značka.

Červená turistická značka je hřebenovkou z Pancíře (1214 m.n.m.), kolem vrcholu Habr (1202 m.n.m.) přes Můstek (1235 m.n.m.) na Prenet  (1075 m.n.m.) a je oblíbená pěšáky, cyklisty, v zimě pak běžkaři.

Žlutá značka pak křižuje hřeben a vede na dvě strany. Vlevo na Brčálník a dále na Úhlavský luh s naučnými stezkami a pak na Špičácké sedlo (974 m.n.m.). Vpravo pak k prameništím Řezné a Křemelné, zaniklé osadě Šmauzy a na Javornou.

Přes toto rozcestí prochází také alternativní větev dálkové pěší trasy E6 vedoucí ze Švédska do Slovinska. Hojně se zde vyskytují i cyklisté, kteří si výstup na hřeben usnadní lanovkou na Pancíř a pak už jen sjíždějí různými směry dolů.

Tomandlův kříž v roce 2005

Stojí zde litinový křížek, nahrazující původní velký dřevěný kříž, postavený na Tomandlovu památku. Tento dřevěný kříž tu podle legendy nechal kdysi postavit místní sedlák z vděčnosti za to, že přežil ve velké sněhové vánici. Zaháněl dobytek z hor a přišla nenadálá sněhová bouře a on rád že přežil a jako poděkování bohu, že neumrzl, zde postavil tento kříž.

Tomandlův křížek v roce 2008

Pro znavené turisty je zde možnost odpočinku na lavicích u stolu pod přístřeškem.

Kousek od rozcestníku je i sněhoměrná tyč, kde pravidelně Horská služba provádí měření aktuální výšky sněhu.

bolivie

Ybpx&ybpx/arobw fr fnuabhg qbfg uyhobxb qb fgebzbir qhgval