Skip to content

La provence cristalline EarthCache

Hidden : 6/19/2016
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


_______________________________________________________________________________________________________________________________

La Provence cristalline ou Provence varisque

Des formations géologiques les plus anciennes de la Provence, seuls affleurent aujourd’hui les massifs des Maures, de Tanneron et de l'Estérel. Ils forment le socle ancien, terrains antérieurs à -300 Ma, qui ailleurs est recouvert par une couverture sédimentaire. C'est un pays cristallin, avec coulées volcaniques, en pleine zone provençale, par ailleurs fortement calcaire. Ils forment la Provence cristalline avec son socle ancien composé de roches métamorphiques et granitiques.

Maures, Tanneron et Estérel, essentiellement caractérisés sur le plan géologique par des formations cristallines et cristallophylliennes auxquelles sont associés des terrains carbonifères et permiens (volcaniques et détritiques), sont traditionnellement regroupés au sein d’un même ensemble nommée Provence cristalline, Provence varisque ou Provence hercynienne.

Pays de contrastes, d’un caractère grandiose et sauvage, les Maures, le Tanneron et l'Estérel constituent une unité tant au point de vue géographique que géologique.

L’ensemble, d’une superficie de 1 600 km2 environ, la Provence cristalline se trouve à cheval sur les départements du Var et des Alpes-Maritimes et s'étire sur plus de 100 kilomètres entre le Cap Sicié, au sud-ouest de Toulon, et le plateau de Vallauris, à l'est de Cannes. Ce pays s'étend vers l'intérieur, sur près de 30 km environ.

Il disparait au nord et à l'ouest sous les formations de la Provence calcaire, tandis qu’au sud et à l'est, il est limité par la Méditerranée sous laquelle il se prolonge. La Provence cristalline appartient à la chaîne pyrénéo-provençale.

_______________________________________________________________________________________________________________________________

la Provence hercynienne est composée de massifs métamorphiques et granitiques, et de bassin permiens bordier offre quatre ensembles géomorphologiques et géologiques principaux :

le massif des Maures auquel se rattachent les massifs du sud de Toulon et les îles d'Hyères (Porquerolles, Port-Cros et île du levant)

le massif de Tanneron, qui constitue le prolongement oriental des Maures

la dépression permienne, qui entoure le massif des Maures à l'Ouest et au Nord d’Hyères à Saint-raphaël

le massif volcanique de l'Estérel qui prolonge vers l'Est la dépression permienne

Ces quatre ensembles sont séparés par des failles de direction générale N-S qui ont étés actives à différentes périodes et dont certaines ont contrôlé l'installation de bassins houillers au Carbonifère. Des accidents E-W, décrochant ont également contribué à la compartimentation de ces entités rocheuses.

Le massif des Maures, avec son socle cristallin est composé de micaschistes, de gneiss et de granites. Pour l'essentiel, les roches du massif des Maures sont des roches très anciennes formées entre la fin du Protérozoïque et la fin du Paléozoïque. Il s'agit de roches cristallophylliennes et cristallines. On observe d'ouest en est un degré croissant de métamorphisme. Deux grandes zones peuvent être distinguées, de part et d'autre d'un accident majeur, d'orientation nord-sud : il s'agit de la faille qui, des environs de Pennafort (au nord de la dépression permienne), passe aux abords de Plan-de-la-Tour pour atteindre la Méditerranée à proximité de Grimaud. À l'ouest de cet accident se développent des terrains faiblement ou moyennement métamorphiques. À l'est du même accident se développent des terrains très fortement métamorphisés, jusqu'à un début de fusion: migmatites et anatexites (partie du massif située à l'est de la route départementale Sainte-Maxime/Le Muy.

Le massif du Tanneron, au nord-est des Maures, s'étend depuis les gorges de Pennafort à l’ouest, jusqu’ à Vallauris, à l’est. La dépression du Reyran permet de distinguer le Tanneron oriental qui constitue un mole aux versants rigoureux, culminant à la crête de la Gaéte (518 m), du Tanneron occidental au relief moins accentué.

Le massif de Tanneron présente de nombreuses analogies avec celui des Maures dont il n’est en fait que la prolongation vers le nord-est; on peut y discerner, dans le détail, de nombreuses séries métamorphiques allant des micaschistes aux anatexites. Maures et Tanneron sont constitués de terrains métamorphisés et plissés à l'hercynien (-400 Ma -300 Ma), traversés par des granites d'âge primaire (Carbonifère).

La dépression permienne, une vallée creusée par l'érosion dans les massifs autour du Massif des Maures, selon un arc qui va de Toulon à Saint-Raphaël. A partir de Gonfaron, les Maures et l’Esterel sont bordés au nord d’une auréole de terrains permiens dont les faciès principaux sont des arkoses conglomératiques rouges ou des pélites.

Le massif de L’Estérel, culmine au Mont Vinaigre (616 m). Déchiqueté par l'érosion, parcouru par des ravins étroits et profonds, il offre un paysage tourmenté d’une très grande beauté. Le contraste est saisissant entre le vert des forêts, le flamboiement des porphyres qui, au soleil couchant, donnent l’illusion de coulées de lave encore incandescentes, et le bleu du ciel et de la mer.

Le Massif de l’Estérel fait partie des merveilleuses curiosités touristiques à découvrir dans la région. Constitué d’un socle gneissique sur lequel les dépôts permiens ont subi l’intrusion de puissantes coulées de roches éruptives surtout représentées par des rhyolites amarante (rouges), caractéristiques de cette montagne.

À la fin du Paléozoïque ou ère primaire, il y a 250 millions d'années (système Permien), une intense activité volcanique règne durant 30 millions d'années avec émission de basaltes puis de rhyolites rouges (volcan de Maure-Vieille). Puis, le massif subit une très forte érosion durant l'ère secondaire (Mésozoïque) (-150 millions d'années). Pendant les ères tertiaires (Cénozoïque) et quaternaires, le soulèvement alpin fait basculer le massif dans la mer Méditerranée.

Maures, Tanneron et Estérel sont des massifs anciens. Ils ont été usés, rabotés pendant des centaines de millions d’années sans avoir connu, comme les Alpes, un soulèvement récent, rajeunissant le relief et ravivant l'érosion. Ces terrains sont intensément érodés, plus ou moins pénéplanés avant le début du Secondaire (-245 Ma environ).

De la grande chaine hercynienne des Maures et du Tanneron, il ne reste aujourd’hui que des croupes arrondies, même si des torrents y découpent parfois des gorges pittoresques.

____________________________________________________________________________________________________________

Structures géomorphologiques

Formée par les schistes cristallins et granites du socle Paléozoïque, la Provence cristalline comme la Corse et la Sardaigne, faisaient partie à l’époque de la chaîne Pyrénéo provençale, massif montagneux positionné dans la partie sud de la chaîne hercynienne. L’érosion et les mouvements tectoniques ultérieurs de basculement dans la Méditerranée ont morcelé et remodelé ce massif.

Un noyau ancien.

L’histoire géologique de la Provence cristalline commence au Protérozoïque. C’est effectivement à environ - 640 millions d’années avant notre ère que remonte la formation des roches les plus anciennes connues dans les Maures. Les connaissances que nous avons de cette période ne sont que très fragmentaires, et nous ignorons encore totalement tout ce qui l’a précédée. Les gneiss des Bormes, dans les Maures, constitueraient ce socle très ancien (Antécambrien ou Cambrien), noyau granitique repris dans les orogenèses ultérieures. La Provence cristalline serait comparable, à ce point de vue, aux socles gneissiques et granitiques des Pyrénées, avec son enveloppe de schistes et de micaschistes de l’ère primaire.

Émersion du massif.

L’histoire se précise au Paléozoïque. La chaîne hercynienne s’élève, l’érosion est intense. Elle prend l’aspect d’une vaste pénéplaine.

Au cours de cette ère, au Carbonifère (-360 à – 295 Ma), le mouvement des continents provoque la surrection d'une grande chaîne de montagnes, la chaîne hercynienne appelée aussi varisque, qui s'étendait de l'Europe centrale à l'Afrique de l'Ouest et à l'Amérique du Nord. Le Massif armoricain, le Massif central, les Vosges, les Ardennes et la chaîne Pyrénéo provençale sont d'origine hercynienne. L’ensemble du continent provençal est à peu près exondé.

De grandes failles de direction nord-sud y ménagent des fossés d’effondrement, dans lesquels s’installent des lacs et des mares favorisant une abondante végétation de type assez comparable à la mangrove. Ainsi s’explique la formation des bassins houillers du Reyran et du Plan de la Tour; les débris carbonisés de plantes que l’on peut y rencontrer, Sigillaires, Algues calcaires, troncs de Calamites, témoignent de l'importance de cette flore du Carbonifère; les débris, à chaque saison des pluies, étaient emportés et venaient se mêler aux vases a galets et graviers arrachés au continent pour sédimenter au fond des dépressions.

Telle est l’origine des affleurements de schistes, grés et conglomérats a grands troncs de Calamites fossilisés que l'on pourra observer facilement au talus de la route allant du péage de Fréjus au barrage de Malpasset, en remontant la vallée du Reyran, secteur des anciennes mines de Boson.

Localement, une roche volcanique acide (riche en silice), une rhyolite, apparait au sein des sédiments du bassin de Plan de la Tour. Elle témoigne d’une activité magmatique ténue qui annonce celle du Permien.

L’émersion du massif parait étre un phénomène général d’une grande importance pour la formation des filons métallifères. Dans la partie ouest des Maures, les gites de plomb et zinc du secteur la Londe-les Bormettes jalonnent la surface d’érosion ancienne du socle, fossilisée localement par de minuscules lambeaux sédimentaires d’âge carbonifère ou permien.

L’explosion du volcanisme au permien.

Au Permien, il y a 280 millions d’années, l'évolution de la croute provençale se poursuit avec la généralisation des phénomènes volcaniques. Les distensions de l’écorce terrestre s’y manifestent par le jeu saccadé de grandes failles de direction est-ouest, qui déterminent les fossés d’effondrement ou vont s’accumuler des sédiments détritiques et lacustres, et par ou s’écoulent coulées de lave et nuées ardentes. Une importante activité volcanique vers – 275 Ma déverse de grandes quantités de laves des rhyolites, roches volcaniques connues sous le nom de porphyres rouges, qui vont donner naissance au massif de l’Esterel.

À la fin du Permien, la chaîne Pyrénéo provençale comme l’ensemble des massifs hercyniens, est arasée par l’érosion intense.

Il y a 225 millions d'années, la région provençale s’affaisse peu à peu, tandis que l'érosion active nivelle les reliefs, décapitant les cônes volcaniques, désormais éteints, et comblant les vallées de débris. Cette lente érosion aboutit à donner au paysage le caractère de pénéplaine.

Tout porte à croire, qu’à l'aube du Trias, cette pénéplaine correspondait à un ancien reg. Les premiers dépôts de cet étage sont, en effet, des grés et conglomérats a débris feldspathiques comportant des galets à facettes, et le socle sous-jacent présente une couche d'altération fossile de plusieurs mètres.

Ces galets, façonnés par le vent du désert, sont repris dans les dépôts fluviatiles du Trias. Sur la pénéplaine, devaient divaguer des cours d'eau a pente très douce qui, à chaque saison des pluies, sortaient de leur lit et inondaient les zones alentour, les recouvrant de débris.

Les matériaux détritiques de l’érosion : sables et graviers s’accumulent dans les zones basses, dans les creux des reliefs, et principalement au pied nord de la chaîne Pyrénéo provençale, sur des épaisseurs de 2000 m et plus. Le climat est selon les périodes soit très chaud et sec, soit chaud et humide. Les matériaux se consolident en grès, couleur lie de vin. Ils vont former la dépression permienne.

___________________________________________________________________________________________________________

Histoire du socle

Les roches du socle des Maures et de Tanneron sont contemporaines de celles de l'Argentera-Mercantour, du Massif central, du Massif Armoricain, des Vosges, des Ardennes ou d'une partie de la Corse. Cette dernière avec la Sardaigne n'a été séparée des Maures qu'à l'épisode distensif de l'Oligocène supérieur (-34Ma, au Tertiaire).

Le massif des Maures montre un degré croissant du métamorphisme de l'ouest vers l'est signé par l'apparition progressive, dans ce sens, des minéraux tels que le chloritoïde, la biotite, le grenat, la staurotide, le disthène et la sillimanite. Ces minéraux signent un gradient dalradien qui laisse supposer une collision (affrontement de plaques tectoniques). Cette collision a donné, avant la fin de l'ère primaire, la chaîne hercynienne ou chaîne varisque, interprétée comme la conséquence de la collision entre deux super continents : la Laurasia au Nord et le Gondwana au sud.

Vers la fin du Primaire, les terres émergées ne faisaient qu'un seul continent : La Pangée, et le socle de la région Sud-Est était déjà sous son aspect actuel.

Le socle est profondément arasé à la fin de l'Hercynien (-295 à -245 Ma) soit sur une période de 50 Ma.

Les terrains visibles actuellement se sont transformés à des profondeurs importantes entre 10 et 20 km de profondeur. Les parties les plus profondes ont atteint la température de fusion des matériaux terrigènes. L'épisode majeur de l'histoire du socle se situerait vers -380 à -350 Ma. Tous les matériaux existant, magmatiques ou sédimentaires, vont acquérir une déformation tectono-métamorphique

:

___________________________________________________________________________________________________________

L’orogenèse est le terme scientifique désignant l'ensemble des mécanismes de formation des montagnes,

On appelle cycle orogénique ou cycle tectonique la succession des événements correspondant à la formation puis à la destruction d'une chaîne de montagnes.

On a réussi à distinguer quatre cycles orogéniques majeurs :

Le cycle cadomien, datant du Précambrien

Le cycle calédonien, s'étendant du début du Cambrien au début du Dévonien

Le cycle hercynien, (ou varisque), s'étendant du Dévonien à la fin du Permien

Le cycle alpin, s'étendant du début du Trias au Quaternaire

L’hercynien est une période géologique d'orogenèse s'étalant du Dévonien (-400 millions d'années) au Permien (-245 millions d'années) et qui succède aux orogenèses cadomienne et calédonienne. Il comporte plusieurs phases tectoniques définies en Europe, où la chaîne hercynienne est morcelée en massifs anciens.

Cycle varisque ou cycle hercynien, appelé aussi orogenèse varisque ou hercynienne, est un cycle orogénique paléozoïque qui a débuté au Dévonien et s'est terminé avec le Permien.. Il comporte plusieurs phases tectoniques définies en Europe, où la chaîne hercynienne est morcelée en massifs anciens. Il trouve son origine dans le rapprochement puis le chevauchement de trois masses continentales : le microcontinent de l'Armorica et les deux supercontinents du Protogondwana et de la Laurussia (à ce moment l'Amérique du Nord et l'Eurasie formaient un seul continent). Ce rapprochement aboutit au supercontinent de la Pangée.

Il est responsable de la formation de la chaîne de montagnes appelée chaîne hercynienne, dont les structures sont encore bien visibles en Europe et en Amérique du Nord. Cette chaîne hercynienne est caractérisée par le plissement de tous les terrains primaires plus vieux que le Carbonifère et même, localement, plus vieux que le Permien.

Chaîne Varisque ou Hercynienne: Chaîne de montagnes du Primaire, particulièrement importante car elle structure la croûte continentale européenne et particulièrement celle de la France et des Pays limitrophes. C'est une chaîne paléozoïque car seuls les terrains du Primaire sont déformés. La chaîne hercynienne est donc la grande chaîne de montagne, équivalente à l’Himalaya actuel, qui se forme du Carbonifère au Permien et trouve son origine dans le rapprochement puis le chevauchement des continents Protogondwana, et Laurussia (à ce moment l'Amérique du Nord et l'Eurasie formaient un seul continent). Ce rapprochement aboutit au supercontinent de la Pangée.

Cette chaîne est érodée et les témoins qui nous restent sont les racines profondes du massif. Les structures sont encore bien visibles en Europe et en Amérique du Nord, on en retrouve de nombreux témoignages : massifs cristallins externes des Alpes - Vosges et Forêt-Noire - Massif bohémien - Massif central - Morvan - Massif armoricain - Montagne Noire - Oural - Ardennes - Provence cristalline – Sud de la Corse - Sardaigne - Sud-Ouest de l'Irlande - Portugal et Ouest de l'Espagne - Appalaches aux États-Unis.

______________________________________________________________________________________________________________________________

Votre mission

Pour se conformer aux nouvelles directives éducatives pour les Earthcaches vous devez répondre aux trois questions suivantes.

1 – Quels sont les quatres elements qui compose la provence cristalline ?

2 – Quels sont differents cycles orogéniques.

3 – De quelle nature et de quelle periode est la roche sur laquelle est situe la table d'orientation ? ( Reponse sur la table d'orientation )

Loguez cette cache " Found it " et envoyez-moi vos propositions de réponses soit via mon profil, soit via la messagerie geocaching.com (Message Center), et je vous contacterai en cas de problème.

______________________________________________________________________________________________________________________________

Toutes les photos, ne donnant pas d’indices, seront fortement appréciées

______________________________________________________________________________________________________________________________

The crystalline Provence or Provence Variscan

Of the oldest geological formations of Provence only flush the Maures today Tanneron and the Esterel. They are the former base (land prior to 300 Ma) which is also covered by a sedimentary cover. This is a crystalline countries with volcanic flows, in the Provencal area, also heavily limestone. They form the crystalline Provence with its old base composed of metamorphic and granitic rocks.

Moors, Tanneron and Esterel, essentially characterized geologically by crystalline formations and crystallophyllian with associated Carboniferous and Permian (volcanic and clastic) are traditionally grouped in the same group named crystalline Provence, Provence or Variscan Provence Hercynian.

Country of contrasts, a magnificent and wild nature, the Moors, the Esterel and Tanneron form a unit both geographically and geological.

The complex, with an area of ​​1 600 km2, crystalline Provence straddles the departments of Var and Alpes-Maritimes and stretches more than 100 kilometers between Cape Sicié, southwest of Toulon, and the plateau of Vallauris, east of Cannes. This country extends inwards, nearly 30 km.

He disappears to the north and west under the training of Provence limestone, while in the south and east, it is bounded by the Mediterranean in which it extends. The crystalline Provence belongs to the Pyrenean-Provençal chain.

______________________________________________________________________________________________________________________________

Provence hercynian is composed of metamorphic and granitic and Permian Basin bordier offers four main geomorphological and geological domains:

- The Maures which are attached the massive Southern Toulon and Hyères Islands (Porquerolles, Port-Cros Island and up);

- Tanneron massif, which is the eastern extension of the Moors.

- The Permian depression, which surrounds the Maures in the west and north of Hyères in Saint-Raphaël.

- Volcanic Esterel mountains that extends to the east the Permian depression.

These four sets are separated by general trending faults N-S who summers active at different times and some have managed the installation of coal basins in the Carboniferous. E-W accidents, winning also contributed to the compartmentalization of these rocky bodies.

The Maures, with its crystalline basement is composed of mica schist, gneiss and granites. Essentially, rocks Maures massif are very ancient rocks formed between the late Proterozoic and Late Paleozoic. This is crystallophyllian and crystalline rocks. west is observed is an increasing degree of metamorphism. Two major zones can be distinguished from each side of a major accident, north-south: it is the fault which, in the neighborhood of Pennafort (north of the Permian depression) goes to outskirts of Plan-de-la-Tour to reach the Mediterranean Sea near Grimaud. To the west of this accident are developing low to medium metamorphic terrains. To the east of the same accident are growing very strongly metamorphosed land until an onset of melting: migmatites and anatexites (part of the massif located east of the main road Sainte-Maxime / Le Muy.

The Tanneron, northeast of the Moors, extending from the Pennafort gorges to the west, up to Vallauris, in the east. Depression Reyran distinguishes the eastern Tanneron which is a mole with harsh slopes, rising to the peak of Gaeta (518 m), the western Tanneron at least high relief.

The massive Tanneron has many similarities with that of the Moors he is in fact the extension to the northeast; we can discern it, in detail, many metamorphic series from the mica schists anatexites. Maures and Tanneron consist of metamorphosed and folded the land hercynien (-400 Ma -300 Ma), traversed by primary age granites (Carboniferous).

The Permian depression, a valley carved by erosion in the mountains around the Massif des Maures, in an arc that runs from Toulon to Saint Raphael. From Gonfaron, Moors and Esterel are bordered to the north by a halo of Permian land whose main facies are red conglomeratic arkose or mudstones.

The Esterel massif, culminating at Mount Vinegar (616 m). Shredded by erosion, crossed by narrow and deep ravines, it offers a rugged landscape of great beauty. The contrast is striking between the green of the forests, fl amboiement porphyries which, at sunset, giving the illusion of lava still glowing lava, and the blue sky and the sea.

The Esterel Massif is part of the wonderful sights to see in the area. Consisting of a gneissic basement where the Permian deposits intruded powerful flows of volcanic rocks mostly represented by rhyolites amaranth (red), characteristic of this mountain.

In the late Paleozoic or Primary era, there are 250 million years (Permian system), intense volcanic activity reigns for 30 million years with issuance of basalts and rhyolites red (Maure-old volcano). Then, the solid undergoes severe erosion during the Mesozoic (Mesozoic) (-150 million years). During the Tertiary eras (Cenozoic) and quaternary, downhill uprising tipped the massif in the Mediterranean Sea.

The Esterel Massif is part of the wonderful sights to see in the area

Moors, Tanneron and Esterel mountains are ancient. They were worn, planed for hundreds of millions of years without knowing, like the Alps, a recent uprising, rejuvenating and reviving the relief erosion. These lands are intensely eroded more or less pénéplanés before the Secondary (-245 Ma ago).

The great Hercynian chain Maures and Tanneron, there are now only rounded hilltops, even if torrents cut it sometimes picturesque gorges.

______________________________________________________________________________________________________________

geomorphic structures

Formed by crystalline schists and granites of the Paleozoic basement, crystalline Provence as Corsica and Sardinia, were members at the time of the Provencal Pyrenean chain, mountainous positioned in the southern part of the Hercynian chain. Erosion and subsequent tectonic tilting in the Mediterranean have fragmented and reshaped this massive.

An old kernel.

The geological history of the crystal Provence begins Proterozoic. This is actually about - 640 million years before our era that was the formation of the oldest known rocks in the Moors. The knowledge we have of this period are very fragmentary, and we do not know fully everything that preceded it. The gneiss of Bormes, in the Moors, would this ancient base (or Antécambrien Cambrian), granitic core taken in later orogenies. The crystalline Provence would be comparable to that view, the gneissic granite pedestals and the Pyrenees, with its envelope of schist and mica schist of the primary era.

Emersion of the massif.

The story says Paleozoic. The Hercynian chain rises, erosion is intense. It has the appearance of a vast peneplain.

During this era, the Carboniferous (-360 to - 295 Ma), the movement of continents causes the uplift of a large mountain chain, the chain hercynian also called Variscan, stretching from central Europe to the West Africa and North America. The Armorican Massif, the Massif Central, the Vosges, the Ardennes and the Provencal Pyrenean chain are Hercynian origin. The entire continent of Provence is about land above water.

Large fault north-south sparing them the rift valley in which settle in lakes and ponds promoting abundant vegetation type quite comparable to the mangroves. This explains the formation of the coalfields Reyran and Plan de la Tour; the charred remains of plants that can meet there, Sigillaires, calcareous algae, trunks Calamites testify to the importance of the flora of the Carboniferous; debris, each rainy season, were swept away and mingled with vases has pebbles and gravel torn from the continent to settle to the bottom of depressions.

This is the origin of shale outcrops, sandstone and conglomerates has large trunks of fossilized Calamites that we can easily observe the slope of the road from the toll in Fréjus Malpasset dam, up the Reyran Valley sector old mines Boson.

Locally, an acid volcanic rock (silica-rich), rhyolite, appears in the sediment basin of Plan de la Tour. It shows a thin magmatic activity that announces the Permian.

The emergence of the mass appears to be a general phenomenon of great importance for the formation of mineral veins. In the western part of the Moors, lead and zinc from the cottages Londe-les Bormettes sector mark the ancient erosion surface of the base, fossilized locally by tiny shreds of sedimentary Carboniferous or Permian age.

The explosion of the Permian volcanism.

Permian, there are 280 million years, evolution of Provencal crust continues with the spread of volcanic phenomena. The distension of the earth's crust it manifest in the jerky game big trending faults is west, which determine the rifts or will accumulate detrital and lake sediments and lava flows or lava and pyroclastic flows. A major volcanic activity towards - 275 Ma pours large amounts of lava rhyolites, volcanic rocks known as red porphyry, which will give rise to the Esterel.

At the end of the Permian, the Provençal Pyrenean chain as all the Hercynian massifs, is leveled by the intense erosion.

There are 225 million years, the Provence region subsides gradually, while active erosion levels the reliefs, decapitating the volcanic cones, now extinct, and debris filling the valleys. This slow erosion results in giving the landscape the peneplain character.

All indications at the dawn of the Triassic peneplain this corresponded to an old reg. First deposits of this stage are, in fact, sandstones and conglomerates feldspathic debris having facets roller, and the underlying basement has a fossil alteration layer of several meters.

These pebbles shaped by the desert wind, are included in the fluvial deposits of the Triassic. On the peneplain, were wandering streams very gentle slope, with each rainy season, came out of their beds and flooded the surrounding areas, covering the debris.

The detritus of erosion sand and gravel accumulate in low areas in the hollow reliefs, mainly at the northern foot of the Provencal Pyrenean chain, over thicknesses of 2000 m and more. The climate is different periods either hot and dry or hot and humid. The materials are consolidated sandstone, wine-colored. They will form the Permian depression.

_______________________________________________________________________________________________________________

Base History

The rocks of the Maures and Tanneron base are contemporaneous with those of the Argentera-Mercantour Massif Central, the Armorican Massif, Vosges, Ardennes or part of Corsica. The latter with Sardinia has been separated from the Moors that extensional episode of the Late Oligocene (-34Ma, Tertiary).

Maures massif shows a growing degree of metamorphism of west eastwards signed by the progressive appearance in this sense, minerals such as chloritoïde, biotite, garnet, staurolite, kyanite and sillimanite . These minerals sign Dalradian gradient suggesting a collision (clash of tectonic plates). This collision gave before the end of the primary era, the Hercynian chain or Variscan chain, interpreted as the consequence of the collision between two great continents: Laurasia in the north and Gondwana in the south.

Towards the end of Primary, land masses were one single continent, Pangaea, and the base of the Southeast region was already under its current appearance.

The base is deeply leveled at the end of the Hercynian (-295 to -245 Ma) or over a period of 50 Ma.

currently visible land transformed themselves to significant depths between 10 and 20 km deep. The deepest parts have reached the melting temperature of terrigenous materials. The major episode in the history of the base would be located at -380 to -350 Ma All existing materials, sedimentary or igneous, will acquire a -Metamorphic distortion.:

_______________________________________________________________________________________________________________

The orogeny is the scientific term for all mountain formation mechanisms,

Called orogenic tectonic cycle or cycle the succession of events corresponding to the formation and destruction of a mountain.

We managed to distinguish four major orogenic cycles:

• The Cadomian cycle Precambrian;

• The Caledonian cycle, extending from the early Cambrian to Early Devonian;

• The cycle Hercynian (or Variscan) extending from Devonian to Late Permian;

• The Alpine cycle, ranging from the early Triassic to Quaternary.

The hercynien is a geological period of mountain building ranging from Devonian (-400 000 000 years ago) Permian (245 million years ago) and successor to orogenies Cadomian and Caledonian. It has several tectonic phases defined in Europe, where the Hercynian chain is broken into ancient massifs.

Cycle Variscan or Hercynian cycle, also called the Variscan or Hercynian, is a Paleozoic orogenic cycle that began in the Devonian and ended with the Permian .. It has several tectonic phases defined in Europe, where the Hercynian chain is fragmented into massive old. It originated in the approximation and overlap of three land masses: the microcontinent of Armorica and the two supercontinent of Protogondwana and Laurussia (then North America and Eurasia were one continent). This merger results in the supercontinent of Pangaea.

He is responsible for the formation of the mountain range called Hercynian chain, whose structures are still visible in Europe and North America. This Hercynian chain is characterized by wrinkling of all primary courses older than the Carboniferous and even locally, older than Permian.

Variscan or Hercynian chain: Mountain Range of Primary, particularly important because it structures the European continental crust and especially that of France and neighboring countries. It is a Paleozoic chain because only the grounds of the Primary are distorted. The Hercynian chain is the great mountain range, equivalent to the current Himalayas, formed Carboniferous to Permian and originated in the approximation and overlap Protogondwana continents and Laurussia (then North America Eurasia and formed a single continent). This merger results in the supercontinent of Pangaea.

This chain is eroded and witnesses that remain are the deep roots of the massif. The structures are still visible in Europe and North America, we found many testimonials: External massif des Alpes - Vosges and Black Forest - Bohemian Massif - Massif Central - Morvan - Armorican Massif - Black Mountain - Urals - Ardennes - crystalline Provence - South Corsica - Sardinia - South-West of Ireland - Portugal and western Spain - Appalachian Mountains in the United States.

______________________________________________________________________________________________________________________________

Your mission

To comply with the new educational guidelines for Earthcaches you must answer the following three questions..

1 - What are the four items that make up the crystal provence?

2 - What are different orogenic cycles.

3 - What kind and what period is the rock on which is located the viewpoint? (Answer on the viewpoint)

Log in this cache "Found it" and send me your answers proposals either via my profile or via geocaching.com messaging (Message Center), and I will contact you in case of problems

____________________________________________________________________________

All photos, not giving clues, will be highly appreciated

____________________________________________________________________________________________________

Additional Hints (No hints available.)