Skip to content

Os Arenitos da Montanha Russa- G11 EarthCache

Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
3.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:

Esta cache tem por perto a cache http://coord.info/GC3CQXZ Montanha-Russa que é uma multi (aproveitem e façam as duas) Near this cache you have http://coord.info/GC3CQXZ Rollercoaster which is a multi (seize and make the two)


Espero que gostem desta earthcache, que foi descoberta depois de fazer a cache 
 http://coord.info/GC3CQXZ Montanha-Russa (o que eu desde já agradeço ao owner 10temidoskumedo 
I hope you enjoy this earthcache, which was discovered after making the cache http://coord.info/GC3CQXZ Rollercoaster (which I already thank the owner 10temidoskumedo


ARENITOS
arenito é uma rocha sedimentar que resulta da compactação e litificação de um material granular da dimensão das areias. O arenito é composto normalmente por quartzo, mas pode ter quantidades apreciáveis de feldspatosmicas e/ou impurezas. É a presença e tipo de impurezas que determina a coloração dos arenitos; por exemplo, grandes quantidades de óxidos de ferro, fazem esta rocha vermelha.
O arenito é depositado em ambiente continental, nos rios e lagos, ou em ambiente marinho, em praiasdeltas ou nas sequências turbidíticas do talude continental.
Ficheiro:LionHeadSandstone.jpg
Os arenitos são rochas lapidificadas constituídas por areias aglutinadas por um cimento natural, que geralmente caracteriza a rocha. São rochas também designadas por grés e muitas vezes são classificadas pela natureza do cimento. Os arenitos argilosos têm um cimento constituído por argilas.
Os arenitos calcários são fundidos por rochas magmáticas e granito de cimento, em geral, de carbonato de cálcio (calcite) fazer efervescência fácil com os ácidos. Se o cimento do arenito for dolomite (carbonato de cálcio e magnésio) a efervescência é menos nítida.
Economicamente, o arenito pode ter interesse se for associado a jazidas minerais do tipo plácer, onde os metais interessantes se depositam como os grãos de areia, integrando depois o arenito.

O termo arenito corresponde à areia litificada. É composto por quartzo, feldspato (ou outros minerais de origem ígnea) e fragmentos líticos. Foi classificado com base em diagramas triangulares, considerando apenas as frações detríticas e os três componentes principais: quartzo, feldspato e fragmentos de rocha. Nessa classificação o critério mais importante é a composição mineralógica. Posteriormente, foi introduzido o tamanho dos grãos como critério, gradando de areias a argila; e ainda a abundância de argila como índice de maturidade, como mostra a figura de Dott (1964) em Giannini (2000):
 A maturidade dos arenitos é atingida de duas formas:
 Quimicamente
Os sedimentos são formados a partir da rocha-matriz. Por ações intempéricas os minerais relativamente instáveis são destruídos e os minerais quimicamente mais estáveis são enriquecidos proporcionalmente. O quartzo é o mineral estável mais abundante e o feldspato é um exemplo de mineral instável em clima quente e úmido, sendo transformado em argila. Portanto o índice de maturidade mineralógica (química) de uma rocha pode ser expresso pela razão quartzo/feldspato.
 Fisicamente
A maturidade textural ou física descreve as mudanças texturais que um sedimento sofre, desde a  desagregação das rochas, erosão e transporte, até a deposição. Essas mudanças envolvem tanto o grau de seleção da fração arenosa quanto o decréscimo da quantidade de matriz (fração síltico-argilosa).
A maturidade textural (física) e a mineralógica (química) ocorrem durante a história de transporte dos sedimentos. Portanto, em geral, uma areia fisicamente madura é também quimicamente madura. Isso porque a composição mineralógica é bastante dependente da proveniência, enquanto a composição textural é  mais o resultado de processos de transporte e deposição.
Os critérios de maturidade estão destacados na tabela abaixo:
Maturação Textural Critérios presença de matriz imaturo
seleção (ruim) submaturo
(ruim) maturo
arredondamento (bom) supermaturo
Mineral Quartzo arenito
Arcósio
Litoarenito

Entre as areias e os arenitos pobres em matriz, os que possuem menos de 5% de feldspato ou partículas de rochas são chamados arenitos ortoquartzíticos (quartzo-arenitos). Os arenitos com 25% ou mais de grãos de feldspato e menor quantidade de fragmentos líticos são os arenitos arcosianos. 
A figura ao lado é de uma fotomicrografia de um arenito arcosiano, com grãos de quartzo e feldspatos (geminados); nicóis cruzados; aumento 40x.
 Arenitos mais comuns:
 Arenito quartzoso
Eles constituem os produtos finais de evolução de sedimentos arenosos, apresentando na fração detrítica mais de 95% de quartzo. Sua cor é em geral branca (figura ao lado), podendo ser rósea ou avermelhada (devido ao revestimento de hematita que envolve os grãos). Geralmente são de origem litorânea.
 Arenitos arcosianos
Os arenitos arcosianos ou arcósios contêm mais de 25% de feldspato de origem detrítica. O arcósio típico é uma rocha de granulação grossa e coloração cinza ou rósea-avermelhada (figura ao lado), esta última atribuída a fragmentos de feldspatos potássicos.
 Arenitos líticos
São caracterizados por conter mais de 25% de partículas detríticas de fragmentos de rochas, e por ter pouca ou nenhuma matriz. Apresentam em geral cor cinza (figura ao lado) e abundantes partículas líticas, constituídas principalmente de rocha sedimentares (folhelho, siltito, arenito), metamórficas de baixo grau (ardósia, filito, mica-xisto) e ígneas. 
  Grauvacas
São de coloração cinza-média à escura, compostas de grãos com granulometria variada. A fração arenosa  tem quartzo, e proporções variáveis de feldspatos e partículas líticas, além de micas detríticas. Partículas de rochas predominantes são as de folhelho, siltito, ardósia, filito e mica-xistos, que emprestam a cor escura e formam uma pseudomatriz com a compactação.  A fotomicrografia ao lado mostra uma grauvaca com grãos mal selecionados (nicóis cruzados; aumento 40x).
 Observações - Existem arenitos de todas as idades na superfície terrestre. Os grandes corpos areníticos são aproveitados como material de construção, e podem constituir um importante reservatório de petróleo ou água.
A cache:
Material originário e geomorfologia
No que respeita aos materiais originários dos solos da região de Aveiro podem classificar-se de acordo com as zonas geomorfológicas:
a) Areias do litoral
b) Aluviões do Rio Vouga e Ria de Aveiro
c) Terraços do Plistocénico e do Pliocénico
d) Colinas do Mesozóico -A que acontece neste local
Esta zona inclui: os arenitos do Cretácico, que originam solos litólicos; as argilas de Vagos, também do Cretácico, que formam solos argiluviados; os calcários do Jurássico, que dão, em regra, origem a solos pardos de margas e calcários compactos interestratificados; os arenitos do Triássico, ou de Eirol, que originam normalmente solos litólicos avermelhados de textura ligeira.

Sistema aquífero
CÁRSICO DA BAIRRADA
Características gerais
Sistema constituído por três aquíferos sobrepostos: O principal tem como suporte a última sequência dos Arenitos de Carrascal,
Formação carbonatada, Arenitos Micáceos e parte inferior dos Arenitos Grosseiros Superiores; subjacente, um aquífero cujo suporte litológico é parte dos Arenitos de Carrascal; na base, um aquífero que tem por suporte a parte inferior dos Arenitos de Carrascal
Funcionamento hidráulico
O sistema é confinado pelos Arenitos e Argilas de Aveiro e Vagos, excepto no sector oriental, onde o sistema deverá ter
características de freático. Aqui ocorre recarga directa devido à precipitação e por drenância vertical. Parece haver
transferência de água do sistema aquífero Cársico da Bairrada para o Cretácico
Hidrogeologia
Formações Aquíferas Dominantes
Arenitos de Carrascal (Aptiano/Albiano)
Litologias Dominantes
Arenitos de Carrascal: na base, níveis conglomeráticos, passando a arenitos grosseiros (espessura máxima de 120 m)
Características Gerais
Sistema constituído por três aquíferos sobrepostos: O principal tem como suporte a última sequência dos Arenitos de Carrascal, Formação carbonatada, Arenitos Micáceos e parte inferior dos Arenitos Grosseiros Superiores; subjacente, um aquífero cujo suporte litológico é parte dos Arenitos de Carrascal; na base, um aquífero que tem por suporte a parte inferior dos Arenitos de Carrascal
Funcionamneto Hidráulico
O sistema é confinado pelos Arenitos e Argilas de Aveiro e Vagos, excepto no sector oriental, onde o sistema deverá ter características de freático. Aqui ocorre recarga directa devido à precipitação e por drenância vertical. Parece haver transferência de água do sistema aquífero Cársico da Bairrada para o Cretácico
Para logar esta cache envie ao owner a resposta às seguintes perguntas:
1- Diga 2 das 4 cores predominantes neste afloramento?
2- Qual o agente responsável que faz com que na base a rocha mude de cor?
3-Qual o comprimento do afloramento?
4-Qual a altura do afloramento?
5- Qual a atitude do afloramento?
a) N-S
b) NE-SE
C) E-W
Sandstones

Sandstone is a sedimentary rock that results from compaction and lithification of a granular material the size of sand. Sandstone is usually composed of quartz, but may have appreciable amounts of feldspar, mica and / or impurities. It is the presence and type of impurities which determines the color of sandstones, for example, large quantities of iron oxides, make this red rock.

The sandstone is deposited in a continental environment, rivers and lakes, or the marine environment, on beaches, deltas and turbidite sequences on the continental slope.

The sandstones are lapidificadas rocks consisting of sand agglutinated by a natural cement, which usually features Rock. Rocks are also known as homogeneous and are often classified by the nature of the cement. The shaly sandstones have a cement consisting of clays.
The calcareous sandstone are fused by igneous rocks and granite, cement usually calcium carbonate (calcite) easy to ferment with acids. If the sandstone cement is dolomite (calcium carbonate and magnesium) effervescence is less clear.
Economically, the sandstone may be interested if the associated mineral deposits of placer type, where the interesting metals are deposited as the grains of sand, after integrating the sandstone.
The term sandstone corresponds to litificada sand. It is composed of quartz, feldspar (or other minerals of igneous origin) and lithic fragments. Was classified based on triangular diagrams, considering only the detrital fractions and the three main components: quartz, feldspar and rock fragments. In this classification the most important criterion is the mineralogical composition. Subsequently, it was introduced grain size criterion, harrowing sand clay, and still plenty of clay as maturity index as shown Dott (1964) in Giannini (2000)


 The maturity of the sandstones is achieved in two ways:
 Chemically
The sediments are formed from rock-matrix. Actions by weathering minerals are destroyed relatively unstable and chemically more stable minerals are enriched accordingly. Quartz is the most abundant and stable mineral feldspar is an example of unstable mineral in hot and humid climate, being turned into clay. Therefore, the mineralogical maturity index (chemical) of a rock can be expressed by the ratio quartz / feldspar.
 Physically
The textural maturity or physical describes the textural changes that a sediment suffers from the breakdown of rocks, erosion and transport, until the deposition. These changes involve both the fuzziness of the sandy fraction and the decrease in the amount of matrix (silty-clay fraction).
The textural maturity (physical) and mineralogical (chemical) occur during the history of sediment transport. Therefore, in general, sand is also physically mature mature chemically. This is because the mineralogical composition is very dependent on the origin, while the textural composition is more the result of processes of transport and deposition.
The criteria of maturity are highlighted in the table below:
Maturação Textural Critérios presença de matriz imaturo
seleção (ruim) submaturo
(ruim) maturo
arredondamento (bom) supermaturo
Mineral Quartzo arenito
Arcósio
Litoarenito

Among the sand and sandstone matrix poor, those having less than 5% of feldspar particles or rocks are sandstones called ortoquartzíticos (quartz sandstone). The sandstones 25% or more and less feldspar amount of sandstone rock fragments are arcosianos.


The figure is a photomicrograph of a sandstone arcosiano, with grains of quartz and feldspar (twin); crossed nicols, 40x magnification.
 Sandstones most common:
 Quartzose sandstone
They are the end products of the evolution of sandy sediment, detritus in the fraction having more than 95% quartz. Its color is usually white (illustration), and can be pinkish or reddish (due to coating of hematite involving grains). Generally are of coastline.
 Sandstones arcosianos
The sandstones or arkoses arcosianos contain more than 25% of detrital feldspar. The arcósio typical rock is a coarse-grained and grayish or pinkish-red (illustration), the latter attributed to fragments of feldspars.
Lithic sandstones

They are characterized by containing more than 25% of detrital particles of rock fragments, and because little or no matrix. Generally have gray (illustration) and abundant lithic particles, consisting mainly of sedimentary rock (shale, siltstone, sandstone), low-grade metamorphic (slate, phyllite, mica-schist) and igneous rocks.
  Greywackes
Are medium-gray to dark, composed of grains with grain size varied. The sandy fraction is quartz, and varying proportions of feldspars and lithic particles, and detrital micas. Particles are the predominant rocks of shale, siltstone, slate, phyllite and mica-schists, which lend the dark color and form with a pseudo compression. The photomicrograph below shows a greywacke with poorly sorted grains (crossed nicols, 40x magnification).
Comments - There are sandstones of all ages in the Earth's surface. The large sandstone bodies are leveraged as building material, and may be an important reservoir of oil or water. 
in http://www.rc.unesp.br/museudpm/rochas/sedimentares/arenitos.html

The cache:
Parent material and geomorphology
With regard to materials originating in the region of Aveiro soils can be classified according to the geomorphological zones:
a) Sands of coastal
b) alluvium Vouga River and Ria de Aveiro
c) Terraces Pleistocene and Pliocene
d) The Hills Mesozoic-what happens on this site
This area includes: the Cretaceous sandstones, which originate litholic soils, clays of Vagos, also from the Cretaceous, forming soils argiluviados; Jurassic limestones, which give, as a rule, rise to brown soils of marl and limestone interstratified compact; the sandstones of the Triassic, or Eirol, which usually originate litholic reddish soils of light texture.

Aquifer system
THE KARST BAIRRADA
General Characteristics
System consists of three overlapping aquifers: The main is supported by the last sequence of sandstones of Carrascal,
Formation carbonate, micaceous sandstones and bottom of coarse sandstones superiors; underlying an aquifer whose support is part of the lithological Sandstones of Carrascal, at base, an aquifer that is supporting the bottom of the sandstones of Carrascal
Hydraulic operation
The system is confined by sandstones and clays of Aveiro and Vagos, except in the eastern sector, where the system must have
characteristics table. Here is direct recharge due to precipitation and vertical drenância. There seems to be
transfer of water from the karst aquifer system Bairrada for the Cretaceous
Hydrogeology
Dominant aquifer formations
Sandstones Carrascal (Aptian / Albian)
Dominant lithologies
Sandstones Carrascal: the base, conglomeratic levels, from the coarse sandstones (maximum thickness of 120 m)
General Characteristics
System consists of three overlapping aquifers: The main is supported by the last sequence of sandstones of Carrascal, Training carbonated, micaceous sandstones and bottom of coarse sandstones superiors; underlying an aquifer lithology whose support is part of Sandstones of Carrascal, at the base, an aquifer that is supporting the bottom of the sandstones of Carrascal
Hydraulic Funcionamneto

The system is confined by sandstones and clays of Aveiro and Vagos, except in the eastern sector, where the system must have the characteristics of groundwater. Here is direct recharge due to precipitation and vertical drenância. There seems to be water transfer system karst aquifer Bairrada for the Cretaceous

To log this cache owner to send the answer to the following questions:


1 - Tell 2 of 4 predominant colors in this outcrop?
2 - What is the responsible agent that causes the base the rock changes color?


3-What is the length of the outcrop?


4-What is the height of the upwelling?


5 - What is the attitude of the outcrop?


a) N-S


b) NE-SE


C) E-W







Additional Hints (No hints available.)