Matyasova studanka na Melzerovych kamenech Traditional Geocache

Hidden : 7/21/2012

Krásná studánka ve skále, mechu a kapradí, kousek od hranic v Horním Adršpachu, uprostřed panenské přírody. Zaslouženě jediný správný pramen řeky Metuje. Ve spojení s bonusovým okruhem (viz dále) tato keš rozhodně stojí za to. Za většího sněhu ji ale možná nenajdete, ale ke studánce se dostanete. Před výpravou doporučujeme projít FOTOHINT dole v galerii a WAIPOINTy - zde je ukázáno jediné místo, kde odbočit. Chceme tak zabránit zbytečnému pošlapávání lesa.

Matyášova studánka na Melzerových kamenech

autorská FOTOGALERIE Je zde

Tajemná studánka ve skále je velmi romantické místo, obklopená hlubokým až hlasitým tichem, nádhernou přírodou, kde můžete zrelaxovat uspěchanou duši. Je velmi pravděpodobné, že je to pramen nikoli pouze Adršpašského potoka, ale dokonce správné a důstojné místo pramene Metuje. (Sami si udělejte úsudek, jak "odborně" přistupovali autoři seriálu ČT "Zpět k pramenům" (od time 11:50 dále) k určení pramene - umístili ho tam, kam se týmu kameramanů a režisérovi dostávalo snadno ... / BRRR /... Pokud by měli postupovat objektivněji, tak ten klacek s hrnkem nahoře zatnou tady v Horním Ádru!!! Proč by jinak lidé odnepaměti tolik ctili vydatný pramen a do skály zde vytesali výklenky pro svaté obrázky a sošky? K soutoku s Metují tento potok teče déle než sama Metuje...
Kousek od keše je nedotknuté hluboké rašeliniště s mnoha druhy vážek (viz. fotogalerie). Při cestě k ní můžete hledat houby, ochutnat borůvky (červenec - srpen).
K samotné keši se dostanete pouze pěšky nebo na kole, (pokud 45 metrů kolo donesete), neboť se nachází v lese v rámci CHKO Broumovsko

Zakladatelé keše jsou od roku 1965 místními chalupáři, místo dokonale znají, rádi sem chodí a proto se o něj chtějí podělit i s Vámi. O historii studánky jsme pátrali u autora nádherné knihy ADRŠPAŠSKO - (Tomáš Dimter, Pavel Lisák (eds.)) a zjistili, že se jedná o více než 100 let starou studánku na Melzerových kamenech v Černém dole.

Pro odlovení keše nepotřebujete žádné mimořádné vybavení, k lesu na místě se prosím chovejte šetrně, používejte jen námi vytvořenou a udržovanou pěšinu. Z cesty proto odbočte pouze v místě, kde ukazuje šipka na fotohintu. Umístění samotné keše nepotřebuje další popis, i kačer ještě s dudlíkem v zobáku bude vědět, kam sáhnout :) - mrkněte na hint...
Od nejbližšího dostupného místa vhodného k zaparkování (pod poslední chalupou před hranicemi / kterou domorodci znají pod názvem "Ivanka"/) je to asi 1 km, od nejbližší keše Adršpašská lípa asi 1,5 km. Kdo se vyzná, dokáže si to odtud o dost zkrátit. Cesta ke keši je téměř až na místo zpevněná hrubým kamením kvůli svozu těženého dřeva, čímž ztratila svůj někdejší půvab.

Další pěkná keš nedaleko odtud (2 km) na hranicích, ale směrem severním, je Hraniční buk - možná přicházíte právě od něj, nebo naopak přes něj se dostanete do Zdoňova...

BONUS ový okruh (TIP pro návrat):
Zpět si to můžete bezvadně zpestřit /nepatrně prodloužit celkem asi o 400m/ po nádherném okruhu vedoucím po státních hranicích mezi kapradím tak, že za rašeliništěm odbočíte doprava a půjdete asi 600 m nahoru západním směrem, pak se na nejvyšším místě trasy za posedem stočíte doleva (v místě 650 m.n.m. (přibližně 50°38'20.748"N, 16°4'9.883"E). Jděte dále mírně s kopce a na pasece přejděte doprava /asi 50m/ na hranice s patníky (hraničními kameny). Po hranicích pak přibližně 150 m doleva až k Černému jezírku ve skále /po levé ruce/ 50°38'9.597"N, 16°3'59.092"E). Zde opustíte hranice, odbočte šikmo doleva a po pěšině stále dolů, u poničeného křížku doleva dolů a po 100 metrech jste u chalupy "Ivanka", pod kterou možná stále ještě máte zaparkované své auto.
Snad se Vám naše trasa líbila, napište, jak to vidíte Vy...
Takže AHOJ a díky za návštěvu !!! - Vaši MIMAPÁCI

Keš je součástí projektu "Zpět k pramenům", ve schránce je pod víčkem jednomístné číslo, které jim po přihlášení zašlete a budete zařazeni do seznamu hledačů pramenů a možná získáte i certifikát: