SantaMaria Traditional Geocache

Miiru98: Kätkö arkistoidaan välittömästi, koska ely-keskus on tehnyt päätöksen ettei Pamprinniemessä saa enää olla geokätköjä.

Hidden : 6/19/2012

Related Web Page

Pamprinniemi on kaunis luonnon ympäröivä, Natura 2000 luontokohde, jossa on alkunut nykypäivinä näkyä muitakin ulkoilijoita. Alue on mäkinen, kallioinen, metsäisä ja osin suopohjainen. Pääset seuraamaan täällä merellisiä eläin -ja kasvilajistoja. Tyypillisimmät puulajit ovat alueella männyt ja tervalepät. Joskus voi käydä hyvä onni ja saatat bongata hylkeen. Erityisesti joutsenia näkyy usein rannikolla.

Pyhämaalaiset ovat tehneet tämän luontopolun ja rakentaneet sillan. Uudenkaupungin seurakunta nykyään omistaa alueen. Alueen rauhasta on taisteltu, jottei tänne rakennettaisi öljyjalostamoa ja tuulivoimaloita. Sen jälkeen alue saatiin osaksi Uudenkaupungin luonnonsuojelualuetta. Muistathan kunnioittaa luontoa ja muita ulkoilijoita. Muista siivota omat jälkesi, jotta ongelma ei siirry eteenpäin. Tälle luonnensuojelualueelle ei saa enää julkaista uusia kätköjä.

Lyhimmän tien kätkölle valitset suoraan merta kohti menemällä niin sanotusti "väärään suuntaan" = myötäpäivään reittiä. Parkkipaikalta kävelet ensin pienen pätkän metsikköä pitkin. Sen jälkeen kuljet sillan yli ja eteenpäin hieman ylämäkeä metsää pitkin. Tämän jälkeen aukeaa kalliomaisempi alue, jossa näkyy suorpursuja oikealla. Reitti kaartaa kallion päällä oikealle ja jatkaa suoraan, kunnes tulet laakealle näköalakalliolle. Jos kierrät koko luontopolun saat matkan pituudeksi hieman alle 4km. Voit myös halutessasi mennä pidemmän kaavan mukaan kätkölle, jolloin käännyt sillan jälkeen heti oikealle. Se reitti vie nopeammin Pamprinniemen päätyyn ja ristille, josta avautuu upeat kalliot.

Näköalakallion rannalta pääsee uimaan pieneltä karikiveltä käsin (oikeasta reunasta, ennen pientä lahtea). Siitä pääsee hiekan päälle, mutta on vähän kiviäkin. Jos jatkat polkua eteenpäin, hetken päästä tulee isompi kari, jonka luota pääsee helpommin uimaan. Sinne on ladottu luonnonkivisilta, joka suurimmaksi osaksi on usein upoksissa. Tätä voisi kuvailla lapsiystävälliseksi rannaksi. Kivisillalta vasemmalla puolella on matala, hyvä hiekkapohjainen alue. Karin ulkoreunan kautta pääsee suoraan syvään veteen, kun kurottaa jalat kiellekkeelle ja tekee mahalaskun veteen :D.

Toivottavasti koordinaatit vievät sinut perille ja saat nauttia mukavasta retkestä :). Kannattaa ehdottomasti ottaa evästä mukaan. Muistathan, että avotulen eli nuotion ja kertakäyttögrillin käyttäminen on kiellettyä! Siivoathan myös jälkesi, erityisesti kaikki muoviroskat. Linnuille erittäin vaarallisia ovat verkot, langat ja erilaiset pienet rinkulat, joista pujottavat jalkansa. Mitenköhän yksi lokki oli osannut saada narun jalkaansa solmulla? Linnut myös saattavat syödä pieniä muovikuulia.

Tässä vielä lisää tietoa paikasta: