Adventure Labcache Bonus: Toer door het Heuvelland Mystery Cache

Hidden : 8/25/2021

Adventure Labcache Bonus: Toer door het Heuvelland

De labcache vertelt het verhaal van Sander. Sander is een jongeman die in het Heuvelland woonachtig is en waarbij diverse wielerwedstrijden, zoals de Amstel Gold Race, zijn huis passeren. Sander wordt aangestoken met het wielervirus en wil ook graag profwielrenner worden. Gedurende de labcache wordt je meegenomen met het avontuur van Sander en aan het einde van de Tourrit krijg je de benodigde informatie voor deze bonus cache.

Aandachtspunt: de bonuscache ligt niet op de opgegeven coördinaten maar wel in de buurt van het punt waar het verhaal begint. De route is goed te doen per auto, motor of met de fiets. Rekening houdend met de bonus is er vanaf Noorbeek een mooie ronde van te maken. Door  het verhaal te volgen kom je langs de punten die voor de labcache benodigd zijn. Maar er is meer! Voor degene die het interessant vindt zijn er op sommige punten wat extra lusjes beschreven om het uitdagend te maken en om nog meer van het moois van het Heuvelland te laten zien.

De terreinwaarde is een gemiddelde waarde. Met de auto is deze route uiteraard een stuk eenvoudiger dan met de fiets. En ook het niveau van de fietser speelt een rol. De route is natuurlijk ook met de motor te doen. Let op zaterdagen en zondagen op dat je niet de route over de Camerig volledig kunt rijden. Om een van de tussenpunten te bezoeken zul je de motorfiets even kort moeten achterlaten op tussenpunt P2.

Deze route is gerekend vanaf de opgegeven parkeerplaats via deze bonuscache terug naar de parkeerplaats circa 65 kilometer.

Verder met het verhaal. Het lukt Sander namelijk om zijn droom te verwezelijken en om profwielrenner te worden. Tijdens zijn carrière komt de Tour de France door "zijn" Heuvelland komt wil hij maar één ding: de etappewinst en de gele trui.

Tijdens het ontbijt in het ploegenhotel maakt Sander duidelijk wat zijn plannen zijn. Hij wil niet wachten tot het einde maar vlak na half koers wegspringen. Sander staat op dat moment 2 minuten en 3 seconden achter de leider.

De renners zijn vertrokken vanuit Maastricht en zijn onderweg naar Valkenburg. Als ze Noorbeek passeren en zich opmaken voor de Wolfsberg (in de volksmond Waufsberg) zijn er drie renners vooruit met een voorsprong van 3 minuten. Zij vormen geen bedreiging voor de gele trui drager. Sander koerst voorin in het peloton mee. Nadat de Wolfsberg was bedwongen lag er een korte afdaling voor wielen en werd Slenaken bereikt.

De renners volgen de doorgaande weg door Slenaken en komen na het passeren van de rivier de Geul onder aan de Loorberg uit. Hier is tevens een parkeerplaats waar fietsers hun auto kunnen achterlaten en tevens het startpunt van de labcache.

Panne op de Loorberg

De Loorberg is een klim van circa 1,4 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 5,5%. Kenmerkend is de haarspeldbocht halverwege.

Het tempo in het peloton wordt opgevoerd om er voor te zorgen dat de achterstand op de kopgroep niet te groot wordt. Vlak voor de haarspeldbocht slaat voor de gele trui drager het noodlot toe: lekke band! Sander overlegd met zijn ploegleider en net als die het signaal geeft dat het huidige tempo moet worden vastgehouden rijdt ook Sander lek. Dit gebeurt bijna boven aan de klim vlak naast een groot gebouw.

Hij krijgt een nieuw wiel van een ploegmakker en zet vervolgens samen met de gele trui drager (die inmiddels ook nieuw rubber had gekregen) de achtervolging in op het peloton. Beide renners vergeten daarbij een etenszakje te pakken bij de verzorging net na Heijenrath.

Extra route informatie: Volg vanaf de top van de Loorberg de doorgaande weg. Je komt nu in Heijenrath. In Heijenrath buigt de doorgaande weg rechtsaf in de richting van Epen. Deze route blijven we volgen. Na ongeveer twee kilometer rijden we door Eperheide en volgt een afdaling met aan de rechterkant een uitzicht in de richting van de Camerig.

Uitpuffen op de Camerig

In Eperheide, een klein dorpje voorbij de Loorberg, bedraagt de achterstand van Sander en de gele trui drager 25 seconden op het peloton. Uiteraard sleuren de ploegen van beide renners niet meer op kop van het peloton maar nu drukken ze juist het tempo.

In de afdaling naar Epen is er geen tijd om te genieten van het uitzicht richting de Camerig want beide toppers duiken in een bloedstollend tempo naar beneden richting de staart van het peloton. Onderaan de afdeling als de renners in Epen rechtsaf slaan, wordt de staart van het peloton bereikt en al snel kunnen de twee zich een weg naar voren banen.

Extra route informatie: Sla net als de renners onderaan de afdaling op de T-splitsing rechtsaf. We rijden nu door Epen. Nadat de weg vervolgens lichtjes bergaf gaat volgen we de weg met de bocht naar links. We dalen nog lichtjes totdat we de voet van de Camerig bereiken.

Aan de voet van de Camerig zetten de ploegen van de beide renners zich weer op kop van het peloton en ondanks dat het tempo even was terug geschroefd, is de achterstand op de kopgroep marginaal groter geworden: 3 minuten en 12 seconden.

Sander weet dat hij, inclusief de Camerig, nog vier hordes van naam moet overwinnen om dit gat te dichten en ook nog uit te lopen op de gele trui. De beklimming van de Camerig komt te vroeg.

Richting het Drielandenpunt

Bovenaan de Camerig ziet Sander dat de gele truidrager ver achterin het peloton fietst. Sander weet als geen ander dat de top van de Camerig weliswaar gepasseerd is, maar dat dit niet het einde van deze berg is.

Extra route informatie: Boven aan de Camerig (aan de linkerzijde liggen een horecagelegenheid en een parkeerplaatsje) gaan de renners rechtdoor en volgen de brede weg. Deze weg golft een beetje en uiteindelijk komt er nog een korte klim.

Alternatief: sla op de T-splitsing bij de horecagelegenheid linksaf richting Vijlen. Je gaat nu kriskras door het bos omhoog. Sla vervolgens rechtsaf de Zevenwegenweg in, om hierna weer op de Epenerbaan te komen en dus weer op de route.

Motoren zaterdag en zondag: Helaas mogen op zaterdagen en zondagen geen motoren de lus over de Camerig maken. Daarom zijn er een aantal tussenpunten gemaakt om motorrijders via een alternatief richting de route te begeleiden. De tussenpunten zijn M1, M2 etc genoemd.
Sla op de T-splitsing bij de horecagelegenheid linksaf richting Vijlen. Je gaat nu kriskras door het bos omhoog. Blijf deze weg alsmaar rechtsdoor volgen en merk op dat je in een afdaling terecht komt. Volg de weg naar rechts en rijdt achter de kerk van Vijlen door naar boven. Sla op de T-splitsing rechtsaf en blijf deze weg een aantal kilometers volgen totdat je bij Kasteel Vaalsbroek op een T-splitsing uit komt. Ga hier linksaf en je zit weer op de route richting het Drielandenpunt.

In een flits komt zijn jeugddroom voorbij: van kleine jeugdrenner tot de renner die hij nu is. Sander wil winnen voor zijn thuispubliek, voor zijn familie en in de omgeving waarin alles begon.

Hij duikt dan ook de afdaling in, neemt de bocht naar links en zet aan. Het gekletter van vallende renners achter hem - er lag wat olie op de weg - hoorde hij geeneens meer. Sander was weg uit het peloton en ging onderweg naar de kopgroep, onderweg naar het Drielandenpunt.

De afdeling naar Vaals (deels 12%) verloopt vlotjes en bij Kasteel Vaalsbroek moet Sander nog anderhalve minuut goedmaken op de kopgroep. Zijn voorsprong op het peloton betreft eveneens anderhalve minuut.

Extra route informatie: Sla aan het einde van de weg rechtsaf de Nieuwe Hertogenweg in. Dit gaat lichtjes bergop en nadat je onder een viaduct door bent gegaan sla je rechtsaf. Dit is het begin van de klim naar het Drielandenpunt, het hoogste punt van Nederland.

Sander begint aan de klim naar het Drielandenpunt en tot zijn schrik voelt hij dat hij kracht verliest. Hij heeft de verzorging gemist!

Demarrage naar Gulpen

Hoewel het rijkelijk laat is om nu nog te gaan eten - en waar haal je het vandaan - moet Sander toch iets. In de klim wordt hem een blikje Cola aangereikt. In elk geval weer even suikers in afwachting van de ploegleider. Die had wat vertraging opgelopen door de valpartij eerder op de Camerig.

Sander weet de top van het Drielandenpunt verder schadevrij te bereiken en hij rijdt nu nog 15 seconden achter de leiders. Het is nu zaak om dit laatste stukje ook dicht te rijden zodat hij even op adem kan komen.

Extra route informatie: De route gaat rechtsaf en passeerd het drielandenpunt, waarna een afdaling volgt richting het Belgische dorp Gemmenig. Onder aan de afdeling slaan we scherp rechtsaf richting Nederland.

Alternatief: In de huidige tijd is het mogelijk dat er inreisbeperkingen gelden naar of van het buitenland, al dan niet samenhangend met de keuzes waar we voor zijn gesteld. Loop je tegen beperkingen op dan is dat voor de route geen enkel probleem. Sla dan niet af richting het Drielandenpunt maar blijf de eenrichtingsweg volgen. Deze draait weer terug, waarna je dezelfde weg naar beneden gaat als je zojuist beklommen hebt. Ga aan de voet naar links onder het viaduct door. Je bevindt je nu weer op de route.

In het Belgische Gemmenich krijgen de renners een haarspeldbocht voor de wielen, met daarna een korte klim naar de Nederlandse grens. Op dit punt weet Sander de aansluiting te vinden en kan hij ook de nodige voeding tot zich nemen.  De renners rijden Nederland in en bij het binnenrijden van Vaals volgen ze de doorgaande weg en rijden vervolgens weer onder het viaduct door. Het gaat nu golvend richting de fameuze Gulperberg.

Extra route informatie: Sla linksaf richting Vijlen (dezelfde weg als weer eerder uit zijn gekomen). Bij Kasteel Vaalsbroek slaan we rechtsaf richting Holset en Vijlen. Deze weg blijven we volgen door Vijlen. Nadat we de kerk gepasseerd zijn maakt de weg een draai naar rechts. Hier gaan wij linksaf (het lijkt op het rechtdoor) de Hillenshagerweg in richting Mechelen. Na een tijdje rijden we Mechelen binnen en slaan we rechtsaf richting Partij. In Partij krijgen we twee haakse bochten. Volg hier niet de bocht naar rechts maar ga rechtdoor richting de Gulperberg.

Sander weet dat het nu moet gaan gebeuren en als tweede renner draait hij in Partij linksaf richting deze steile klim. De kopgroep, met Sander, ligt nu nog anderhalve minuut voor op het jagende peloton. Sander demarreert.

De Grande Finale

Bovenop de Gulperberg gaan de renners rechtdoor richting de Koning van Spanje. Ze slaan verrvolgens rechtsaf en rijden dan richting Gulpen. In Gulpen passeren ze Mosaqua en slaan dan linksaf. Bij de verkeerslichten gaan we rechtdoor om hierna via de plaatsjes Ingber, Scheulder en IJzeren naar Sibbe te rijden. Een weg die behoorlijk vals plat omhoog gaat en lang doortrekt.

Extra route informatie: Sla bij het binnenrijden van Sibbe rechtaf de Sint Rosastraat in. Houdt vervolgens linksaan de Dorpsstraat in. Blijf de Dorpsstraat volgen en merk op dat je Sibbe uit rijdt. Bij de rotonde slaan we rechtsaf.

Alternatieve route met extra klim: sla bij de verkeerslichten in Gulpen rechtaf de Rijksweg (N278) op en ga bij de volgende verkeerslichten linksaf richting Wijlre (Kiewegracht). We komen nu uit in Wijlre bij een bierbrouwerij. We rijden hier richting Valkenburg. Daarbij passeren we enkele dorpjes. Sla gelijk na het binnenrijden van Valkenburg linksaf de Sibbergrubbe in. Dit is een mooie klim door een grubbe. Sla boven op de T-spliting rechtsaf, waarna je weer op de route uit komt. Merk op dat je Sibbe uit Rijdt. Bij de rotonde slaan we rechtsaf.

De achterstand van het peloton bedraagt bij het binnenrijden van Sibbe twee minuten. De gele trui drager bengelt achteraan. Waar Sander de hongerklop te boven kwam, is dit de gele trui drager blijkbaar niet gelukt. Sander weet dit inmiddels en ruikt bloed!

Samen gaan beide koplopers met een noodgang richting Valkenburg via de Daalhemmerweg. Voor de laatste bocht kiest Sander de juiste versnelling en zet na de bocht keihard aan. Hij geeft hier alles en hoe! Keihard. Zijn medevluchter blijkt niet juist te hebben geschakeld en al was dit wel zo, deze versnelling is voor een renner die vanaf de start op kop rijdt onmogelijk om te kunnen parreren.

Sander beukt naar boven; hij geeft echt alles! Hij ziet zijn familie en dat geeft nog meer boost! Het gaat gewoon gebeuren! Dromen komen hier uit. Het publiek wordt uitzinnig. Sander wint de etappe met 2 minuut 40 voorsprong en mag 3x het podium op: winst, geel en strijdlust.