Skip to content

La Flandre Maritime 🌍 EarthCache

Hidden : 4/9/2016
Difficulty:
2.5 out of 5
Terrain:
2 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Autres langues (by google translate)

        

Les coordonnées indiqués vous mèneront à 72 mètres d'altitude sur le Mont de Watten, appelé "Montagne" par ses habitants. Jadis les hauteurs de Watten accueillaient l'abbaye, les fortifications et le moulin. / The coordinates indicated will lead you to 72 meters above sea level on Mount Watten, called "Mountain" by its inhabitants. Formerly the heights of Watten welcomed the abbey, the fortifications and the mill.

Présentation du site :

Entre Flandre et Audomarois, Watten forme avec sa "montagne", le dernier maillon de la chaîne des Monts de Flandre. La cité de 3000 habitants, dont le nom signifie "passage à gué" est située à quelques enjambée du marais Audomarois et à quelques 20 km des vastes plages du littoral.

Depuis la "Montagne", ce site offre un panorama unique sur l'Audomarois et sur toute la Flandre Martime. Le tout est agrémenté de panneaux informatif où chacun peut parfaire sa connaissance du patrimoine. Des panneaux valorisent la faune et la flore le long d'un sentier de découverte. 

Pour vous rendre compte des aspects géologique bien visible aujourd'hui de la plaine Maritime Flamande, rendez-vous en haut du belvédère naturel aux coordonnées de la earthcache afin d'étudier la formation et la composition du sol.

> Ici < une vidéo des éoliennes de la raffinerie des Flandres à Mardyck -Dunkerque- vues depuis depuis le sommet de Watten. 

Watten est située à la rencontre de quatre entités géologiques :

  • la Flandre maritime au nord de la commune, de formation rĂ©cente (de l'an -7000 au VIIIème siècle). C'est l’ancien delta de l’Aa, golfe colmatĂ© par des alluvions marines, envahie trois fois par les eaux au 1er siècle av. J.-C., entre le IVème siècle et le VIIIème siècle, et entre l'an 950 et 1100, la mer envahissant alors les estuaires, dont l’Aa et l'Yser. Le mont de Watten a donc Ă©tĂ© baignĂ© par les eaux Ă  plusieurs reprises ;
  • l’Artois au sud-ouest de la commune, de formation plus ancienne (-130 Ă  -65 millions d’annĂ©es), sĂ©parĂ© de la Flandre intĂ©rieure par l'Aa ;
  • le Marais audomarois et Saint-Omer au sud de la commune, cuvette de 4 000 hectares qui correspond au cours de l’Aa, limitĂ© au Nord par le goulet formĂ© Ă  Watten par la « montagne » de Watten et la colline d’Eperlecques ;
  • la Flandre intĂ©rieure ou Houtland Ă  l’est de la commune (-65 Ă  -2 millions d’annĂ©es). Le mont de Watten est l'un des vestiges d’un plateau qui a Ă©tĂ© ravinĂ© par la fonte successive des glaces (-2,4 millions d’annĂ©es Ă  -10000 av. J.-C.). Au sommet du mont de Watten, on rencontre une terre Ă  brique argilo-sableuse.

GĂ©ologie :

  • Les temps gĂ©ologiques, le Quaternaire :

La formation de la plaine maritime flamande débute au Quaternaire, période la plus récente sur l’échelle des temps géologiques, caractérisée notamment par le retour des glaciations et l’apparition de l’Homme.

Au début du Quaternaire, il y a 2,6 millions d’années, l’Angleterre et la Flandre sont réunies, vraisemblablement à partir des falaises du Gris-Nez, par l’isthme1 de Calais. À l’abri de ce barrage, l’amplitude des marées battant les côtes est très faible, guère plus d’un mètre.

Durant cette époque, les périodes glaciaires et interglaciaires entraînent d’importantes variations du niveau de la mer. La plaine maritime est périodiquement envahie par les eaux, sans que l’on sache déterminer avec précision le tracé de nos côtes.

Se produit alors un événement dont les conséquences seront bénéfiques pour la formation du sol de la plaine maritime. À la faveur de nouveaux mouvements de terrain et de violentes marées dans la Manche, la mer se fraye un chemin dans l’isthme de Calais. C’est la séparation définitive du continent et de l’Angleterre.

Dès lors, les côtes ne se trouvent plus protégées de l’océan. Elles subissent les assauts des tempêtes de nord-ouest avec beaucoup plus de violence et l’effet des marées se fait beaucoup plus important. La mer envahit ce qui deviendra la plaine maritime et la recouvre jusqu’au pied des collines d’Artois, laissant çà et là quelques émergences qui sont aujourd’hui les témoins de l’époque tertiaire : Mont Cassel, Mont des Cats, etc.

Cette époque, appelée Flandrienne, donnera sa structuration définitive à la région en favorisant le relèvement du sol et la formation de bancs de sable.

  • Histoire du polder2 de Flandre maritime :
Le flux de la mer, avec son fort courant d’ouest, apporte pendant des millénaires des matériaux détritiques3 qui peu à peu se déposent sur l’argile des Flandres, nivelant les cuvettes et les dépressions.
Cette forte accumulation d’alluvions4 marines se stabilise ensuite. Les matériaux amenés de l’ouest par les marées se déposent en cordons le long de la côte en s’allongeant dans le sens du courant. C’est l’amorce des dunes du littoral. Ce processus est complété lorsqu’à marée basse, le vent transporte les sédiments pour renforcer ces flèches de sable. La nature prépare son premier rempart contre les invasions marines.
Pendant des siècles, l’érosion marine fait son oeuvre et, peu à peu, les dunes émergent. Les cours d’eau qui se jettent dans la mer voient leur courant très ralenti, ce qui provoque le dépôt d’une épaisse couche de limons5. La mer se retire, les rivières rentrent dans leur lit, abandonnant une plaine fertile sur laquelle s’établit une végétation abondante. À la fin du Quaternaire, la plaine maritime a l’allure d’un immense marécage recouvert de forêts.
 
1 Bande de terre étroite, située entre deux mers et réunissant deux terres.
2 Une étendue artificielle de terre gagnée sur l'eau, le plus souvent dont le niveau est inférieur à celui de la mer, à partir de marais, estuaires, lacs ou des zones littorales.
3 Les matériaux détritiques proviennent de l’érosion de roches et de sols préexistants, suivie du transport des fragments jusqu’à un lieu de dépôt. Parmi ceux-ci, on compte notamment les sables.
4 Matériel résultant d’un transport à distance par les eaux courantes.
5 Dépôt détritique constituant une fraction des sols dont les particules ont des dimensions comprises entre 2 et 50 micromètres.
 
En résumé, la plaine de la Flandre Maritime c'est le plat pays de Jacques Brel : elle s'étend aussi en effet jusqu'en Belgique. Elle est composée d'alluvions marins silico-calcaires qui reposent sur un lit de tourbes. Son altitude moyenne tourne autour de 0 m. A certains endroits on descend même à -4 m. Les Moëres près de Dunkerque, par exemple, est la ville la plus basse de France. 
 
 

Comment valider cette Earthcache ?

Aux coordonnées de la cache (Moulin de Watten) se trouve des panneaux d'informations qui vous aiderons en plus des explications ci-dessus, à répondre aux questions suivantes :

1/ Questions : (N 50° 49.715 E 002° 13.090)

a) Quel est l'altitude moyenne de cette plaine qui va de Watten jusqu’à la mer du Nord et comment se nomme t-elle ?
b) Qu'est-ce qu'une alluvion ? De quoi peuvent-être elles constituées ?
c) Sur le panneau devant vous, quel est le nom du comte qui créé l'institution des Wateringues ?

2/ Question : (N 50° 49.712 E 002° 13.140)

d) Sur l'un des 2 panneaux, quel est l'envergure des ailes du moulin ?

3/ Questions : (N 50° 49.688 E 002° 13.122) 

Sur le panneau devant vous ;
e) Quel est le nom de l'espèce rare de chauve-souris présent sur le Marais ? 
f) Quel est le nombre de kilomètres de voies d'eau ? 
g) Quel est le nom de l'Abbé qui décrivait le marais avant le VIIème siècle ? 
h) Indiquez les mots manquants encadrer en rouge sur la photo ci-dessous :

4/ Question :

i) Prenez obligatoirement une photo de vous (Mise à jour des Guidelines earthcaches juin 2019), de votre GPS ou de votre TB personnel, sans cette photo votre log sera supprimé. Si vous la prenez près des panneaux, faites en sorte que les réponses ne soit pas visibles.​

Rappel concernant les « Earthcaches » : Il n'y a pas de conteneur à rechercher ni de logbook à renseigner. Il suffit de se rendre sur les lieux, de se prendre une photo, de bien lire le descriptif, d’observer et de comprendre pour pouvoir répondre aux questions ci-dessus. Une fois les réponses trouvées, envoyez-les nous par mail via notre profil ou via la messagerie "geocaching.com". N'attendez pas que nous vous répondons pour enregistrer votre log, nous vous contacterons en cas d'erreurs, mais ne postez pas les réponses sur votre log ! Tout log enregistré sans que les réponses nous parviennent sera effacé.

 

(by google translate)

Presentation of the site:

Between Flanders and Audomarois, Watten form with his "mountain", the last link in the chain of the Flanders Hills. The city of 3,000 inhabitants, whose name means "ford" is located within the Audomarois marshes stride and just 20 km from the wide beaches of the coast.

Since the "Mountain", this site offers a unique view of the Audomarois and throughout the Martime Flanders. Everything is embellished with informative panels where everyone can perfect his knowledge of heritage. Panel value the flora and fauna along a trail. 

To account for the prominent geological aspects of the plain today Flemish Maritime, go top of the natural view the contact details of the earthcache to study the formation and soil composition.

> Here < video turbines of the Flanders refinery in Mardyck -Dunkerque- views from from the top of Watten.

Watten is located at the meeting of four geological units:

  • Maritime Flanders in the north of the town, recently formed (from the year -7000 to the eighth century). This is the old delta of the Aa, Gulf clogged with marine sediments, invaded three times by the waters in the 1st century J-C. AD between the fourth century and the eighth century, and between the years 950 and 1100, while the sea invading the estuaries, including the Aa and the Yser. Mount Watten has been cradled by the river several times. The average elevation of this set is 2 meters;
  • Artois southwest of the town, the oldest training (-130 to -65,000,000 years), separated from the interior by Flanders Aa;
  • Audomarois the Marais and Saint-Omer south of the town, 4000 hectares bowl that fits over the Aa, bounded to the north by the bottleneck formed Watten by the "mountain" of Watten and hill Eperlecques ;
  • Domestic or Flanders Houtland east of the town (-65 to negative 2 million years). Mount Watten is one of the vestiges of a plateau that was washed away by the successive melting ice (-2.4 million years to -10,000 BC.). The summit of Mount of Watten, we meet a shore sandy clay brick.

Geology:

  • Geological time, the Quaternary:

The formation of the Flemish maritime plain begins to Quaternary, the most recent period on the geologic time scale, characterized in particular by the return of glaciations and the appearance of man.

At the beginning of the Quaternary, there are 2.6 million years, England and Flanders are met, presumably from the cliffs of Gris-Nez, by isthme1 Calais. Shelter from the dam, the tidal beating the coast is very low, hardly more than a meter.

During that time, the glacial and interglacial periods lead to significant variations in sea level. The coastal plain is periodically flooded with water, but as we know accurately determine the route of our coast.

Then produces an event whose consequences will be beneficial to soil formation of the coastal plain. Taking advantage of new landslides and severe tides in the English Channel, the sea makes its way through the Isthmus of Calais. This is the final separation of the continent and England.

Consequently, the ribs are only found more protected from the ocean. They suffer the onslaught of storms northwest of much more violence and the effect of tides is much more important. The sea invaded what became the coastal plain and covers to the foot of the hills of Artois, leaving here and there emergences that are now witnesses of the Tertiary period: Mont Cassel, Mont des Cats, etc.

This time, called Flandrian, will give its final structure in the region by promoting the raising of the soil and the formation of sandbars.

  • History of maritime Flanders polder1 :
The flow of the sea, with its strong westerly current, brings over millennia of détritiques2 materials that gradually settles on the clay of Flanders, leveling bowls and depressions.
This strong accumulation of marine alluvions3 then stabilizes. The materials brought to the west by the tides deposited in strips along the coast stretching in the direction of the current. This is the beginning of the coastal dunes. This process is completed when, at low tide, the wind carries sediment to strengthen these sand spits. Nature prepares his first defense against marine invasions.
For centuries, sea erosion is at work, and gradually the dunes emerge. The rivers that flow into the sea have their current very slow, causing deposition of a thick layer of limons4. The sea retreated, rivers return to their bed, leaving a fertile plain on which stood an abundant vegetation. At the end of the Quaternary, the coastal plain has the appearance of a vast swamp covered with forests.
 
1 An artificial land reclaimed from the water, usually with a level lower than that of the sea, from marshes, estuaries, lakes or coastal areas.
2 Detrital materials come from erosion of rocks and existing floors, followed by the transport of fragments to a repository. Among these, particularly include the sands.
3 Equipment resulting from a range transport by running water
4 detrital deposit constituting a fraction of the soil in which the particles have dimensions of between 2 and 50 micrometers.
 
In short, the plain of Flanders Maritime is the flat country of Jacques Brel: it also extends indeed to Belgium. It consists of sand-lime marine alluvium resting on a bed of peat. Its average altitude is around 0 m. In some places even goes down to -4 m. The Moëres near Dunkirk, for example, is the lowest city in France.

 

How to validate this Earthcache?

The coordinates of the cache (Moulin de Watten) is information boards that will help you in addition to the above explanations, answer the following questions:

1/ Question: (N 50 ° 49.715 E 002 ° 13.090)

a) What is the average altitude of the plain that runs from Watten to the North Sea and how is she called?
b) What is a alluvium? What can they be made?
c) On the panel in front of you, what is the name of the Count who created the institution of Wateringues?

2/ Question: (N 50 ° 49.712 E 002 ° 13.140)

d) On one of the 2 panels, what is the wingspan of the windmill? (envergure des ailes du moulin ?).

3/ Question: (N 50 ° 49.688 E 002 ° 13.122)

On the panel in front of you;
e) What is the name of this rare species of bat in the Marais?
f) What is the number of kilometers of waterways?
g) What is the name of Abbot describing the swamp before the seventh century? 
h) Indicate the missing words framed in red in the picture below:

4/ Question:  

i) You must take a photo of yourself (new update guideline june 2019), your GPS or your personal TB, without this photo your log will be deleted. If you take it near the signs, make sure the answers aren't visible.

Reminder concerning "Earthcaches" There is no container to search for information or logbook. Simply visit the site, to read the description, observe and understand in order to answer the questions above. Then, send us your answers by email via us profile or via the "geocaching" messaging. You can log without waiting for us answer, We will contact you in case of errors, but do not post the answers in your log! We will delete a log if don't receive answers first.

 

Sources / Sources :

Documentations : Office de tourisme de Watten, Agur Dunkerque. - Consultations sur Internet : developpement-durable.gouv.fr, geoportail.gouv.fr, persee.fr, sigesnpc.brgm.fr, watten.fr, wikipedia. - Crédit photo(s)/vidéo: Agur Dunkerque, brgm.fr, Cartothèque Nord-Pas-de-Calais Picardie développement durable, Francis Bocquet, Ville de Watten.

Waymarks :

En plus de cette earthcache nous y proposons une dizaine de waymarks à découvrir sur Watten. Le waymarking (l'autre jeu de Groundspeak) c'est du géocaching virtuel. Pas de boite à chercher, juste un lieu à prendre en photo. Les photos serviront de preuve pour loguer le waymark.

Célébration d'un milestone :

Félicitations et merci au géocacheur ci-dessous d’avoir choisi cette cache comme nouveau jalon :

MSBMS - 700ème - 21/06/2017

Qui sommes-nous ?

Couple géocacheurs depuis 2014. Découvrez nos différents liens ici et toutes nos caches en cliquant ici.

Additional Hints (No hints available.)