Vyhlidka u Koziho zamku Traditional Geocache

CS: Malá vyhlídka do údolí řeky Střely.
EN: A viewpoint to valley of river Strela.

Výhled na Střelu

Kaňon a údolí Střely pod Rabštejnem nad Střelou patří mezi nejkrásnější úseky řek v Plzeňském kraji. Často jen tušená řeka tekoucí hluboko v údolích zaklesnutých meandrů, drobné louky na jejích březích, strmé svahy porostlé lesy, tu a tam drobné skalní výchozy. Hluboké údolí s příkrými svahy je živnou půdou pro desítky vyhlídek, ze kterých je možné pohlédnout o patro dolů.

Lavička na vyhlídce

Jihovýchodně od starobylé vsi Strážiště se řeka Střela stáčí mírně k severovýchodu a odnáší materiál ze svahu pod vyhlídkou. Její energie je však především nasměrována do svahu vrchu U jedné chvoje, který ji stojí a bude stát v cestě a dál ji stáčet téměř k jihu. Řeka pomalu ukusuje jeho jižní fylitový svah po milióny let, oproti tomu člověk sežral jeho vrchol a temeno těžbou v kamenolomu natolik, že staré pojmenování prakticky neexistujícího vrcholu už na mapách nenajdete. Kamenolom jistě nepřehlédnete na kraji lesa.

Zatímco ploché úzké dno údolí leží v nadmořské výšce 350 metrů, strmé svahy na levém břehu stoupají až ke 490 metrům nad mořem. Na jednom z těchto vysoko položených míst je na samé hraně svahu vysekaný plácek, aby bylo pěkně vidět do údolí. Místo samotné nemá žádné oficiální jméno, museli byste jít dál na západ, kde se lokalitě nad potůčkem přitékajícím od Strážiště říká od nepaměti na Kozím zámku.

Výhled panoramatický
Pohled do údolí řeky Střely (větší rozlišení)

Z vyhlídky uvidíte především po proudu řeky Střely směrem k mostu pod Mladoticemi a k Malované skále za soutokem s Mladotickým potokem. V údolí je rozeseta řada rekreačních chat a celé Rekreační středisko Severočeských dolů, a.s. s mnoha malými chatkami. Byť chatky jistě nepřehlédnete, ve výhledu převládají lesy. Díky neznámému dobrodinci je na vyhlídce lavička (byť chátrající) a je možné se posadit a pozorovat východ slunce či teplé odstíny a prodlužující se stíny při západu slunce.

Kudy ke krabičce

Barvy podzimu

Jedete-li na kole či autem, odbočte ze silnice spojující Strážiště a Mladotice v jejím nejvyšším bodě (waypoint T1). Po polní cestě pokračujte k jihu, dokud cesta nebude mizet v lese vedle zákazové značky. Ohleduplně zaparkujte a vstupte do lesa. Cesta pokračuje za závorou podél lomu, vlevo je lom a vy se vydáte vpravo a půjdete stále rovně až k vyhlídce (waypoint R1).

Přijedete-li náhodou do Mladotic vlakem, dostaňte se na křižovatku u železniční podjezdu, odbočte vlevo a hned zase vpravo. Cestou dojdete až ke křížku (waypoint R2) a to po výrazně příjemnější cestě než po silnici.

Dole pod skalou sice probíhá krásná, zeleně značená turistická trasa z Plas do Rabštejna, ale sklon svahu je takový, že si jej rozhodně všimnete. Cestu by také jistě okořenila vegetace včetně trnek a šípkových růží.

(kopie listingu)

[CS] cnerm h zynqr oevml [EN] fghzc