Nellevine Traditional Geocache

Hidden : 10/27/2012

Fyrlykta, Nellevine ligger på sydspissen av Kalvehageneset. Det er merket (røde merker) tursti rundt hele neset.

Hvordan kommer jeg til Kalvehageneset? For å komme til Kalvehageneset kjører du E 18 vestover fra Grimstad. Ta av fra E18 mot Østerhus/Homborsund, og kjør gamle E18 til avkjørsel til Homborsund på venstre side. (Eventuelt gamle E18 fra Lillesand og østover, til høyre mot Homborside.) Følg veien nedover og ta til venstre mot Kjekstad like før Joker butikken i Homborsund. Kjør til høyre etter ca 500 m der det er skiltet til Kalvehageneset. Det er offentlig parkeringsplass der turen starter. Det er egne parkeringsplasser for handicappede. På parkeringsplassen henger et kart over området med inntegnet sti. Turen er ca 3 km, går i nokså ulendt terreng og gir fantastisk utsikt både over den idylliske Homborsundsfjorden og mot åpne havet. Følg den merkede stien som starter på parkeringsplassen til høyre (vestover) langs Homborsundsfjorden. Stien er merket med trestokker for å føye seg fint inn i terrenget. Stien kan være litt utydelig noen steder, men området er oversiktlig. Langs Homborsundsfjorden løper stien gjennom lunder med Hasselbusker. Nyt utsikten mot Homborsundsbrygge, den gamle bebyggelsen i Kisteviga og utover Homborsundsfjorden. Før stien kommer til Dybesund passeres to fine sandstrender i Meggersvik og på høyden er en av flere gravrøyser. Ved Dybesund kan du se utover til Sundholmen og Homborøy. Sundholmen er i dag ubebodd, men har i tidligere tider vært bosted for tre generasjoner losoldermenn. På sydspissen av neset ligger fyrlykta Nellevine. Turen hjem igjen løper gjennom et nakent og forblåst landskap med Homborsund fyr, tent i 1879, som et hvitt kulturminne et stykke ut i storhavet. Videre går stien forbi Makrellbukta, Lillehavn og Plankebukta, før den kommer fram til Ulykkesodden. Som navnet tilsier har det her vært flere store skipsforliser, bla skonnerten ”Elida” i 1879 og barken ”Salus” i 1889. Fra toppen av platået innenfor Ulykkesodden har du fin utsikt over hele kysten fra Håøya til Homborøya. Herfra følger du den asfalterte stien tilbake til parkeringsplassen og turens utgangspunkt. Mange vet at lykta på pynten av Kalvehageneset heter Nellevine. Den skal være oppkalt etter Nellevine Pedersen. Nellevine skal ha gått med lange skjørter og dette skal være en av grunnene til at denne lykta er oppkalt etter henne. Fyrlykta Nellevine har nemlig treskjørt helt ned til svaberget. Nellevine var enke og giftet seg med sjømann og tilsynsfører for lyktene i Homborsund Andreas Pedersen som var enkemann. Cachen innholder logg og blyant.