Skamlingsbanke Stien #1 Traditional Geocache

Hidden : 7/29/2011

Skamlingbanke Stien #1

Vores campingvogn stod en årrække på Grønninghoved Strand Camping og Stenager Camping.
Vi vil derfor gerne vise jer lidt af området heromkring med en lille serie rundt i Grønninghoved Strandskov og på Skamlingsbanke Stien.

Cacheserien består af 6 cacher + 1 finalecache.
I cache 1-6 er gemt koordinater til finalecachen.

Start evt. turen med cachen ”the little container” og et besøg ved langdyssen fra bondestenalderen.
Undervejs kommer vi også forbi ”On the way to Skamlingsbanken”, som kan logges, hvis man ikke allerede har den i samlingen.

Turen starter gennem sommerhusområdet og tæt på stranden krydses Odderbækkens udløb. Herefter går stien bort fra kysten, først langs åben græsmark og derefter ind i bøgeskoven. Stien fortsætter op gennem skoven, ligeud fortsætter stien op til Skamlingsbanken, men vores rute drejer til venstre over en lille bæk via en gangbro. Denne sti går langs et markskel (og er farbar, men ikke altid ryddet for brændenælder mm.), og til venstre er en utrolig smuk udsigt ud over Lillebælt. Halvvejs nede af trappen kan man fra vejen se en grævlingegrav på højre side. Efter at have passeret endnu en gangbro når man ud på en gammel charmerende hulvej og ruten fører til venstre. Hulvejen bliver snart til en bred trampesti tæt langs hegnene, og der er mulighed for at se og høre områdets sangfugle. Fra skovkanten er udsigten 50 meter over havet en pause værd. I klart vejr ser man tydeligt Lillebæltsbroens søjler mod nord og i horisonten den fynske kyst. Stien munder ud ved sommerhusområdet, og her drejes til højre ind i Grønninghoved Strandskov og ruten slutter tilbage ved parkering.

Vandreturen er ca. 4,5 km rundt i det østjyske landskab.
Det meste af ruten er skiltet med en blå vandringsmand.
Ruten er ikke egnet for gangbesværede og kørestolsbrugere, men cachene er udlagt sammen med børnene og ligger tæt på stien og de fleste med bytteting.

Parkeringskoordinat N 55 24.576 – E 009 35.130 eller ved #2.