Synninlukko Traditional Geocache

Hidden : 10/13/2007

Luontonähtävyys Jämsässä. Ei tulentekomahdollisuutta tai muita palveluja, mutta polkuja. Eri vuodenaikoina aina omanlaisensa paikka. Ole varovainen lasten kanssa. Palauta kätkö huolellisesti paikalleen.

In english if asked.

Synninlukko on yksityisessä omistuksessa oleva rotkolaakso Jämsän Toivilan kylässä. Nimen arvellaan johtuvan sanasta synnyinlukko tai syntymärotko. On mahdollista että rotko on antanut turvapaikan vainoretkiä pakoon piiloutuneelle äidille, joten se olisi todella jonkin henkilön syntymärotkokseen nimittämä varhaisina aikoina.

Rehevän ja erikoislaatuisen kasvuston ja luonnonmuodostelmien takia Synninlukko on ollut rauhoitettu biologinen suojelualue vuodesta 1965.

Rotkon pohjalla olevan lähteen kerrotaan sen olevan yhteydessä Päijänteeseen. Sinne pudonneen vasikan luuranko oli kertomuksen mukaan aikojen kuluttua löytynyt Jämsänjoesta Hinkkalan kohdalta. Lähteen kohdalla voi kalliosta nähdä, että vettä on joskus virrannut paljon.

Synninlukko oli Isonvihan aikana väestön pako- ja turvapaikka. Synninlukosta on olemassa laulu (san. Artturi H. Kiltti, säv. Sauli Salminen). Laulu kertoo tosipohjaisia tarinoita Isonvihan aikaisista taisteluista ja julmuuksista, kuinka mm. jämsäläinen pappi Stefan Svanstrupe kidutettiin kuoliaaksi.

Lähistöllä on soranottoalue ja moottoripyöräilijöiden harrastuspaikka.

Waypointista POLKU suuntaa rotkoon. Pienen sillan jälkeen suuntaa selkeämpää polkua loivasti vasemmalle, kävele rotkon pohjaa päähän saakka. Varo lähdettä, vaikka sen voi ohittaa ihan turvallisesti. Nouse kätkölle ihan rotkon perästä. Polku ei ole vaikea, paitsi ihan lopussa pieni nousu. Palaa rotkon reunaa koillispuolelta, niin näet maisemat uudesta suunnasta. Rotko on kaksiosainen. Palatessa rotkon haaran voi ylittää/ohittaa vasemmalta tai laskeutua hieman oikealle ja alas. Myös lounaispuolta menee aavistuksen helpompi polku tai oikeastaan tie, mutta menetät varsin paljon maisemissa. Lounaispuolen polulle pääsee nousemalla vasemmalle ylös ennen pientä siltaa. Siellä voi ehkä käydä kun on ensin kiertänyt suositellun reitin.

(Lähteet: useita, mm. kirjasto.jamsa.fi)