Cyklokeš aneb na kole z Chomutova do Žatce 🚴 Multi-cache

Hidden : 7/23/2022

Odpolední projížďková cyklistická multina věnovaná trase z Chomutova do Žatce.

Cyklokeš aneb na kole z Chomutova do Žatce

Vyhled

V průběhu posledních desítek let vstoupil do společnosti fenomén volného času, spolu s nímž lze zaznamenat i narůstající zájem o aktivity, které přináší naplnění tohoto uvolněného prostoru i jinými smysluplnými činnostmi než jen prostou zahálkou. Jednou z aktivit, které se těší stále větší oblibě napříč věkovými i sociálními skupinami je bezesporu cyklistika.

A co je ještě ideálním vyplněním volného času? Přeci Geocaching! No a právě jeho spojení s cyklistikou se tedy přímo nabízí. V okolí Žatce se vyloženě cyklistických keší mnoho nenachází, právě naopak, tudíž jsem se rozhodl nabídku trochu rozšířit. Jednou z mých oblíbených tras, po kterých se vracívám z vyjížděk, je právě cesta z Chomutova přes Březno a dále podél Ohře do Žatce. Na jaře roku 2022 byla vybudována nová, a mnohým chybějící, část cyklostezky mezi Droužkovicemi a Březnem, díky níž již není nutné jezdit relativně dlouhý úsek po rušné silnici, který řada lidí neměla ráda. Tohle zjištění vlastně stálo z nápadem pro keš.

Čeká na vás nepříliš náročná trasa, která je vedena primárně mimo frekventované silnice. Tu a tam se jim sice v několika kratších úsecích nevyhnete, ale valná většina cesty je naplánována tak, abyste se nemuseli obávat vyrazit třeba s dětmi. Cestou vás bude čekat několik zajímavých míst, která se nachází přímo podél trasy (např. ostrovní kostel, mořská signalizační bóje nebo vodník). V průběhu jízdy vás čeká jedno větší stoupání před Březnem, jedno za ním a pak ještě jedno malé za Strannou, nicméně žádné není příliš náročné (viz výškový profil). Trasa je tedy mírná až lehká.

Trasa je vedena po cestách vyasfaltovaných, ale i jen zpevněných, přičemž zejména kvůli závěrečné třetině, vedené kolem Ohře, nedoporučuji silniční kolo. Kromě pár kratších úseků se budete pohybovat ve stopě cyklotras č. 3080 a č. 6. Ačkoli je multina koncipována jako jednosměrná a ne okružní, tak pokud byste se na zpáteční jízdu do Chomutova necítili, můžete se zpátky svézt vlakem, případně vyrazit s kolem tím směrem, kterým budete potřebovat.

Mapa
Trasa multiny z Chomutova do Žatce vyznačená v mapě

Jak na kešku

Celá trasa od úvodních souřadnic po finálku má délku cca 27 km a časově lze zvládnout vcelku pohodovým tempem do 2 hodin. Nicméně samozřejmě záleží tom, jak zdatní cyklisté jste. Jednotlivé stage jsou na trase zvoleny tak, abyste nemuseli brzdit každých pár set metrů a trochu si zajezdili. U každého jednotlivého zastavení byste se měli buďto dozvědět, anebo spatřit něco zajímavého, byť by šlo jen o drobnost.

Pro snazší orientaci v terénu, pokud si nepotrpíte na kdovíjaké plánování předem, jsou k dispozici trasové waypointy upozorňující na důležité odbočky, abyste nikde nemuseli bloudit. Jinak by vám ale měla k orientaci stačit obyčejná mapa. A satelity, samozřejmě. Místo začátku pak nebylo zvoleno náhodou, jelikož je nedaleko od nádraží, kde můžete začít svou cestu, jste-li přespolní, ale zároveň nikoho nenutí zajíždět přímo až k němu.

Kostel
Ostrovní kostel sv. Bartoloměje ve Spořicích

Stage 1: Chomutov

Úvodní souřadnice vás přivedly k rušné okružní křižovatce v centru Chomutova kousek od autobusového nádraží. Kromě jiného se zde nachází i orientační mapa Chomutova a Jirkova. Za zmínku stojí, že na minimapě vpravo dole chybí dnešní D7 nebo je zde zakreslený ještě původní průběh trati 124 před přeložkou. Vás však bude zajímat šestimístné číslo na skle v pravém dolním rohu. Poslední číslice je číslo A (číslo je uvedeno ve formátu XXXXX-A).

Od první stage zamiřte k ulici Spořická (nemusíte se bát provozu, ulice není úzká), kterou následně pokračujte přes waypointy T1 a T2 k začátku cyklotrasy č. 3080, po níž pohodlně dojedete k dalšímu zastavení, kterým je zdejší ostrovní kostel.

Stage 2: Kostel sv. Bartoloměje

Souřadnice vás přivedly k bráně mostu spojující pevninu s ostrovem, na němž stojí spořický kostel. Most má na každé straně kamennou zídku, na níž je ještě kovové zábradlí. To má na každé straně nahoře nad vodorovnou částí několik malých kuliček. Počet těchto kuliček na jedné straně je číslo B (číslo je sudé).

Po zastávce u kostela následujte značení cyklotrasy směrem na Droužkovice, přičemž v místě waypointu T3 doporučuji pokračovat po silničce rovně, resp. mírně doprava (valy mějte po pravé ruce).

Stage 3: Kaple Panny Marie

Na místě třetí stage se nachází malá kaplička, která kdysi stávala při cestě spojující Droužkovice a Březno. Tato cesta již však dávno neexistuje. Před pár lety byla kaplička pěkně zrekonstruována, takže by byla škoda se u ní nezastavit a neprohlédnout si ji. Kolik schodů klesá od cesty před kapličku? Počet schodů je číslo C (číslo je liché).

Následně pokračujte přes waypoint T4 na nově dokončený úsek cyklostezky a vystoupejte nad Březno. V místě, kde nová cyklostezka končí, přejeďte silnici a pokračujte přes waypoint T5 k dalšímu zastavení.

Stage 4: Rusovlasá víla

V Březně můžeme nalézt řadu nových soch, které vznikly v průběhu nedávno uplynulých let. Některé z nich najdeme přímo v centru obce, jiné na jejím okraji. Jednou z nich je i Rusovlasá víla stojící při cyklostezce v místech s pěknými výhledy do krajiny. Ve spodní části sochy se nachází malý kovový štítek s třemi řádky textu. V prvním je uveden rok jejího vzniku. Ciferný součet roku je číslo D (číslo je dvojciferné).

Odtud pokračujte po cyklotrase přes Březno k další zastávce, která vás bude čekat na protějším vrcholku v osadě s příznačným názvem Kopeček. Pokud se nechcete porozhlédnout po Březně, doporučuji po sjezdu lesíkem na hlavní silnici odbočit doleva a svézt se k čerpací stanici, u níž pak odbočte z hlavní silnice a pokračujte směrem přes koleje.

Stage 5: Kopeček

Od osady Kopeček se vám naskytnou výhledy jak na Březno a poslední zbytky Chomutova, tak i na Doupov, vodní nádrž Nechranice a též prvně zahlédnete i obrysy části Žatce. Kopeček tvoří jen pár domků, ale našli bychom zde třeba sochu sv. Donáta z počátku 18. století. Vás však bude zajímat informační tabule, konkrétně její pravý dolní roh. Kolik se traduje příběhů o vzniku osady? Počet příběhů je číslo E (číslo je zapsáno slovně).

Následně pokračujte sjezdem ke křižovatce pod železničním přejezdem, kde doporučuji odbočit doleva k waypointu T6. Tam odbočte dolů na Vičice. Jedná se o jednodušší a rychlejší cestu než kolem nouzového přepadu pod přehradní hrází.

Strage 6: Signalizační bóje

Malý kousek nad Strannou nalezneme, kromě výhledů do krajiny, i sigalizační bóji Klidomořské magistrály. Jedná se o součást recesistického projektu Moře klidu, který si klade za cíl nahradit území po bývalých povrchových dolech vnitrozemským mořem, přičemž slaná voda by se přivedla tzv. slanovodem z Baltu. Ve vrchní části signalizační bóje se nachází pod nápisem MADE IN ITALY čtyřmístné číslo. Ciferace tohoto čísla je číslo F.

Kousek od signalizační bóje, ve směru trasy, se nachází pěkná vyhlídka na řeku Ohři, odkud pochází i úvodní fotografie v listingu.

Stage 7: Přívlacké kolo

Co by to bylo za cyklistickou multinu, kdyby zde nebylo i nějaké to kolo. Tedy kromě toho, na němž jedete. Přívlaky jsou malinkou, ale velmi pěknou vískou, o čemž svědčí i výzdoba, kterou se prezentují místní v okolí turistického rozcestníku. Kromě kola se zde nalézají třeba i „smějící se kameny“. Když se podíváte napravo od rozcestníku, spatříte dvojici žlutých cyklistických značek, které mají vzadu bílý štítek s číslem v kroužku. Toto číslo je číslo G.

Z Přívlak pokračujte dále po cestě podél řeky Ohře, přičemž v místě waypointu T7 doporučuji odbočit vlevo, abyste se vyhnuli nehezké „stráňce“ (hupu).

Stage 8: Vodník

Asi každá vodní plocha u nás má někde svého vodníka, a je jedno, jestli se jedná o rybník nebo řeku. Jeden takový vodník se nachází i před chatami u Ohře kousek před Žatcem. Spokojeně si tu sedí, bafá ze své dýmky a čeká na dušičky. Nalevo od něj se nachází lavička s výraznou barvou. Pokud je její barva modrá je H=9, pokud zelená je H=7 a pokud žlutá je H=5.

No a od vodníka už to máte jen kousek do Žatce! Pokračujte dále po cestě podél řeky, u níž se ostatně nachází i poslední stage, přičemž k té se dostane nejlépe přes waypoint T8. Upozornění: jelikož je železniční most v Žatci v rekontrukci, není možné jet po cestě vedoucí pod ním. V místě waypointu TX proto jeďte rovně a ne doprava.

Stage 9: Sluneční hodiny

Vítejte v Žatci! Konkrétně v odpočinkové části podél řeky Ohře. Jedná se o místo, kam chodí řada místních na procházku a stále se postupně vylepšuje. Jednou ze zdejších instalací jsou i sluneční hodiny nacházející se na dohled od jezu. Na tabulkách s římskými čísly se v pravém dolním rohu nachází několik čárek. Počet těchto čárek je číslo I (číslo je liché).

Finálka

Nyní již máte všechny potřebné indicie k tomu, abyste se mohli vydat pro kešku. Krabičku naleznete na souřadnicích:

N 50° (D+E+I).(G-C)(F-A)(D-H)
E 013° 3(F-I).(E+G)(H-C)(A+B)

Pro nalezení krabky není třeba nikam složitě lézt, ani nic složitého vymýšlet. Až k ní ostatně dojedete pohodlně na kole. Ke keši se, prosím, chovejte opatrně, ať vydrží co nejdéle. Pokud ke svému logu připojíte nějakou fotografii z cesty nebo čehokoli jiného z jejího okolí, potěšíte mne. Jen popisů a fotek místa finálky se, prosím, zdržte.

Od kešky pak můžete pokračovat na nádraží (viz příslušné waypointy) nebo zamířit tam, kam zrovna potřebujete. Závěrem ještě zmíním snad pro všechny jasnou věc, že cestu doporučuji absolvovat za pěkného počasí. Nicméně nemohu nepřipomenout jedno „cyklistické moudro“: „neexistuje špatné počasí, ale pouze špatně oblečený cyklista.“ :-)

Kameny
Smějící se kameny v Přívlakách

Použité zdroje

Infotabule podél trasy
Mapové podklady z webu Mapy.cz
Článek „Cyklistika“ z e-knihy Pobyt v letní přírodě

Qehul myrin, mn avz, mrz, cbq xbfgxbh (cev bqpubqh imql qboer mnxelw!)