Veľká Homoľa Multi-cache

Hidden : 4/16/2019

Veľká Homoľa

So zánikom pôvodnej rozhľadne z roku 2001 zanikla aj Chuliganova keška z roku 2004. Pôvodnú rozhľadňu zatvorili v septembri 2016, v nasledujúcom roku ju zbúrali. Zaujímavosťou je, že v minulosti tu stála ešte jedna rozhľadňa, postavená už v roku 1894 Modranským turistickým spolkom a nosila meno Irma. Na rozhľadňu sa najrýchlejšie dostanete zo Zochovej chaty za približne hodinu pohodovým tempom po červenej značke. Ak máte radi menej ľudí alebo okruh, môžete pri hvezdárni zabočiť na Vápenku a odtiaľ k rozhľadni. Trás sem vedie pomerne dosť, napríklad aj z Modry po modrej a Pezinku po červenej (alebo neskôr zelenej) turistickej značke.

Ak máte radi krásne výhľady, spravte si výlet na Veľkú Homolu. Nová rozhľadňa, ktorá je prístupná od 3. novembra 2018 dostala meno po niekdajšom lesnom správcovi Alexandrovi Filípkovi (1846 – 1927. Staral sa nielen o modranské lesy, ale pričinil sa o rozvoj turizmu, cestovného ruchu, Harmónie ako letoviska či vznik prvého turistického spolku v niekdajšom Uhorsku.

Rozhľadňa Alexandra Filípka dosahuje výšku 20,4 m, má 6 poschodí a na jej vrchol sa dostanete po zdolaní 120 schodov. Odmenou Vám budú výhľady nielen na okolité Malé Karpaty, ale tiež na Podunajskú nížinu, Biele Karpaty, Považský Inovec, Tribeč, Strážovské vrchy, Vtáčnik, Veľkú Fatru, Pohronský Inovec, Východné Alpy v Rakúsku, Pavlovské vrchy a Chřiby na Morave. Vybudovaná je zo smrekovca opadavého a ako doplňujúci materiál je použitá oceľ. Ide o modernú stavbu, pri ktorej si môžete oddýchnuť pod prístreškom alebo pokračovať ďalej v turistike (napr. na skalnatý útvar Traja jazdci, Kamenné vráta, na Pezinskú Babu či Zámčisko).

Vybudovať novú, bezpečnú rozhľadňu sa podarilo vďaka finančným prostriedkom miest Modra a Pezinok, Bratislavského samosprávneho kraja i dobrovoľným darcom v rámci vyhlásenej verejnej zbierky.

Stavba rozhľadne bola zahájená 4. mája 2018 a dokončená bola bola 26. októbra toho istého roku. Výška samotnej veže je 20,4 metra a na vrchol vedie 120 schodov. Zhotovená je z dreva a oceli. Konkrétne bolo použitého 23,31 m3 smrekovca opadavého na nosnú konštrukciu a na podcesty a schodnice 6,5 m3. Ďalej bolo použitých 4648 kg oceli, z toho 4191 kg na spojovacie prvky a zvyšok na zábradlia a madlá.

Zdroj

Fotogalériu z výstavby rozhľadne si môžete pozrieť >TU<.

A ako na kešku? Keška sa nenachádza na úvodných súradniciach! Na nich nájdete rozhľadňu.

Keška je uložená niekoľo metrov od rozhľadne v dutine stromu pri zemi. K údajom sa môžete dostať rôznymi spôsobmi, keďže údaje vytesané hore na rozhľadni nemusia byť v zime čitateľné. Nájdete ich buď na turistickom smerovníku pri rozhľadni alebo na pamätnej tabuľke pri vstupe na schodisko alebo hore na rozhľadni. Vždy sa jedná o rovnaké číslo.

A
Smerovník: Posledná číslica roku na modrej trase (vľavo dole).
Tabuľa: Pôdorys veže je 4,Ax4,A metra.
Rozhľadňa: Vysoká - 754 m.n.m. je vzdialená A km.

B
Smerovník: K Trom jazdcom je to B minút.
Tabuľa: Úplný ciferný súčet roku v riadku "Autori návrhu".
Rozhľadňa: Kukla - 564 m.n.m. je vzdialená B km.

X
Smerovník: Číselný údaj vpravo dole na zelenej turistickej trase je 5102/X,3a.
Tabuľa: Výška vyhliadkovej veže je 21,X metra.
Rozhľadňa: Dubová je vzdialená X km.

Y
Smerovník: Číselný údaj vpravo dole na červenej turistickej trase je 070Y/11,0a.
Tabuľa: Úplný ciferný súčet ceny rozhľadne je Y.
Rozhľadňa: Svätý Jur je vzdialený 1Y km.

Z
Smerovník: Číselný údaj vpravo dole na modrej turistickej trase je 2Z28/7,2a.
Tabuľa: Hmotnosť oceľových styčníkov je Z200 kg.
Rozhľadňa: Čertov kopec - 752 m.n.m. je vzdialený Z km.

N 48° 21.ABA' E 17° 15.XYZ'

Keška je súčasťou puzzle Slovenské rozhľadne