Skip to content

# 07 - ORTIGA - ROTA DAS 3 PROVINCIAS Traditional Geocache

This cache has been archived.

Clube das Sandes: Cumpriu a sua missão.

Aquele abraço do Clube das Sandes

More
Hidden : 4/11/2018
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
3 out of 5

Size: Size:   small (small)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


REBOLOS 4

PT -

Só possui Logbook. devem levar material de escrita.

Desfrutem do local, da sua calma, da sua beleza.

1 abraço

Clube das Sandes

ENG -

You only have Logbook. Must carry writing materials.

Enjoy the place, its calm, its beauty.

1 hug

Clube das Sandes

PT -

Origem: Wikipédia, a enciclopédia livre.

BEIRA BAIXA

É uma província (ou região natural) situada na região do Centro (Região das Beiras) em Portugal, originalmente criada no século XIX a partir de parte do território da anterior Província da Beira. A Beira Baixa abrange as sub-regiões da Beira Interior Sul e da Beira Interior Norte, da Cova da Beira e parcialmente do Pinhal Interior Sul e Pinhal Interior Norte, englobando grande parte do Distrito de Castelo Branco. Na reforma administrativa de 1936 foi novamente criada uma divisão chamada Província da Beira Baixa. Esta nova província abrange agora só a parte interior sul da antiga Província da Beira, ou seja, aproximadamente o atual Distrito de Castelo Branco. No entanto, as províncias de 1936 praticamente nunca tiveram qualquer atribuição mas são utilizadas diariamente no quotidiano dos portugueses e compreendem uma província histórica de Portugal.

Faz fronteira a Norte com a Beira Alta, a Noroeste com a Beira Litoral, a Sudoeste com o Ribatejo, a Sul com o Alto Alentejo e com a Espanha (província de Cáceres, na Estremadura) e a Leste com a Espanha (província de Cáceres), na Estremadura.

RIBATEJO

É uma província histórica de Portugal instituída pela reforma administrativa de 1936 através da excisão de 22 municípios anteriormente pertencentes à província da Estremadura. Subsistiu até à década de 70 do século XX, depois de que a organização administrativa do país saída da constituição de 1976 não tenha contemplado as províncias.

A mancha do Ribatejo, centrada em Santarém, situa-se em terrenos da Beira Litoral, da Beira Baixa, da Estremadura e do Alto Alentejo.

Como província, integrava 23 concelhos: 2 do distrito de Lisboa, 2 do distrito de Setúbal, 1 do distrito de Portalegre e todo o distrito de Santarém (exceto os concelhos de Mação e de Ourém). Em 1945, foi criado o concelho do Entroncamento a partir de áreas até então pertencentes aos concelhos de Torres Novas e de Vila Nova da Barquinha. A região ficou então assim:

Distrito de Santarém: Abrantes, Alcanena, Almeirim, Alpiarça, Benavente, Cartaxo,

Chamusca, Constância, Coruche, Entroncamento, Ferreira do Zêzere, Golegã, Rio Maior, Salvaterra de Magos, Santarém, Sardoal, Tomar, Torres Novas, Vila Nova da Barquinha.

Distrito de Lisboa: Azambuja, Vila Franca de Xira.

Distrito de Setúbal: Alcochete, Montijo.

Distrito de Portalegre: Ponte de Sor.

O seu antigo território reparte-se atualmente pelas regiões do Alentejo, Centro e da Área Metropolitana de Lisboa, sendo que até 2002 era o núcleo central da extinta região de Lisboa e Vale do Tejo. Em termos de sub-regiões, acha-se repartido pela Grande Lisboa (concelho de Vila Franca de Xira), Alto Alentejo (concelho de Ponte de Sor) e ainda pela totalidade da sub-região da Lezíria do Tejo e quase todo o Médio Tejo (exceto os concelhos de Mação e de Ourém).

A Lezíria compreende a área de planície inundável pelo rio Tejo e terrenos adjacentes, e inclui solos de aluvião, de ótima qualidade, nos quais a vinha ostenta todo o seu vigor. Nestas terras fertilíssimas para além da vinha encontram-se plantações de cereais, melão, tomate e excelentes pastagens para gado bovino e equino.

O Bairro surge na margem direita do Tejo (Norte do Ribatejo), com um relevo pouco acentuado, adjacente e de formações areníticas, calcárias e argilosas cujas tonalidades são variadas, podendo ir desde o esbranquiçado até aos acastanhados, vermelhos e alaranjados. Nestes solos argilosos encontram-se culturas arbustivas e arbóreas nas quais impera a oliveira que convive de perto com a vinha, o trigo e o milho.

A Charneca estende-se da margem esquerda do rio Tejo até ao Alentejo (Sul do Ribatejo). Nela encontra-se solos arenosos, incluindo vastas áreas de montado de sobro, bem como de eucaliptos e pinheiros. Contudo também é possível observar, em locais mais favoráveis, cultivo de cereais e vinha, bem como arroz nas zonas mais irrigadas.

Os campinos ribatejanos da Lezíria e da Charneca usam como traje de gala camisa branca, colete encarnado, calças e capote azuis, meia branca e barrete verde com borla encarnada. Os campinos ribatejanos do Bairro usam como traje de gala camisa branca, colete negro, calças e capote negros, meia branca e barrete negro.

ALENTEJO

É uma região do centro-sul de Portugal. Compreende integralmente os distritos de Portalegre, Évora e Beja, e a metade sul do distrito de Setúbal e parte do distrito de Santarém (NUT II), sendo assim a maior região estatística de Portugal em termos de área. Limita a norte com a Região do Centro (Região das Beiras), a este com a Espanha, a sul com a Região do Algarve e a oeste com a Região de Lisboa e também com o Oceano Atlântico. Tem uma área de 31 551,2 km² (33% do continente) e 760 098 habitantes (censos 2011) (7,6% do Continente, 7,4% de Portugal). Compreende uma das NUTS II de Portugal.

A nível de IDH (Índice de Desenvolvimento Humano) que classifica a qualidade de vida dos cidadãos, a região do Alentejo apresenta uma taxa de 0,872 que é considerada como muito elevada e acima da média nacional. A nível de segurança e criminalidade, o Alentejo é a região com a mais baixa taxa de criminalidade no país e ainda uma das regiões mais seguras de Portugal.

Segundo dados estatísticos do INE, em 2014 a média salarial no NUT II do Alentejo estava nos 804,00€, fazendo desta a terceira melhor região a nível nacional no que diz respeito à média salarial dos trabalhadores.

Note-se que esta divisão não coincide com a antiga região tradicional do Alentejo, que era constituída por duas das antigas províncias: o Alto e Baixo Alentejo e que era ligeiramente menor que a atual, incluindo apenas os distritos de Évora e Beja (na sua totalidade), praticamente todo o distrito de Portalegre (exceto o concelho de Ponte de Sôr, que fazia parte da antiga província do Ribatejo), e a metade sul do de Setúbal (os concelhos desse distrito que fazem parte da atual região do Alentejo Litoral (Alcácer do Sal, Grândola, Santiago do Cacém e Sines). Deste modo, a sub-região (NUT III) da Lezíria do Tejo.

ENG –

From Wikipedia, the free encyclopedia

BEIRA BAIXA

It is a province (or natural region) located in the region of the Center (Beiras Region) in Portugal, originally created in the nineteenth century from part of the territory of the former Beira Province. Beira Baixa covers the sub-regions of Beira Interior Sul and Beira Interior Norte, Cova da Beira and partially of Pinhal Interior Sul and Pinhal Interior Norte, encompassing much of the District of Castelo Branco. In the administrative reform of 1936 a division was again created called Beira Baixa Province. This new province now covers only the inner southern part of the old Beira Province, that is, approximately the present District of Castelo Branco. Nevertheless, the provinces of 1936 practically never had any attribution but are used daily in the daily life of the Portuguese and comprise a historical province of Portugal.

It borders North with Beira Alta, Northwest with Beira Litoral, Southwest with Ribatejo, South with Alto Alentejo and with Spain (province of Cáceres, Estremadura) and to the East with Spain (province of Cáceres ), in Extremadura.

RIBATEJO

It is a historical province of Portugal instituted by the administrative reform of 1936 through the excision of 22 municipalities previously belonging to the province of Extremadura. It survived until the 1970s, after the country's administrative organization exited the 1976 constitution did not contemplate the provinces.

The spot of the Ribatejo, centered in Santarém, is located in lands of Beira Litoral, Beira Baixa, Estremadura and Alto Alentejo.

As a province, it comprised 23 municipalities: 2 of the district of Lisbon, 2 of the district of Setúbal, 1 of the district of Portalegre and all the district of Santarém (except the municipalities of Mação and Ourém). In 1945, the county of Entroncamento was created from areas formerly belonging to the municipalities of Torres Novas and Vila Nova da Barquinha. The region looked like this:

District of Santarém: Abrantes, Alcanena, Almeirim, Alpiarça, Benavente, Cartaxo, Chamusca, Constância, Coruche, Entroncamento, Ferreira do Zêzere, Golegã, Rio Maior, Salvaterra de Magos, Santarém, Sardoal, Tomar, Torres Novas, Vila Nova da Barquinha.

District of Lisbon: Azambuja, Vila Franca de Xira.

District of Setúbal: Alcochete, Montijo.

District of Portalegre: Bridge of Sor.

Its former territory is now divided by the regions of Alentejo, Center and Lisbon Metropolitan Area, and until 2002 was the central nucleus of the extinct region of Lisbon and Vale do Tejo. In terms of subregions, it is divided into Greater Lisbon (Vila Franca de Xira county), Alto Alentejo (Ponte de Sor county) and the entire sub-region of Lezíria do Tejo and almost all of the Middle Tagus (except the municipalities of Mação and Ourém).

The Lezíria comprises the floodplain area along the Tagus River and adjacent lands, and includes alluvial soils, of excellent quality, in which the vineyard shows all its vigor. In these fertile lands besides the vineyard are plantations of cereals, melon, tomato and excellent pastures for cattle and horses.

The neighborhood appears on the right bank of the Tagus (North of Ribatejo), with a slight accent, adjacent and of arenitic, calcareous and clay formations whose tonalities are varied, ranging from the whitish to the brownish, red and orange. In these clay soils are shrub and tree crops in which the olive tree reigns that lives closely with the vine, wheat and corn.

The Charneca extends from the left bank of the river Tagus to the Alentejo (South of Ribatejo). In it are sandy soils, including vast areas of cork oak, as well as eucalyptus and pine trees. However, it is also possible to observe, in more favorable places, cultivation of grains and vineyards, as well as rice in the most irrigated areas.

The Ribatejo campuses of Lezíria and Charneca wear white shirt, red vest, blue trousers and cape, white stocking and green cap with red tassel. The Ribatejo campuses of the neighborhood wear white shirt, black vest, trousers and black cloak, white stocking and black cap.

ALENTEJO

It is a region of south-central Portugal. It comprehends integrally the districts of Portalegre, Évora and Beja, and the southern half of the district of Setúbal and part of the district of Santarém (NUT II), being thus the greater statistical region of Portugal in terms of area. It limits the north with the Region of the Center (Region of the Beiras), the east with Spain, the south with the Region of the Algarve and the west with the Region of Lisbon and also with the Atlantic Ocean. It has an area of 31 551.2 km² (33% of the continent) and 760 098 inhabitants (2011 censuses) (7.6% of the continent, 7.4% of Portugal). It comprises one of the NUTS II of Portugal.

At the HDI (Human Development Index) level that classifies the quality of life of citizens, the Alentejo region presents a rate of 0.872 which is considered to be very high and above the national average. In terms of security and crime, Alentejo is the region with the lowest crime rate in the country and still one of the safest regions in Portugal.

According to INE statistics, in 2014 the average salary in NUT II of Alentejo was at € 804.00, making it the third best region at national level with regard to the average salary of the workers.

It should be noted that this division does not coincide with the former traditional Alentejo region, which consisted of two of the former provinces: Upper and Lower Alentejo and which was slightly smaller than the present one, including only the Évora and Beja districts (in (except for the county of Ponte de Sôr, which was part of the old province of Ribatejo), and the southern half of Setúbal (the districts of that district that form part of the present region of Alentejo Litoral Alcácer do Sal, Grândola, Santiago do Cacém and Sines). Thus, the sub-region (NUT III) of the TEJO River.

This page was generated by Geocaching Portugal Listing Generator

Additional Hints (Decrypt)

CG - BYVIRVEN / RAT - BYVIR GERR

Decryption Key

A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M
-------------------------
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z

(letter above equals below, and vice versa)