NKKV #09 – Ponavka a Zahumensky potok Event Cache

Geocaching HQ Admin: Thank you for hosting this geocaching event! The date of the event has passed. We automatically archive events after 30 days (60 days for Mega- and Giga-Events). Attendees can still log archived events, log trackables, and share their experiences.

Hidden : Wednesday, June 20, 2018

Size: Size:   other (other)

Vždy, když někam vyrážím na kola, snažím se nejen hledat kešky v okolí, ale poznávat vše okolo. Proto chci zkusit při svých výletech uspořádat sérii eventů „Na kole kolem vody“ čili NKKV. Po dvou předloňských, v mých oblíbených Beskydech (GC6Q10Y) a kolem Křtinského potoka (GC6Q4FR), čtyř v r.2017 – okolo jedovnických rybníků (GC75P5E), kolem Svratky a Dyje z Brna do Břeclavi (GC788F1), kolem jihočeských rybníků a říčky Stropnice v Nových Hradech (GC78PC6) a části údolí kolem potoku Rakovce (GC7CBAA).  V r.2018 proběhly zatím dva eventy, a to kolem Útěchovského potoka a potoka Melatín (GC7MQ5N), což byly pravostranné přítoky řeky Svitavy, a kolem Kuního potoka a Časnýře (GC7MQ66), levostranných příkoků Svitavy. Nyní se vrátíme zpět k pravostrannému přítoku Svitavy.

Ponava pramení v lesích nedaleko obce Vranov u Brna, protéká obcí Lelekovice a dále Údolím Ponávky do Brna. Zde protéká jeho místními částmi Mokrá Hora, Řečkovice a Královo Pole, než poblíž bývalé dělnické kolonie podél Myslínovy ulice vstupuje do podzemí. Od tohoto místa dále se směr toku v historii dvakrát zásadně změnil. Původní tok procházel z Králova Pole soustavou rybníků okolo Červeného mlýna (nedaleko dnešního Nákupního centra Královo Pole), přes park Lužánky, náměstí 28. října, v trase ulic Příkop a Ponávka a kolem ulice Vlhké, kde do ní ústil Svitavský náhon. U Dornychu se do ní vléval Svratecký náhon. Nedaleko Zvonařky se Ponávka až do začátku 20. století vlévala do Svitavy, původně do jejího hlavního toku, který byl po regulaci v polovině 19. století změněn na vedlejší rameno. To bylo počátkem 20. století zčásti zasypáno a od Svitavy odděleno, takže Ponávka převzala jeho trasu a další necelé století tekla dále na jih a vlévala se u Komárova do Svratky. Na konci 19. století byla Ponávka v prostoru tehdejších předměstí (od Lužánek po soutok se Svrateckým náhonem) zatrubněna, v dalších letech byl tunel vodoteče prodloužen severním směrem až k dnešní železniční stanici Brno-Královo Pole. Do roku 1993 vedla Ponávka touto soustavou štol ve své původní trase až do Svratky. Tehdy byla vybudována nová, asi tři kilometry dlouhá podzemní štola CI, která odvádí vodu Ponávky od královopolského nádraží východním směrem, přibližně podél železniční trati 250, do Cacovického náhonu v Maloměřicích, tedy do řeky Svitavy. Do štoly C1 jsou též svedeny potoky přitékající do Brna od severu.

Start

Se všemi, kteří si budou chtít protáhnout tělo, se sejdeme se ve středu 20. června 2018 v 15.00 hod na souřadnicích N49°18.356´ E16°37.360, která vás zavedou na parkoviště před vranovským hřbitovem. Tady je oficiální místo eventu a zde se zdržíme do 15.30 hod. Poté se vydáme po lesní cestě k pramenu Ponávky.

Trasa

Trasa (na vyžádání zašlu emailem ve formátu gpx.) povede většinou po lesních cestách a místních komunikacích. Od hřbitova se vydáme po lesní cestě k pramenu Ponávky, dále sjedeme do Vranova, který projedeme po místních cestách a začneme zdolávat první metry k „horské prémii“ u Lelkovadla – pasti na lelky. Dále budeme pokračovat povětšinou již jen dolů z kopce. Nejdříve po asfaltové cestě kolem Záhumenického potoka až k rybníčku na okraji Lelekovic, a dále po polních a lesních cestách naučné stezky „Krajem říčky Ponávky“, která končí v Mokré Hoře. Odtud pojedeme kolem Ponávky Zamilovaným hájkem a event zakončíme v místech, kde Ponávka pokračuje ve štole C1. Kdo bude chtít, může se mnou po eventu dojet i k Cacovickému náhonu, kam štola C1 vtéká.

Logování

Uskuteční se na oficiálním místě eventu. Pokud si někdo někde stopne kolem projíždějící logbook, zalogování mu bude umožněno. Je samozřejmě možné absolvovat i jakoukoli část podle fyzických a časových možností účastníků. V místě startu budou k dispozici CWG za neobvyklých 100Kč, po absolvování trasy budou k mání za u mě obvyklých 0Kč, 1nick = 1x CWG.

Důležité upozornění

Akce se uskuteční za každého počasí. Trasa je vhodná pro treková a horská kola. Eventu se každý cyklista zúčastní na vlastní nebezpečí. Na silnicích a cestách dodržujte pravidla silničního provozu, buďte ohleduplní k řidičům i ostatním cyklistům. Předpokládám, že se akce zúčastní cyklisté rozličných výkonnostních skupin, kteří vědí, co je potřeba mít sebou na cyklistický výlet pro všechny případy (nářadí, rezervní duši, svítilny, pláštěnku apod.).