Skip to content

EC46PM CAL/LIME [Ribeira do Guilherme - Nordeste] EarthCache

Hidden : 4/18/2016
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


CAL/LIME

FORNOS DE CAL

[Nordeste – Açores]

EARTHCACHE

PORTUGUÊS

O FORNO DE CAL DA RIBEIRA DO GUILHERME

O Forno de Cal, em ruínas, existente no local, é datado de 1906, provavelmente a mesma data dos moinhos da Ribeira do Guilherme. Dos cinco moinhos que ficavam a montante do forno, apenas um subsiste em ruínas, tendo todos os outros desaparecido, nas cheias de 1986. Este Forno de Cal foi recuperado em Junho de 2014.

Antigos Fornos de Cal

A cal, produzida a partir de depósitos calcários de origem marinha (vinda, em particular da vizinha ilha de Santa Maria), era usada para rebocar e isolar a humidade das casas. Tal como o barro constituiu produto de exportação exclusivo e teve o seu auge no princípio do séc. XX.

“A geologia da ilha de Santa Maria caracteriza-se pela presença de um substrato basáltico deformado por fraturas que seguem uma orientação preferencial NW-SW, no qual está intercalada uma densa rede filoniana com a mesma orientação. Intercalados nos basaltos encontram-se algumas formações de carácter traquibasáltico. Sobre estes materiais encontram-se extensos depósitos fossilíferos, incrustados em depósitos calcários de origem marinha, formado num período de transgressão em que o oceano se encontraria a cerca de 40 metros acima do atual nível médio do mar. A presença destes depósitos, únicos nos Açores, originou na ilha uma indústria de extração de calcário e fabrico de cal, que atingiu o seu auge no princípio do século XX, encontrando-se há muito extinta”.

A PRODUÇÃO DE CAL

“A tecnologia de fabrico da cal é simples, consistindo na disposição entremeada de camada de pedra calcária e de combustível (como cepas, torgas, ramos e outros materiais lenhosos). Neste processo o importante é que a lenha arda lentamente e durante muito tempo, através do controlo cuidadoso das entradas de ar (de maneira a que o fogo não se apague nem arda demasiado depressa e com violência), o que permite a calcinação eficiente do calcário e a sua transformação em cal. Depois de arrefecer a cal era então retirada pela boca de descarga, situada no fundo do forno, e transportada para o armazém da cal”.

Tipos de Cal

A cal virgem é classificada conforme o óxido predominante:


1- Cal virgem cálcica tem óxido de cálcio entre 100% e 90% dos óxidos totais presentes;
2- Cal virgem magnésica tem óxido de cálcio entre 90% e 65% dos óxidos totais presentes;
3 -Cal virgem dolomítica tem óxido de cálcio entre 65% e 58% dos óxidos totais presentes.


No mercado global da cal, a cal virgem cálcica predomina, pela sua aplicação nas áreas das indústrias siderúrgicas, de açúcar e de celulose.
Outro tipo de cal muito comum no mercado é a cal hidratada.
A cal hidratada é composta por um pó de cor branca, resultante da combinação química dos óxidos anidros da cal virgem com a água.


É classificada conforme o hidróxido predominante presente:


- Cal hidratada cálcica;


- Cal hidratada magnésica;


- Cal hidratada dolomítica.


A utilização da cal hidratada é muita alargada, principalmente em argamassas para assentamento de tijolos e revestimento de paredes.
A cal hidratada tem características aglomerantes como o cimento mas, o endurecimento da cal ocorre pelo contacto com o ar.

Esta reação transforma a cal hidratada num carbonato tão sólido quanto o calcário que a originou.

O que podes aprender com esta EarthCache?

CAL

“O óxido de cálcio (conhecido como cal) é uma das substâncias mais importantes para a indústria, sendo obtida por decomposição térmica de calcário.
Também chamada de cal viva ou cal virgem, é um composto sólido branco.
É utilizada na indústria da construção civil para elaboração das argamassas utilizadas na construção de paredes e muros, assim como, na pintura destes.
A cal também tem emprego na indústria cerâmica, siderúrgicas (obtenção do ferro) e farmacêutica como agente branqueador ou desodorizante.
O óxido de cálcio é utilizado para produzir hidróxido de cálcio, este é utilizado na agricultura para o controlo de acidez dos solos e, na metalurgia extractiva para produzir escória contendo as impurezas (especialmente areia) presentes nos minérios de metais.
O calcário, depois de extraído, seleccionado e moído, é submetido a elevadas temperaturas em fornos num processo conhecido como calcinação que, dá origem ao CaO (óxido de cálcio) e CO2, a equação química desse processo é: CaCO3 + calor => CaO + CO2.

Para que esta reação ocorra a temperatura do forno deve ser de no mínimo 850 °C mas, a eficiência total da calcinação acontece quando a temperatura atinge 900 a 1000 °C.

Esta temperatura é garantida pela queima de um combustível que pode ser: lenha, carvão, etc. Para a obtenção da cal hidratada é necessário promover a reacção da cal virgem com H2O, ou seja: CaO + H2O => Ca(OH)2.

PARA REALIZAR E REGISTAR ESTA EARTHCACHE:

PERGUNTAS:

Para “encontrar/registar” esta cache deverá: provar que esteve no local e responder às seguintes questões, enviando um email/mensagem de Geocaching, com as respostas, em português ou em inglês, para o nosso perfil.

Só depois, de enviar as respostas, e conforme as “guidelines” para as Earthcaches, deverá efetuar o seu registo!

Serão removidos todos os registos que não obedeçam a estes requisitos.

1. Estudando o tema geológico proposto nesta earthcache, responde às seguintes questões:

a) A cal é produzida a partir de que tipo de rocha?

b) A que temperatura acontece a eficiência total da calcinação?

c) Qual é a utilização mais comum da cal?

d) A cal é classificada conforme o hidróxido predominante presente.

A partir desta classificação, identifique os vários “tipos” de cal.

e) De onde era proveniente a “matéria-primautilizada na produção de cal, neste forno?

2. A partir da tua visita e observações ao GZ desta earthcache, responde às seguintes questões:

a) Identifica o tipo de pedra utilizado na construção deste forno.

b) Para chegar à boca de descarga deste forno, tem de passar por baixo de uma laje de “pedra de lavoura”, que encima a porta de entrada”.

Verifique se, na face desta laje, do lado do forno, existem vestígios de cal! Descreve o que é visível nesta face desta laje.

c) Este forno tem, na realidade, uma forma de tronco de cone. Supondo que este forno teria uma forma aproximada cilíndrica, estime a produção de cal deste forno, estimando o diâmetro e altura deste forno e sabendo que por cada metro cúbico de capacidade, eram produzidos cerca de cem quilos de cal.

               3.  

TAREFA  OBRIGATÓRIA:Deverá tirar uma foto sua, onde você apareça (ou com um papel/placa onde conste o seu nickname e a data da visita) e que comprove a sua presença no GZ desta EC - NÃO META SPOILERS. Esta foto deverá ser colocada no seu registo ou enviada por email ou sistema de mensagens de Geocaching, para o owner!


Não responderemos ao seu contato, a não ser que haja algum “problema” com as suas respostas ou registo.

TYPES OF LIME

LIME KILNS

[Nordeste – Azores]

ENGLISH

EARTHCACHE

The KILNS LIME OF “RIBEIRA DO GUILHERME”

The Lime Kiln, in ruins, existing on site, is dated 1906, probably the same date of “Ribeira do Guilherme” Mills. Of the five mills that were upstream of the oven, only one remains in ruins, and all the other disappeared in 1986. This flood Lime Kiln was recovered in June 2014.

Former Lime furnaces

The lime produced from marine origin of calcareous deposits (coming in particular from the neighboring island of Santa Maria), was used to tow and to isolate the humidity of the houses. As the clay formed product exclusive export and had its peak at the beginning of the century. XX.

"The geology of Santa Maria Island characterized by the presence of a basaltic substrate fractures deformed following a preferred orientation SW-NW, which is sandwiched Philonian a dense network with the same orientation.
Interspersed in basalts are some traquibasáltico character formations. On these materials are extensive fossil deposits, embedded in limestone deposits of marine origin, formed a transgression period in which the ocean would meet about 40 meters above the current average sea level. The presence of these deposits, only in the Azores, originated on the island a limestone extraction industry and lime manufacturing, which reached its peak in the early twentieth century, meeting long extinct".

THE LIME PRODUCTION

"Lime manufacturing technology is simple, consisting in the provision of intermingled layer of limestone and fuel (such as strains, Torgas, branches and other woody materials). In this process it is important that the wood burns slowly and for a long time, through careful control of the air intakes (so that the fire does not go out or burn too quickly and violently), which enables efficient calcination of limestone and its transformation into lime. After cooling the lime was then removed by discharging mouth, located on the oven bottom, and transported to the lime storage ".

Types of Lime

The quicklime is classified as the predominant acid:
1- virgin calcium lime is calcium oxide between 100%

and 90% of the total oxide present;
2- Lime virgin magnésica calcium oxide has between 90%

and 65% of the total oxide present;
3 -Lime virgin dolomitic calcium oxide has between 65%

and 58% of the total oxide present.

In the global Lime market, calcium quicklime dominated by its application in the areas of ironworks, sugar and cellulose.
Another very common type of lime on the market is hydrated lime. Hydrated lime is comprised of a white powder, resulting from the chemical combination of the anhydrous oxides of quicklime with water.


It is classified as the predominant hydroxide present:
- Hydrated lime calcium;

- Hydrated lime magnesium;

- Hydrated lime dolomite. The use of hydrated lime is much extended, particularly in mortars for bricklaying and wall cladding.


Hydrated lime is cement as binders characteristics but hardening lime occurs by contact with air.
This reaction transforms the hydrated lime as a solid carbonate as limestone that originated it.

What can you learn from this EarthCache?

LIME

"Calcium oxide (known as lime) is one of the most important substances for industry, and is obtained by thermal decomposition of limestone.
Also called lime or quicklime, is a white solid. It is used in the construction industry for the preparation of mortars used in the construction of walls and walls, as well as in painting these.
Lime also have jobs in the ceramics industry, steel (obtaining iron) and pharmaceuticals as a bleaching agent or deodorant.

Calcium oxide is used to produce calcium hydroxide, it is used in agriculture for the control of soil acidity and in extractive metallurgy to produce slag containing impurities (especially sand) present in the ores. The limestone, after extraction, selected and milled, is subjected to high temperatures in furnaces in a process known as chalking which gives rise to CaO (calcium oxide) and CO2, chemical equation for this process is: CaCO3 + heat => CaO + CO2.

To this reaction occurs at oven temperature should be at least 850 ° C, but the overall efficiency happens when the calcination temperature is 900 to 1000C.

This temperature is ensured by firing a fuel that can be: wood, coal, etc. To obtain the hydrated lime is necessary to promote the reaction of quicklime with H2O, ie: CaO + H2O => Ca (OH) 2.

TO PERFORM AND LOG THIS EarthCache:

QUESTIONS:

To "find / register" this cache must: prove that visited the site and answer the following questions by sending an email / message Geocaching, with answers (in Portuguese or in English, only) to our profile.

Only later, sending the answers, and as the "guidelines" for EarthCaches should make your registration! They will be removed from all records that do not meet these requirements.

1. Studying the geological theme proposed this EarthCache, answer the following questions:


a) Lime is produced from that kind of rock?
b) At what temperature it happens the overall efficiency of the calcination?

c) What is the most common use of lime?
d) The lime is classified as predominantly hydroxide present. From this classification, identify the various "types" of lime.

e) where it was from the "raw material" used in the production of lime, this kiln?

2. From your visit and comments to GZ EarthCache this, answer the following questions:


a) identifies the type of stone used in construction of this kiln.
b) To reach the discharge mouth of the oven, you must pass under a slab of "plowing stone" over the entry door. "
Check that, on the face of this slab, the side of the furnace there traces of lime! It describes what is visible in this view of this slab.

c) The kiln is in fact a form of truncated cone. Assuming this oven would have a cylindrical shape approximate, estimate the production of lime kiln, estimating the diameter and height of the oven and knowing that for every cubic meter capacity, they were produced about a hundred kilos of lime.


           3.  

TASK (not optional): You must take a picture of yourself, where do you show up, (or with a paper / plaque with your geocaching nickname and the date of the visit) and that proves your presence in the GZ of this EC - no spoilers please. This photo must be placed in your log or sent by email or Geocaching messaging system, to the owner!

We do not respond to your touch, unless there is a "problem" with their answers or register.

Additional Hints (No hints available.)