Skip to content

Les étangs palavasiens EarthCache

Hidden : 1/13/2015
Difficulty:
2.5 out of 5
Terrain:
1 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Si vous voulez être sûr d’apparaitre sur le Hall of Fame, commencez votre log par {*FTF*}, {*STF*} ou {*TTF*}.
Plusieurs personnes peuvent être sur la même marche du podium si elles trouvent la cache ensemble.


English

Les lagunes méditerranéennes
Définition et typologie des lagunes
Les lagunes sont des plans d'eau séparés de la mer par un cordon littoral.
Comprises entre terre et mer, elles entretiennent des relations étroites avec la mer, le bassin versant qui les alimente en eau douce et les zones humides périphériques qui les entourent (marais, prés salés). Plans d'eau littoraux, généralement de faible profondeur (de l’ordre du mètre pour la plupart d’entre-elles), les lagunes communiquent avec le milieu marin par un grau, véritable porte ouverte dans le cordon littoral sableux. Le caractère temporaire ou permanent de cette ouverture ainsi que la quantité des apports en eau douce du bassin versant confèrent aux eaux lagunaires un caractère saumâtre, allant des eaux sur salées aux eaux presque douces.
Sur la façade méditerranéenne française, l’espace littoral s’organise autour de ces milieux qui représentent une surface d’environ 100 000 ha. C’est par ailleurs sur les côtes du Languedoc-Roussillon et de Provence que s’égrène le plus grand chapelet de lagunes avec environ 85 000 ha. La Corse est également bien pourvue en lagunes, notamment sur la côte orientale (Diane, Urbino, Biguglia, Palo sont les plus connues), mais présente des entités de plus petite taille.

Une naissance vieille de plus de 20 000 ans
Les lagunes méditerranéennes, dont la typologie reste toujours sujet à caution par les scientifiques, peuvent néanmoins être classées en fonction de leur origine géomorphologique :

- les lagunes d’origine sédimentaire. Nées de l’isolement d’une masse d’eau marine par accumulation de sable et de galets apportés par les fleuves et les rivières, elles sont majoritaires sur le littoral et caractérisées par une faible profondeur : étangs palavasiens, Hérault ; étang de Canet, Pyrénées-Orientales.
- les lagunes tectoniques, issues de l'effondrement ou de l'érosion d'une portion du rivage. Plus profondes (une dizaine de mètres), elles sont généralement cernées de petites falaises rocheuses : étang de Diana, Haute-Corse ; étang de Thau, Hérault.
- les lagunes estuariennes ou deltaïques. Les alluvions, accumulés en tombolos le long du rivage font obstacle à l'écoulement des cours d'eau, isolant des petits plans d'eau saumâtres au débouché des fleuves côtiers : la Camargue, Bouches-du-Rhône ; les Basses Plaines de l’Aude, Aude.

Fonctionnement des lagunes
Réceptacle final des eaux douces du bassin versant, caractérisées par un faible renouvellement des eaux (milieu confiné) et soumises à de nombreuses pressions humaines, les lagunes sont des milieux riches en éléments nutritifs et donc à forte productivité. Cette caractéristique, propre aux lagunes méditerranéennes, peut rapidement devenir un point faible (eutrophisation).
La communication de la lagune avec la mer, primordiale au bon fonctionnement du milieu, est réalisée par un ou plusieurs graus. Le caractère temporaire ou permanent de ces échanges hydrauliques avec le milieu marin, influencés par les vents et l’amplitude des marées, confère aux eaux lagunaires, outre une salinité variable, un temps de renouvellement plus ou moins long.

Un pouvoir d’atténuation des crues
Les zones humides lagunaires ont également la capacité d’atténuer en partie les crues du bassin versant et protègent ainsi des inondations les zones urbanisées côtières et riveraines des lagunes. Cette capacité de stockage dépend du volume des lagunes mais aussi de la surface de zones humides périphériques sur laquelle les eaux peuvent s’étendre.
Néanmoins, le comblement des lagunes ainsi que la réduction des zones humides ont considérablement réduit la capacité de stockage des complexes lagunaires au cours des dernières décennies. La capacité de stockage des étangs est également contrainte par les coups de mer ; les apports marins pénétrant par le grau empêchent l’évacuation des eaux de la lagune vers la mer.

Les étangs palavasiens
Situation géographique
Les systèmes lagunaires sont l’une des originalités de la côte méditerranéenne languedocienne.
L'ensemble des étangs palavasiens est composé d'un remarquable chapelet de grandes lagunes communiquant encore entre elles (Etang de l'Ingril, Etang de Vic, Etang de Pierre-Blanche, Etang de l'Arnel, Etang du Prevost, Etang du Grec, Etang du Méjean, Etang de Pérols) et de quelques étangs secondaires (l'étang de La Peyrade, l'étang des Mouettes, le Maupas, l'étang des Moures) Elles sont bordées par 2 000 hectares de zones humides, dites périphériques, tels que des marais ou anciens salins.
Ce complexe lagunaire est traversé d’est en ouest par le canal du Rhône à Sète avec lequel ils communiquent par l’intermédiaire de plusieurs ouvertures, appelées des passes. Ce canal débouche en mer à Frontignan.

La genèse des lagunes palavasiennes
La formation des lagunes palavasiennes débute il y a plus de 20 000 ans. Le niveau marin se situe alors à moins de 100 mètres par rapport au niveau actuel.
Au cours de la dernière glaciation (Würm), profitant du niveau bas de la mer, les cours d'eau ont incisé le plancher alluvial.
Sous l’effet du réchauffement climatique, le niveau marin s’élève progressivement. Au cours de sa lente remontée, la mer repousse devant elle les sédiments arrachés à la plate-forme continentale. Le cordon sableux ainsi constitué sépare la mer des eaux saumâtres qui ont envahi les parties les plus basses de la plaine littorale. Seuls les graus, interruptions des lidos, maintiennent une communication entre les étangs et la mer.
Par la suite, une époque de pénurie sédimentaire marquée par l’action de processus érosifs, a modifié ce cordon littoral primitif. Enfin, on peut ajouter le rôle de l’intervention de l’homme qui a donné et donne à la côte méditerranéenne la configuration que nous lui connaissons.

Alimentation en eau des lagunes
Ces lagunes et zones humides reçoivent les eaux d’un bassin versant d’environ 600km² composé à l’Est par le bassin versant du Lez et de la Mosson, et à l’Ouest par le massif de la Gardiole qui culmine à 234 m.
Les lagunes sont en communication avec la mer par le biais du port de Carnon, de l’embouchure du Lez et du grau du Prévost, situés à Palavas, ainsi que par le grau du port de Frontignan.

L'étang de l'Estagnol est situé dans une ancienne doline d'alluvions récentes dans les calcaires de la Gardiole, au sud-ouest de Montpellier. L'alimentation en eau se fait par la nappe phréatique d'eau douce de la plaine de Mireval, par les alimentations karstiques des reliefs avoisinants, et par la résurgence d'une perte de la Mosson. En conséquence, son eau est moins saumâtre que celle des autres étangs palavasiens.

Les échanges entre les étangs palavasiens eux-mêmes et entre les étangs palavasiens et la mer sont très importants pour la valeur du milieu aquatique. En effet, les communications hydrauliques augmentent les teneurs en oxygène, modèrent les chocs thermiques, apportent du plancton marin, diversifient les espèces, …
L'équilibre des étangs est sans cesse remis en cause par la variation des apports continentaux et par la fluctuation permanente des marées.
L'ensemble étangs-canal-mer-rivières fonctionne selon le principe des vases communicants.


Echanges canal-étangs
C'est au niveau des passes reliant les étangs au canal que se font des échanges de sédiments.
Mais comme le canal est bien plus profond que les étangs (-3m pour le premier, -1m en moyenne pour les seconds), il fait office de décanteur, les vases s'y accumulent.
Les rôles des passes sont les suivants :
- elles assurent le renouvellement des eaux des étangs
- elles permettent le passage des alevins nés en mer et venant grossir dans les étangs avant de retourner au large.

Bien que les travaux de recalibrage et d'approfondissement du canal provoquent la disparition d'espaces lagunaires, ils ont des répercussions positives car ils permettent l'accélération de la circulation de l'eau et des échanges ainsi que l'augmentation du sous-tirage des vases lagunaires en créant une surprofondeur.

Echanges étangs-mer
Ces échanges se font par l'intermédiaire de graus.
Les facteurs prépondérants dans la dynamique de ces échanges sont le régime des vents et le régime des marées du Golfe du Lion.
Ce type d'échanges a une influence prépondérante sur l'hydrologie (salinité, température, oxygénation, ...) mais ne génère pas de circulation significative dans l'étang.
L'influence marine est un facteur limitant de la richesse en nutriments des étangs car la disponibilité en éléments nutritifs est plus grande en milieu lagunaire que marin.
Ceci peut donc avoir un impact positif sur le phénomène de malaïgue.
Mais les étangs ont aussi un rôle tampon vis à vis des crues marines, les graus peuvent donc être aussi des portes d'entrée pour les matériaux marins et ainsi contribuer au comblement des étangs.

Echanges étangs-rivières
Les rivières sont une source d'apport en eau douce pour les étangs mais leurs eaux sont souvent polluées, par des stations d'épuration notamment, ce qui favorise l'eutrophisation des étangs.
De plus, les étangs ayant un rôle tampon pour les crues du bassin versant, les matériaux charriés lors des crues vont s'y déposer et ainsi accélérer leur comblement.

Pour valider la cache
-- Conformément aux guidelines de Groundspeak --

Envoyez-moi vos propositions de réponses soit via mon profil, soit via la messagerie geocaching (Message Center), PUIS loguez cette cache 'Found it'. Je vous contacterai en cas de problème.

Vu le nombre de logs que je reçois sans message, tout log posté sans avoir envoyé les réponses aux questions sera supprimé sans avertissement.


1. Est-ce que l’étang devant vous est atteint de malaïgue ? Argumentez votre réponse ?
2. Quel est la profondeur moyenne des étangs palavasiens ?
3. Devant vous se trouve une petite plage, qu’elle est sa caractéristique ?
4. Décrivez avec vos mots le processus de colmatage des étangs.
5. [Optionnel] Une photo de vous et/ou de votre GPS sur le site (à inclure dans le log.)

English

The Mediterranean lagoons
Definition and typology of the lagoons
The lagoons are the bodies of water separated from the sea by a a coastal strip.
Between land and sea, they maintain close relations with the sea, the watershed that feeds them in fresh water and peripheral wetlands that surround them (swamp, salt meadow). Coastal waters, usually shallow (around a meter for most of them), lagoons communicating with the marine environment by a grau, true open door in the cord sandy coastline. The temporary or permanent nature of this opening and the quantity of fresh water of the catchment intakes give the lagoon water a brackish character, ranging from salty waters to nearly fresh water.
On the French Mediterranean façade, the coastal space is organized around these environments that represent a surface of approximately 100 000 ha. It is also on the coast of Languedoc-Roussillon and Provence that shatter the largest chain of lagoons with about 85,000 ha. Corsica is also well endowed with lagoons, especially on the east coast (Diane, Urbino, Biguglia, Palo are the best-known), but has smaller entities.

An old birth of more than 20 000 years
The Mediterranean lagoons, which the typology remains questionable by scientists, may nevertheless be classified according to their geomorphological origin:

- the lagoons of sedimentary origin. Arising from the isolation of a marine waterbody by accumulation of sand and pebbles brought by rivers and streams, they are in the majority on the coast and characterized by a low depth: palavasiens ponds, Hérault ; pond of Canet, Pyrénées-Orientales.
- the tectonic lagoons, from the collapse or erosion of a portion of the shoreline. Deeper (ten meters), they are generally surrounded by small rocky cliffs: pond of Diana, Haute-Corse ; pond of Thau, Hérault.
- estuarine or deltaic lagoons. The alluvium accumulated tombolos along the shore impede the flow of rivers, isolating small brackish waters at the mouths of coastal rivers: the Camargue, Bouches-du-Rhône ; the Basses Plaines of Aude, Aude.

Lagoons working
Final container of fresh of the watershed, characterized by a low water renewal (confined) and subject to many human pressures the lagoons are nutrient-rich environments and therefore high productivity. This characteristic, unique to the Mediterranean lagoons, can quickly become a weak point (eutrophication).
The communication of the lagoon with the sea, vital to the functioning of the environment, is carried out by one or several graus. Temporary or permanent nature of these hydraulic exchange with the marine environment, influenced by the winds and the amplitude of the tides, gives lagoon waters, in addition to variable salinity, a more or less long turnover times.

A power of flood reduce
Lagoon wetlands also have the ability to mitigate some of the Watershed Flood and so protect coastal and riverine flooding urbanized areas of the lagoons. This storage capacity depends on the volume of the lagoons but also the surrounding wetlands surface on which water may extend.
Nevertheless, the filling of lagoons as well as the reduction of wetlands have drastically reduced the storage capacity of the lagoon complexes in recent decades. The storage capacity of the ponds is also constrained by the blows of sea ; marine inputs coming through the grau prevent drain water from the lagoon to the sea.

Palavasiens ponds
Geographical situation
Lagoon systems are one of the originalities of the Languedoc Mediterranean coast.
All Palavasiens ponds is composed of a string of remarkable large lagoons still intercommunicating (Pond of l'Ingril, Pond of Vic, Pond of Pierre-Blanche, Pond of Arnel, Pond of Prevost, Pond of Grec, Pond of Méjean, Pond of Pérols) and a few secondary ponds (Pond of La Peyrade, Pond of Mouettes, le Maupas, Pond of Moures) They are bordered by 2,000 acres of wetlands (outlying), such as marshes and former saline.
This lagoon complex is crossed from East to West by the canal du Rhône à Sète with which they communicate through several openings, called passes. This canal leads at sea in Frontignan.

The genesis of the palavasiennes lagoons
The formation of the palavasiennes lagoons began more than 20 000 years ago. Sea level is then less than 100 metres from the current level.
During the last ice age (Würm), taking advantage of the low level of the sea, the rivers have incised the alluvial floor.
Under the effect of global warming, sea-level rises gradually. During his slow rise, the sea pushes before it the sediments from the continental shelf. The sand bar separates the sea from the brackish waters that have invaded the lower parts of the coastal plain. Only the graus, interruptions of the lidi, maintain communication between the ponds and the sea.
Subsequently, a time of sedimentary shortage marked by the action of erosive processes, changed this primitive barrier. Finally, you can add the role of the intervention of the human who gave and gives the Mediterranean coast the configuration that we know it.


Water supply of the lagoons
These lagoons and wetlands receive water from a watershed of approximately 600 km2 composed at the East watershed of Lez and Mosson, and at the West by the massif of the Gardiole which culminates at 234 m.
The lagoons are communicating with the sea through the port of Carnon, the mouth of Lez and the grau of Prévost, located in Palavas, as well as the grau at the port of Frontignan.

Estagnol pond is located in an ancient sinkhole of recent alluvial deposits in the limestones of the Gardiole, southwest of Montpellier. The water supply is done by the groundwater of fresh water in the plain of Mireval, by the karst of the surrounding landforms, and the resurgence of the Mosson. As a result, its water is less brackish than other palavasiens ponds.

Exchanges between palavasiens ponds themselves and between palavasiens ponds and the sea are very important for the value of the aquatic environment. Indeed, hydraulic communications increase the oxygen levels, moderate thermal shocks, provide the marine plankton, diversifying the species,..
The balance of the ponds is constantly challenged by the variation of the continental contributions and the permanent fluctuation of tides.
Ponds-canal-sea-rivers all works on the principle of communicating vessels.


Canal-ponds exchange
This is at the passes between the canal and the ponds that are the exchanges of sediment.
But as the channel is deeper than ponds (-3m for the first, average -1m for seconds), It serves as a decanter, muds accumulate there.
The roles of the passes are as follows:
- they ensure the renewal of the waters of the ponds
- they allow the passage of the fry born at sea and swell coming in ponds before returning to sea.

Although recalibration and deepening work of the canal cause the disappearance of lagoon areas, they have a positive impact because they allow the acceleration of the flow of water and trade and the increase of the sub circulation of lagoon muds by creating an overdepth.


Ponds-sea exchange
These exchanges are made via graus.
The predominant factors in the dynamics of this exchanges are the wind regime and the regime of tides in the Gulf of Lion.
This kind of excjhange has a major influence on hydrology (salinity, temperature, oxygenation, ...) but does not generate significant traffic in the pond.
The marine influence is a factor limiting the rich nutrients in ponds because nutrient availability is greater in the lagoon environment than marin.
This can therefore have a positive impact on the phenomenon of malaigue.
But the ponds also have a buffer role vis-à-vis marine flooding, the graus can therefore also be gateways for marine materials and thus contribute to the filling of ponds.


Ponds-rivers exchange
The rivers are a source of supply of fresh water for ponds but their water is often polluted, by water treatment plants in particular, which promotes eutrophication of lakes.
In addition, ponds having a buffer role for floods of the watershed, materials transported during floods will drop and thus accelerate their filling.

To validate the cache
-- In accordance with Groundspeak guidelines --

Send me your suggested answers via my profile either via messaging geocaching (Message Center), THEN log this cache 'Found it'. I will contact you in case of problems.

Given the number of logs I receive without a message, any log posted without having sent the answers to the questions will be deleted without warning.


1. Is the lagoon before you reached to malaigue? Argue your answer?
3. What is the average depth of the palavasiens ponds?
3. Before you lies a small beach. What is its characteristic?
4. Describe the process of clogging of the ponds with your words.
5. [Optional] A picture of you and/or your GPS (to be included to the log)

Additional Hints (No hints available.)