TLK 10v! Letterbox Hybrid

TLK: Jästitty jälleen, josta syystä arkistoidaan.

A cache by TLK Message this owner
Hidden : 10/15/2013

Kätkö juhlistaa TLKn 15.10.2003 alkanutta kymmenvuotista kätköilyuraa.

Huomioi, että purkissa oleva leimasin ei ole vaihtotavara, vaan letterbox-lokivihkon leimaamiseen tarkoitettu, älä poista sitä kätköstä. Noudata erityistä varovaisuutta loppupisteellä!

Kätkö esittelee mukavan, vajaan kymmenen kilometrin mittaisen metsälenkin vaihtelevissa maastoissa TLKn tämänhetkisen päämajan lähistöllä. Jäsenistö osaakin kyseisen reitin jokseenkin vaikka silmät sidottuina :) Koordinaatit vievät lähtöpisteelle ja siitä eteenpäin edetään Letterbox-tyyliin maamerkkien ja etäisyyksien perusteella suunnistamalla. Maasto vaihtelee lenkkipoluista vaikeakulkuisiin metsäpolkuihin. Aikaa on siis hyvä varata reilusti, kuten myös hermoja; mikäli et tykkää rämpiä metsissä, ei tänne kannata lähteä. Annetut etäisyydet ovat arvioita, eikä niille anneta takuita, joten kannattaa olla tarkkana valitakseen juuri sen oikean reitin. Reitti kulkee kuitenkin aina selkeästi (suuntaansa)pääasiallista polkua. Reitin varrelle polun viereen, monesti risteyskohtiin tai muuten epäselviin paikkoihin, on asetettu (keltaisia/oransseja/punaisia tai muun värisiksi haalistuneita) teippejä ilmaisemaan oikeaa reittiä. Huomioi, että teipit ovat kuitenkin saattaneet pudota/hävitä. Käytä myös annettuja maamerkkejä hyödyksesi arvioidessasi oikeaa sijaintia ja mahdollisia mittavirheitä/eroavaisuuksia. Näidenkin osalta on muutosten mahdollisuus hyvä pitää mielessä; metsänhoitoa tehdään ja puita saattaa kaatua poluille muutenkin. Itse kätköpurkki on helposti löydettävissä.

Sitten matkaan!
Saavuttuasi alkupisteelle sinun pitäisi olla metsän reunassa. Lähde kulkemaan sinne johdattavaa polkua suuntaan 275 astetta. Tässä suunnassa linnuntietä on seuraava piste (nimeltään lähtö kaksi) 800 metrin etäisyydellä. Kannattaa kuitenkin seurata polkua, johon tässä ohjeet; noin 200m kuluttua y-risteyksessä jatka vasenta haaraa. Noin 500m kohdalla ylität toisen polun, jatka suoraan. Noin 600m kohdalla kaarra oikealle siten, että vasemmalle puolelle jää aukea ja oikealle isoja kiviä, jatka eteenpäin polun mukaisesti lievästi vasemmalle kaartaen aukean reunaa. Noin 870m kohdalla pienen mäen jälkeen käänny oikealle metsään pienemmälle polulle. Tiheän kuusikon läpi puserruttuasi :) sinun pitäisi olla t-risteyksessä ja kuljetun matkan 920m. Tämä on piste nimeltään Lähtö kaksi. Käänny oikealle alaspäin (noin suuntaan 0 astetta) ja pienen "sillan" yli aukealle. Aukean läpi kuljettuasi ylität isomman polun, jatka suoraan. Kohdassa 1,2km polun vasemmalla puolella on hassun näköinen kivi, jonka jälkeen ylität risteävän polun. Jatka suoraan, ja noin 1,4km kohdalla risteyksessä lähde oikealle isompaa reittiä. Noin 1,5km kohdan jälkeen vasemmalla puolella pitäisi näkyä isoja kalliota. Kohdassa noin 1,8 km, noustessasi jyrkempää mäkeä, oikealle lähtee polku (alku näyttää metsäkoneuralta), jonka yli on kaatunut puu. - Tässä kohtaa suosittelen käymään mäen päällä katselemassa maisemia ja huilaamassa hetki, ja sitten palaamaan jatkamaan varsinaista reittiä :) - Lähde kulkemaan polkua, joka laskee pikkuhiljaa alaspäin. Huom! Tässä voi olla erehtymisen vaara, pyri kulkemaan vasemmanpuolimmaista polkua, oikean reitin valittuasi vasemmalla puolella pitäisi pian olla kalliota ja kivikkoa. Noin kohdassa 2,16km saavut t-risteykseen (joka hieman hankalasti havaittavissa). Oikella puolella on suoaukea, vasemmalle lähtee selkeä puiden reunustama "kuja". Lähde vasempaan. Kohdassa 2,35km ylität suuremman polun, jatka suoraan. 2,6km kohdalla tulee seuraava risteys, jatka edelleen suoraan. Kohdassa 2,78km saavut risteykseen, jatka vasemmalle noin sata metriä eli kohtaan 2,85km. Vasemmalla puolella on sähkötolppa jossa muuntaja, käänny oikealle ja lähde kulkemaan polkua. 3km jälkeen alkaa kivikkoinen mäntymaasto -jossa HUOM! keväällä 2014 alkaneet metsänhoitotyöt vaikeuttavat polun seuraamista- Kohdassa noin 3,2km on oltava tarkkana pysyäkseen oikealla reitillä. Mikäli olet epävarma, kannattaa valita oikeanpuolemmainen ura (kuitenkaan kääntymättä). Kohdassa 4km pitäisi olla vasemmalla puolella iso kivi. Jatka polkua eteenpäin, kunnes kohdassa 4,24km saavut risteykseen. Risteyksen reunassa on myös pieni tolppa. Jatka oikealle. Kohdassa 4,58km pitäisi näkyä kaadettujen puiden tynkiä ja 4,75km sinun pitäisi olla aukean päässä pitkospuilla. Jatka eteenpäin, kunnes kohdassa 4,83km saavut risteykseen. Olet lähdössä jatkamaan tästä oikealle, mutta ennen sitä suosittelen - kun ei kätköilijällä ikinä turhan kiire ole - käymään katsomassa mitä kiinnostavaa suoraan edessäpäin on :). Mutta matka jatkuu...siis oikealle, kunnes kohdassa 5,15km saavut isomman reitin risteykseen. Lähde jatkamaan sitä oikealle. Noin kohdassa 6,04km tulee risteys, jatka suoraan kunnes kohdassa 6,86km käänny vasemmalle alas pienemmälle polulle. Tässä pitäisi olla hyvät merkit. Noin kohdassa 7,08km ylität pikku sillan. Kohdassa 7,15km käänny vasemmalle, tämänkin paikan merkit pitäisi näkyä. Jatka polkua loppupisteeseen 7,8km. Saavuttuasi polun päähän on kätkö noin 15 metriä/askelta oikealla puolellasi.

(edit 31.3.2014 lisätty vinkki vaikeaan kohtaan) (edit 12.5.2014 muutettu kuvausta reitille osuvien metsänhoitotöiden vuoksi)(edit 9.11.2015 muutettu kuvausta reitille osuvien metsänhoitotöiden vuoksi)(edit 7.1.2017 uusi purkki, loppupistettä hieman siirretty)