Vrata Prosieckej doliny Traditional Geocache

Hidden : 10/14/2012

Vráta Prosieckej doliny

Vráta

Prosiecka dolina je nádherným kúskom prírody vytvoreným erozívnou činnosťou potoka Prosiečanky, zarezávajúcej sa do vápencov Chočských vrchov. Pripomína tiesňavy v Slovenskom raji či Diery v Terchovej. Do doliny sa vstupuje tiesňavou Vráta, ktorá tvorí neskutočný vstup do celej oblasti. V jarnom obdobi môže byť vplyvom vysokej hladiny riečky nepriechodná, tak ako aj v období dlhých dažďov. Prosiečanka tu hlboko do skál vyrezala úžasný kaňon. Ďalej sa dolinka otvára a po chvíli sa potok stráca úplne v podzemí.

Vráta zhora

Chodník vedie ďalej striedavo vyschnutým dnom potoka, striedavo lesom. Zhruba po 50 minútach, sa dostanete na rozcestie Sokol, kde vľavo môžete odbočiť ku vodopádu Červené piesky. Kedysi tu bol aj smerovník, podobne ako celou dolinou viedol náučný chodník, z ktorého zostalo len pár prázdnych stĺpikov. Je to nielen škoda ale aj hanba, pretože takáto nádherná oblasť by si to zaslúžila. Zišla by sa aspoň smerovka k vodopádu, ktorú veľa ľudí minie bez povšimnutia. Stav vodopádu veľmi zavisí od ročného obdobia. Na jar je asi najkrajší, zatiaľ čo v lete sa úplne stráca.
Chodník potom pokračuje ku pre mňa najkrajšej a súčasne najatraktívnejšej časti Prosieckej doliny, úzkemu zárezu predierajúcemu sa cez vápencové bralá. Kedysi tadiaľto viedol vo výške aj most, umožňujúci v zimnom období zvážanie sena z lúk pod Borovým. Zostalo po ňom už len pár trámov tvorených koľajnicami. Zopár úsekov treba prekonať rebríkmi, ale stojí to za to. Dolina hore končí neďaleko vyvieračky na Svorade, ktorá je zdrojom Prosiečanky.
Z tohto miesta môžete alternatívne pokračovať smerom na Borové a odtiaľ do Kvačianskej doliny po modrej značke, alebo vystúpať po zelenej na vrchol Prosečného a prejsť hrebeň a opätovne sa napojiť na modrú značku a pokračovať do Kvačianskej doliny.

Prístup ku keške.
V prvom rade si skuknite fotohint, signál je tu veľmi zlý a nestabilný, takže súradnice sú len orientačné.
Keška sa nachádza asi 25 metrov pred vstupom do Vrát vpravo kúsok od chodníka pod skalnou stenou, kde zbadáte pri zemi malý nízky vchod do jaskyne. Vľavo od vchodu sú na sebe dva kamene, keška sa nachádza za nimi.

V závere doliny si môžete odloviť kešku Prosiecka dolina.

Keška bola založená pri príležitosti eventu Túlavé Topánky XVIII. - Oblazy

Túlavé Topánky XVII.

Fvnuav mbmnqh cbq xnzrar, cerq ipubqbz qb zvav wnfxlar ivq sbgbuvag. Ernpu oruvaq naq haqre gur ebpxf va gur sebag bs zvav pnir, frr cubgbuvag.